|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har fått ett konstigt fel på en BMW 320i Touring -89 När man kör bilen så kan den helt utan förvarning "dö" i någon 10-dels sekund för att sedan fortsätta gå precis som inget har hänt. När den dör går förbrukningsmätaren ner mot noll och även varvräknaren går till noll, trots att jag håller varvet uppe med motorbroms. Sedan börjar den gå igen som om inget har hänt och mätarna hoppar upp igen. Belysning och allt fungerar som vanligt när det händer. Körde ca 20 mil med den igår och den ryckte under ett par mil säkert 20 gånger för att sedan gå helt perfekt utan några ryck alls resten av sträckan. Bilen fick ny motor i höstas och kanske kom felet med den nya motorn/nya kabelhärvan. Hade ingen möjlighet att provköra den gamla motorn någon längre sträcka, så jag vet inte om felet fanns med den motorn. Vad tror ni det kan vara? Vevaxelgivare läste jag kunde ge konstiga fel, tändningslås likaså? Mycket tacksam för svar! | |
| Ingen som har tips? | |
|
Dom 3 reläna som sitter under en svart kåpa i motorutrymmet, prova och knacka lite på dom när han är igång. 628csi |
|
| Provade att byta ut de 3 reläna mot de från den gamla motorn. Får utvärdera under de kommande dagarna om det hjälpt. Återkommer med statusrapport. Tack för tipset! | |
|
Sådär betedde min sig då bränslepumpen började ge upp. Det blev med tiden längre "dödtid" och till slut så gick den inte alls att starta om pumpen hade stannat i fel läge. Det var troligen fel i någon lindning i motorn. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Gick varv och förbrukning ner till 0 för dig med? Det är just det fenomenet som får mig att tro det är mer tändningsrelaterat än bränslerelaterat. Kanske är en felaktig teori från min sida? |
|
| Kanske någon jordpunkt som inte är riktigt 100? | |
| Tror inte det är några fel på jordpunkterna eftersom motorn byttes i höstas och jordflätor och dylikt kontrollerades, de såg bra ut. Men visst, möjligheten finns att jag missat något. Värt att kolla upp igen. | |
|
Testa att byta tändmodueln, antar att det sitter en sådan på din bil. Jag har haft exakt samma symptom på en Volvo, då var det tändmodulen som hade intermittent fel. |
|
|
Japp, instrumenten tvärdog också under samma tid. Det var precis som att vrida av tändningen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
sällan mig till skaran som känner igen sympomet. har bara hänt 1 gång för mig hittils efter en veckas regnande och blåsande gav jag mig iväg på en 10 mila tur... de 4 första milen gjorde den likadan.. kändes som om det hände oftare när man gasade lite mer offensivt .. sen upphörde det efter 4 mil och har inte återkommit sedan dess .. drog slutsatsen att det hade med fukt. "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
Har sedan jag bytte de tre reläna inte haft några problem alls med motorgången. Så jag är nu ganska övertygad om att felet låg där. Tack för alla tips! Mvh Carl. |
|
|
Exakt, det är ofta de som är orsaken till dessa problem, finns många som det fixat sig för genom att byta dessa. Vad kostade de? Det mittersta är väl bränslepumpsreläet, och högra är väl huvudreläet, men det tredje har jag inte koll på? |
|
|
Hade kvar de från den gamla motorn, så jag behövde ej köpa nya. Skall dissekera de gamla för att försöka lokalisera vilket som var trasigt. Antar det är en dålig lödning bara. Tror det är Huvudrelä, bränslepumpsrelä samt lambdarelä. (Vad jag har hört) |
|
|
Hej! Jag har samma problem med min 323i Touring, E36 -97. Vad var ditt fel, var det bränslepumpsreläet? Kim |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.