AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.814

Hjälp med belysningsbekymmer?

Sida 2 av 2
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Länk

Skall tydligen vara likadana dioder som sitter..
Ganska osäkert eller hur?
Tveksamt om BMW eller oem-tillverkaren väljer nåt från Asien här, mera troligt att man väljer t.ex Osram eller Vishay osv.
Här är en länk till en liten del av Farnells sortiment där det finns många snarlika dioder med samma kapsling. Som jag försökte förklara tidigare; man kan inte gå på utseendet när det gäller halvledare, optokomponenter osv.
Farnell hade "bara" lite över 5000 artiklar under "LED"...)
Länk

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej igen!

Det var någon på detta forum som bytt till denna diod och det verkar som det fungerade bra. Sen tror jag att man inte märker så stor skillnad om dom skulle lysa lite olika, blir det för stor skillnad så får väl man byta igen. Sen kanske det står på dioden när man tar lös den vilken sort det är.
MVH jens
Ett datablad på nämnda lysdiod: Länk

mvh/ Anders
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej!

Sitter nu och väntar på strömregulatorn och har fått isär framlyktan. Nu har jag letat på internet efter justeringarna till xenonlysena, hittar bara i tyskland, usa och england. Vet någon om dom finns att köpa här i sverige?!

MVH Jens
Tror bara jag hört att man får importera dom själv, inga problem iofs, speciellt inte inom EU.
När eller om du behöver byta lysdioder i bakljusen eller på andra ställen så är det det lämpligt att ta reda på data och spec för de ursprungliga och sedan beställa likvärdiga. Man kan inte gå på spekulationer och utseendet, i exemplet ovan är det t.ex 80mA-dioder, en typ av mellanstarka dioder, medan standard oftast är 20mA dioder. Svårt att förklara eller jämföra kanske men när du köper däck t.ex, så kollar du inte bara efter runda svarta gummisaker som passar på fälgen, troligen kollar du mera ingående på specar och fabrikat osv?

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej igen!

Nu har jag bytt justerpinnarna i xenonlysena. Fungerar jättebra nu och sparade just massa tusenlappar. Köpte justeringarna från denna Länk
Har justeringar till ena sidan kvar, så nu får den gå sönder också utan stora bekymmer. Tack för all hjälp vid bytet av dessa!
Nu är det bara baklyset kvar. Har inte fått spänningsregulatorn än. Men den har kommit till firman jag beställt den från. Så nu är det nära att man rullar på vägarna igen efter flera veckors micra åkande.. Ska bli skönt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.