|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har en Bmw 540 e34 -93a som har gått ca. 30000mil. Var inne på besiktningen och fick för höga lambdavärde, 1.12, när det bara får vara mellan 0.97 - 1.03. Har tätat alla läckor i avgasröret som besiktningen tipsade om, men felet kvarstod. Alla andra väden så som HC, Co var jättebra. Så nu undrar jag, någon som har något förslag om vad felet kan vara? Tack för hand, Alex | |
|
Hade samma fel på min när jag var inne första gången i höstas, ungefär samma (felaktiga) lambdavärde. På min visade det sig att hardyskivan av någon anledning lyckats slita av kablarna till ena lambdasonden. Innan jag hittade anledningen till felet gjorde jag en diagnos på verkstad och det gav fel på lamdasond nr:2 (vänster sida). Sedan när jag kröp under såg jag att sladdarna var av, antagligen är jag själv boven till felet då jag bytte växellådskuddar någon månad innan och säkert lyckats böka till det där under, det är trångt. Så kolla upp dina lambdasonder, med diagnos hittar du vilken som är dålig om bara den ena är dålig. Om det nu är dem som är felet, men det de är en stark kandidat till felet du har. ------ BMW CS #04839 |
|
|
byt lambdasonder. Billy aka Fantômas |
|
| Byt inte utan att först kolla felkoder... det är som att medecinera en människa utan att först ta reda på vad som egentligen orsakar symptomen.. | |
|
Precis, de är rejält dyra också, så kolla felkoder först så inget görs i onödan. Behöver du byta lambdasonderna vill jag nog rekommendera skroten, då får du original lambdasonder med rätt kontakter för en fjärdedel av nypriset på ca 2000kr. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.