AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.971

Funderar på att köpa E60 520,523,525 .Behöver råd

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Tja jag undrar lite om de här modellerna. Tycker att priserna börjar smyga sig ner till vettiga nivåer. Kollar på 03-06 som jag tycker jag har råd med. Har kört 17000 mil med min e34 som hade gått 10000 dessförinnan och bytt 1 tändspole, bromsskivor och belägg runt om, stötdämpare fram och halva avgassystemet. 3 kondensorer har gått åt också men det beror väl mest på pisskvalitet från typ Taiwan. Men tillbaks till ämnet. Kan man förvänta sig samma otroliga kvalitet på en e60 med all teknik som den innehåller? Och vad är egentligen viktigast att titta på, miltalets vikt beror väl på om service är rätt gjord i rätt tid? Kollade på en 523-06 idag, 16000 mil. Kändes ok att köra, lite stötig kanske. Kollade med BMW-firman som servat den sen ny, de hade inga konstigheter i sitt register. Lite kondens under oljelocket, en tunn hinna. Hittade ingen oljesticka, finns det ingen? Bör man göra M-test? Vad är garantin från en begbilhandlare värd? Man har ju konsumentköplagen i och för sig. Har hört talas om chassiekontroll men BMW-firman visste inte vad det var? Dom kunde se det dom hade gjort bara. Vad ska man betala mellan tummen och pekfingret? Den är svart, hel och ren, inredn ok kanske någon fläck. Har ägts av stort företag, service verkar ok. Är det något annat på e60 som är viktigt att kolla särskilt?

No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Du får nog speca bilen bättre om du vill ha pris på den, Skinn? Aut? Sedan? (Borde det vara då du skriver E60) Paket? Färg på inredning? Lucka? Navi? PDC? Xenon? mm. mm.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du kan nog inte förvänta dig samma låga kostnader på E60 som E34 eftersom det är betydligt mr teknik som kan krångla. Vi har istort sett kört hel bekymmersfritt i 12.000 mil med vår men jag är inte säker på att nästa 12.000 mil blir lika problemfria,

**BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Oljestickan är bortrationaliserad, man får kolla nivån via I-driven.
E60 verkar vara mest prisvärd om man klarar sig utan comfortpkt (Xenon, skinn, PDC, utökad klima mm) och automat. Detta kräver nämligen de flesta spekulanter.
Vad begär de för den du kollade på och har den comfortpkt och automat?
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Ja det var ju en torftig spec.....nej den är inte särskilt välutrustad, vanlig klima, radio, grå tygklädsel. Xenon är det på den. Manuell låda (som jag vill ha) Men det som är konstigt är att handlaren står registrerad på den personligen. Hur är det med konsumentköplagen då? Och han lovar en garanti via en extern firma. Kollar jag deras villkor kan man inte få den garantin vid det miltalet, bara en mycket enklare variant. Verkar lite skumt....
Har ett par andra:520-03 12000 mil comfort, advantage 17" alu. Vinterdäck, halvläder dsc radiopaket(?) sedan silver
525-04 13500 mil comfort 19" alu, vinterdäck helskinn radiopkt dsc drag
Båda ser fräscha ut men har haft många ägare, 9-10 st. Säkert bilhandlare hälften men ändå....
Är det sant att det var mer el-strul på 03-04? Brukar ju vara barnsjukdomar på nya modeller. Är det någon utr man ska undvika? Som man ändå kan undvara menar jag.
Är mycket tacksam för svaren jag får. Erfarenhet smäller högre än ams-tester.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag har bara advantagepkt (larm, farthållare, mugghållare) på min men den har det jag absolut behöver.
Det beror givetvis på hur du värdesätter det som ingår i komfortpaketet.
Jag hade personligen hellre valt en -05 utan komfortpkt än en -03 -04 med pga modellens eventuella barnsjukdomar.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Barnsjukdomarna är väl ordnade när bilen rullat 16 000 mil, annars vore det konstigt tycker jag, då är det inga barnsjukdomar per definition iallafall.
Att köpa en BMW E60 med den utrustningen är enligt mig oklokt, jag skulle satsat på en annan bil för att kunna sälja den i min tur, jag tycker min är dåligt utrustad men mot den du beskriver är den nästan fullsmetad. Att bilhandlaren själv äger den är ett varningstecken, du kan glömma konsumentköplagen då. Jag skulle inte ge mer än 130" för den, men så är jag ju en storprutare också...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.