AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.002

Högtalar kopplingar E32 750 91:a

$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Min bil är idagsläget utrustad med 4 st. högtalare fram.
2 st i kickpanelerna och 2 st mellanregister i instrumentbrädan.
Är dessa högtalare ihopkopplade via ett delningsfilter eller och var sitter filtret i så fall?
Det är Nokia orginal högtalare det gäller.

Finns för närvarande inga bakhögtalare men har ett par Pioneer burkar som jag skall hänga dit.
Allt orginal högtalar kablage finns kvar, har kollat färgena mot elschemat.
Däremot var kablar till bak högtalarna klippta, mellan registren ur kopplade
och nya kablar dragna till dom i kick panelerna och upp direkt till stereo konsollen och antagligen kopplade dierkt till stereon.

Det mest skumma är Att ISO kontakten i bilen inte är full bestyckad. Den har alla ström kablar kopplade (5 st) men inga högtalar kopplingar alls + någon kabel till. Har köpt ett nytt ISO kablage och tanken är väl att klippa endast
högtalarkablarna och skarva in mig på dessa.

Vet inte om den har varit utrustad med slutsteg någongång, hittar inga tecken på det i alla fall. Hittade 2 lösa kontakter bakom mattorna på vänster sida i skuffen, en svart 8 pol och en vit 6 pol. Den vita hade 2 stifft bygglade,
verkade vara bygglad från fabrik. Vad jag har läst mig till bör det finnas 2 st
12 poliga kontakter om bilen har haft slutsteg.

Om bilen aldrig varit utrustad med slutsteg var går då kablarna från bakhögtalrna. Går dom på varsin sida i bilen eller går dom ihop i bak någonstans och sedan framåt och var i fram kommer dom fram?

Har även en fråga om en skärmad 6 ledar kabel som kommer fram i radiokonsollen. Vad är den till för? Den verkar ha varit ansluten någon gång.
Kan det vara till telefonen som givetvis inte finns längre?

Puh, blev långt det här, hoppas någon orkar läsa.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
$M
974
$Marten

Den skärmade 6 ledar kabeln som är klippt måste ha varit till telefonen.
Hittade kontakten som antagligen kabeln har suttit i. Är en liten 10 polig, typ
data kontakt.
Undrar om dom 2 kontakterna bak i skuffen har varit till telefon mottagaren?

Har kollat vidare på högtalar kablaget. Hö fram kablage till mellanregistret går vidare in mot mitten av bilen, bakom färddatorn. Är inte lätt att föja var den tar vägen.

Kablaget från kickpanelen och diskant högtalaren sitter i en skarv kontakt
bakom handsfacket. Har ju inga diskanter men kablaget är fördraget. Dessa går också sedan vidare in mot mitten av bilen, tror jag.

Skall kolla om vä fram också går åt samma håll.

$M
974
$Marten

Bilen har varit utrustad med slutsteg en gång i tiden. Hittade en trave högtalar kablar, en + kabel och en - kabel till höger i skuffen bakom mattan.
Högtalar kablarna verkar vara orginal, dessa är även uppmärkta vf, vb fast på engelska.
Anslutningarna är dock inte orginal.

Om bilen haft slutsteg från början så borde det ha funnits 2 st 12 poliga kontakter var bl:a högtalarna skall gå in i och en återkoppling till stereon.
Dom kanske plockades bort tillsammans med slutsteget och bakre högtalarna.
Kan detta också var anledningen till ISO kontakten inte har några högtalaringångar? Var går i så fall återkopplingen från slutsteget in i stereon?
ISO kontakten i bilen har aldrig var fullbestyckad, endast spänning och tändningsström inkopplad, inga högtalar ingångar alls.
Detta är antagligen anledningen varför man har dragit nya kablar till fram
högtalarna som sitter i kickpanelerna och sedan kopplat in sig direkt på stereon.

Om jag skaffar ett slutsteg så skall det väl kopplas enl följande om jag förstått det rätt.
Alla högtalarna kopplas in på slutsteget, givetvis en plus och minus spänning till steget och sedan en återkoppling till stereon. Var kopplas återkopplingen
till stereon in, på högtalar ingångarna eller..?
Som ni märker kan inte detta med slutsteg så bra. har aldrig haft ett slutsteg i bilen förut.

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Vad har du för huvudenhet i bilen ? Original eller nån nyare variant?

På nyare stereos har du lågnivå utgångar som du styr slutsteget med, har även en blå kabel som heter remote som styr när steget ska slå på och av.

Resten ska kopplas som du skrev + och - till slutsteget och äben högtalarna till slutsteget.

//Roffa
$M
974
$Marten

Har en nyare variant med som du mycket riktigt påpekar med lågnivå utgångar.

Då finns det 2 alternativ man kan använda sig av.

1). Då är det bara att skaffa ett slutsteg och en lågnivåkabel.
Lågnivå kabeln anluts då mellan slutsteget och stereons lågnivå utgångar och alla högtalare kopplas till slutsteget. Är ju det lättaste då allt högtalarkablage och spänningskablage finns färdigdraget i skuffen.

2). Eller så struntar man i slutsteget och drar fram nya kablar till bakhögtalarna, nya kablar till framhögtalarna och mellan registren
och kopplar in sig direkt på ISO kabeln till stereon.
Paralellkopplar man då framhögtalarna och mellanregistren eller skall det gå genom ett delningsfilter?

Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Jag röstar på alternativ 1, ett slutsteg är ju inte så dyrt i dagens läge och du behöver ju inget "värsting" till det du ska driva heller.

//Roffa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.