AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.815

Hjälp med belysningsbekymmer?

Sida 1 av 2
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej! Har 3 st belysningsbekymmer på min E39 touring 2001 med facelift.

1: Frontbelynsningen vänster sida har automatjusterinen för mina xenon pajjat. Går detta att laga utan att bryta upp lyktan och om man måste bryta bort glaset, hur gör man det på bästa sätt?

2: Dioderna i baklyset har slocknat ej koffertluckan. Dom glöder bara ytterst lite. Går det att få ut dioderna på ett smidigt sätt för att kolla vad som är fel?

3: Dioderna i kofferluckan fungerar ibland. förmodligen kabelbrott. Finns det någon bra beskrivning hur man byter ut dessa kablar och vilka det är?

Sen har jag letat på internet efter nya och beggade baklysen till facelift. Verkar bara finnas till 95-00. Några tips?

MVH Jens
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
2. Går inte att öppna, det är bara att byta ut hela bakljuset. Jag har haft samma fel: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag vet att hasso har reppat kabelgenomföringen till bagageluckan vid begynnande kabelbrott, se hans blogg Länk eller maila han på hasso@autopower.se så kan han kanske vara behjälplig.
Mvh
Asken
Han har även pillat in nya styrpinnar i strålkastare, det kan vara dessa som brustit om lampan inte går att reglera.

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej!
Nu har jag löst problemen bak. Det jag gjorde var att:
Yttre bak glödde bara dioderna, var runt till diverse företag som jag kunde tänkas laga detta fel. Hade tagit lös diodbryggan genom att smälta lös glaset med lödkolv. Visade sig att ingen kunde fixa det. (tror att dom inte ville).. For på Kjell och CO, köpte alla delar utom dioderna. (2 st mostånd och 1 transistor) började att byta transitor och då började dioderna lysa som dom skulle.

Inre bak som Englunds trodde var kabelbrott i bakluckan var ej det. Det var samma där, diodbryggan var trasig. en dålig lödning till en kondning. Lödde det så lyser det som bara den,,

Nu är det bara att försöka fixa xenonjusteringen fram.

Tack för alla tips på denna sida. Limmade ihop glasen bak med det man limmar aquarium med.. Fungerar jättebra.
Intressant och bra info. Har du möjligen någon beteckning på delarna, typ av transistor, motståndsvärden? Delarna inkluderar tydligen även en kondensator, du har ingen mera info om denna, kanske bild?

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej!

Har ingen större information om motstånd osv. dock har jag beteckningen på transistorn jag bytte. Det är ganska svårt att läsa av delarna utan att löda lös dom. Nu är jag ingen elektriker, glad pillare kanske. Transistorn jag bytte till var inte samma som satt. Köpte ett multipack på Kjell och Co. tog nån där som jag tyckte var lämplig. Provade och det lös jättebra. Nu kanske det inte håller, men det kanske nån som kan detta berätta för mig.
Transistorn som satt hetter:99ar lm317 LZ
transistorn som jag satte dit heter:bc327 cbe-typ
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
För strålkastarna och justeringen finns två pdf:er lite längre ner i denna länk: Länk

Och vill du köpa nya delar rekommenderar jag:Länk Snabb leverans, lite dyrt kanske men billigare än att byta hela strålkastaren som är alternativet.
OK. Jag misstänkte kanske nästan att det kunde vara nåt i den vägen. Det du gjort är att byta ut en spänningsstabilisator (LM317, i detta fallet kopplad som en konstantströmsgenerator) mot en vanlig transistor.
Normalt funkar inte detta, stor risk för att dioderna drivs med för hög (eller för låg) drivström, och har du otur så får de kort livslängd.
Inget som är lätt att veta för en glad amatör osv, men komponenter med tre pinnar kan ha högst olika innehåll, samma sak med motstånd osv, det finns hundratals olika resistansvärden på dessa. Har du tur så funkar det men inget som man kan garantera.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Var smälte du löst glaset; var det längs skarven mellan plasthalvorna?

Den finns på Elfa för en spottstyver: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Jag köpte mina justeringar från den här killen: Länk

If it works, don't fix it.
Ersätta LM317 med en BC327....huh. Byt till rätt komponent(er) snarast! Se folkes förklaring.

P.S Sånt här kan orsaka sömnsvårigheter ;-)

mvh/ Anders
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Men.. Som folke skriver så kanske dioderna håller dåligt och håller dom dåligt får man byta dioder. Man måste ju testa lite ibland. Alla delar finns ju att köpa ifall nån går söder på kuppen, eller finns det någon annan orsak till att byta till rätt komponent som akn har bättre koll på.
Utan att veta och se resultatet så kan man bara spekulera. Men normalt kan man inte byta komponenter som i exemplet ovan, det är lite skumt att det lyser öht, eller om det håller någon längre tid.
Det är inte bara att byta dioder rakt av om dessa går sönder, det skall ju lysa lika på båda sidor osv.
Man vill inte att det skall brännas sönder något mera heller, kretskort osv. Har man riktig otur så kan det bli mera än en sönderbränd lampa också, vilket vi inte hoppas här.

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Kanske bara att beställa på elko då... Jag får återkomma mer i ämnet när jag bytt till det som ska sitta där.

MVH Jens
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
elfa menar jag. Såg att det var dyrt. 9.99 fast med frakt och moms kostade det nästan 200:-
Monstercliff,
Jag skrev med glimten i ögat vilket jag hoppas du förstår. När jag läser om ditt komponentbyte ger det mig kalla kårar utmed ryggraden. ;-) Med riktig tur kan det gå att göra som du gjort och med extrem tur kan det hålla i längden utan att lysdioder, armaturen och ev. drivdon tar skada.

Om man inte känner till en konstruktion så byter man till likadana komponenter som satt där ursprungligen (LM317 finns hos Kjell) och sedan kan man bara hoppas på att det kommer att fungera. Skall man börja ändra i konstruktionen genom att sätta dit andra komponenter måste man vara fullt insatt i kretsen och dess funktion annars blir det en tur/gissningslek med okända konsekvenser.

Jag har sett så mycket fulmek under åren jag arbetat med elektronikservice så hälften vore nog :-)

mvh/ Anders
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Det är lungt...
men IC LM317T på Kjell, är det samma som 99ar lm317 lz?
Det var inte meningen som kritik det jag svarade, mer som en fråga vad som egentligen skulle hända, pga att dioderna finns att köpa, samma som sitter mm..
MVH Jens
Ah, nu ser jag att du skrev LM317LZ från början.

De olika suffixena efter LM317 anger kapsling, temperaturområde, strömtålighet mm. LM317LZ där LZ talar om att det är en LM317 i en liten To-92 kapsling och ca 200mA maximal ström. T är en mycket större TO-220 kapsling och 1,5A strömtålighet. Finns det bara plats fungerar nog LM317T lika bra i din krets.

Viktigt att rätt komponentben hamnar på rätt plats. Båda dessa LM317 har faktiskt samma benkonfiguration om man betraktar dessa med benen ner och texten framåt.

LM317LZ hette från början LM317L men i och med att mindre kapslingar för ytmontering togs fram lade man till Z för att särskilja TO-92 kapslingen.

Bäst blir det så klart med en LM317LZ som passar rakt av så att säga.

Lycka till med din reparation.

Sätt bara bara inte dit BC327 i stället för LM317 ;-)

mvh/ Anders
Kloka ord från Anders.
En fråga bara till Monstercliff. Du skriver att samma dioder finns att köpa, är det utseendemässigt du bedömer dessa på eller nån beteckning på komponenten?
Vad jag menar är att det är samma sak här som med andra komponenter, man kan inte gå på utseendet, och det brukar inte stå någon beteckning på lysdioder.
Det finns däremot massor, hundratals, och många ser helt lika ut att titta på men kan ha helt olika data och driftsparametrar osv.

FP
Mo
31
Monstercliff
525IA Touring -01
Hej folke. Såg i detta forum en länk till nån sida som hade dioder som var likadana som sitter där idag.. Nått med hi lux diod eller nått. Ska leta lite, återkommer med länk om jag hittar.

MVH Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.