AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.597

Fläktens effektsteg - en genomlysning

Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Fläkten började bete sig underligt på min 525 -03, så jag tyckte att det var bäst att byta det i förebyggande syfte såhär i vintertider, allt för att undvika plötsligt tomma batterier mm.. Det har pratats en del om att detta egentligen inte är ett motstånd, snarare ett effektsteg, så jag tog mig lite tid att undersöka detta, med lite förvånande resultat.

Jag bytte steget på BMW i Uppsala samtidigt med ett annat jobb. Anser att det jag värt extrakostnaden. Bad att få den utbytta delen.

Effektsteget.
[IMG]Länk

På min bil var steget av fabrikat Valio.
[IMG]Länk

Då delen är hermetiskt tillsluten var sågning det enda alternativet till att öppna den. Jag bröt sedan ut innan dömmet, som i princip var en klump av isolerande skum. När klumpen var urtagen återstod endast kylflänsen. Notera de två klammorna som pressade transistorerna mot metallen.
[IMG]Länk

Själva kontaktstycket...
[IMG]Länk

och kretskortets baksida med serienummer.
[IMG]Länk

Själva kretskortet verkar vara tillverkat av BOSCH...
[IMG]Länk

och komponenterna av ELMOS. Här syns huvudkretsen...
[IMG]Länk

samt de två effekt transistorerna som var omärkta.
[IMG]Länk

Jag kan efter isärtagningen konstatera att en reparation är helt omöjlig. Nyinköp är absolut enda alternativet. Kan också konstatera att fabrikatet är något svårt att fastställa. de tyska industrierna verkar vara intimt sammanbundna. Kul iaf att delen är heltysk, inget inslag av utländskt här inte! Massivt.

Delen är verkligen inget motstånd; fanns inte ett spår av resistorer, endast mer sofistikerad elektronik.
Fr
427
FredrikE39
BMW F 32 435i M-sport -14
VW TOUAREG 3.0 D -12
Forumet lägger till [/IMG] efter bildadressen, vilket gör att bilden inte visas. Tag bort detta för att se bilden.

Fattar inte varför det blir så?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det måste bero på att du lagt till taggen [IMG] innan länken...

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh
Helt riktigt, det pratas ofta om fläktmotstånd, även hos reservdelsfolket hos BMW m.fl. Jag har försökt under många år att "tvinga in" rätt benämning och innehåll, med blandat resultat. Spelar roll eller? Jo mycket när man felsöker och vill förstå hur saker hänger ihop.
Analysen liknar lite den som jag och Hasso gjorde med t.ex ABS-givare och styrenhet tidigare.
Elmos är en rätt stor leverantör av kundspecade kretsar, mest till bilar och bilelektronik. Datablad och närmare beskrivning lämnas inte ut, tyvärr.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.