|
|
|
|---|---|
| jag startade min bil igår morse och skulle iväg,den startade men gick hakigt och skakade.ett kort tag gick den upp i varv av sig själv på tomgång,den gick upp till ca 1300 och tomgången är ca 700-800.sedan efter en mycket kort stunds körning blev bilen helt orkeslös och reagerade inte hur mycket man än gasade.fick max upp den i ca 1500varv.vände och lyckades precis ta mig hem igen och stannade bilen,sedan startade den inte igen,startmotorn gick och den ville starta men gjorde inte det.idag skulle jag köra in den i garaget med hjälp av startmotorn och just när bakhjulen kom över tröskeln så startade den,bara sådär.den gick precis lika jämnt och fint som den brukar.Kan någon förklara denna mystiska historia??? | |
|
Måste vara baconsnuva! If it works, don't fix it. |
|
| baconsnuva? :) | |
| jaha okej, grisinfluensa :) | |
|
lyft tändspolarna och kolla efter spår av olja eller fukt. fukt kan ju förklara att bilen gick bra efter den fått stått efter den bilivt varm. |
|
| ok tack för tipset. sorgligt nog så gjorde bilen precis likadant i morse också, och då hade den stått i garage.prövade dessutom att starta den i lördags då den stått inne och då startade den och gick utmärkt.körde även med den en bit,gick klanderfritt. jag funderar om det kan vara bränslepumpen som spökar? eftersom idag när bilen så småningom stannade av sig själv och inte gick igång igen så tankade jag i ca 5L och då efter några startförsök så startade den och gick perfekt,trots att den minuterna innan knappt gick alls.min teori är alltså att pumpen är dåligt och inte klarar av att leverera bränsle då det blir lite i tanken,kan detta vara en möjlighet? | |
| testa byta bränslefiltret först om du inte redan har gjort det. kostar ju inte så mycket så det är ju värt ett försök, innan du ger dig på pumpen. | |
| hade ett lexakt lika fel på en bil som kom in till verkstaden idag, var spjällhuset. | |
| men om det vore spjällhuset,borde den inte alltid gå dåligt då?.för idag när jag tankade i fler liter bensin så startade den sen och gick klanderfritt,så det måste väl ha med bränsletillförseln att göra då? filter eller pump måste det ju vara tycker jag,tror mest på pumpen eftersom bilen kan gå bra,om filtret vore slut så borde det ju inte spela nån roll att man tankar i mer och den då startar och går? | |
| har nu konsulterat verkstad och de håller med min teori om bränslepumpen,ska kolla den ikväll | |
|
okej, jo jag såg inte att du skrivit det tidigare, ber om ursäkt =) pumpen är nog en bra idé att kolla upp, kan vara att den trycker så pass dåligt när den har lite bränsle och att den får mer självtryck när det är mer i tanken. |
|
|
problemet är mest troligen löst nu, Tack alla för tipsen! |
|
|
Vad var felet då? ______ |
|
| pumpen verkar vara felet,åtminstone nivågivaren var trasig,har haft problem med att se hur mycket bensin jag haft så ni lir det ny pump + en ny tank eftersom det är hål i den upptill | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.