|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade valt en e60/61 gärna 525d så du får 6:an, tror inte du blir besviken på en sådan bil. A4 är ganska lite, lastar bara lite bättre än 3-serien. /C |
|
|
Angående kvaliten på Skoda så behöver du inte vara orolig. Dem har fått bra betyg i begagnat tester och med tanke på att det är audi/vw prylar den är byggd på ger trygghet. Värdeminskningen har hållit sig på "normal nivå" för de senaste skoda modellerna. Om A4:an slukar en dubbelvagn i bagaget är det enklaste sättet att ta reda på hos en audi handlare. Om det är maximalt utrymme du behöver så kanske du skulle kika på nya Opel Insignia, Vw passat eller Ford mondeo. Där har du rejäla bagageutrymmen, 5 stjärnor i k.test och snåla diesel motorer för rimliga pengar. Länk Länk Länk |
|
|
Länk |
|
|
Vi har 2 st nya V70 2.4d-10 med 175 hk och 6 vxl automat i firman, samt 2 520d en 08 och en 09 med manuell resp automat och det finns inga fördelar med V70 bortsett från nypriset och möjligen Euro-NCAP-resultatet. Dock är jag övertygad att 4 eller 5 stjärnor mer är av akademisk betydelse då naturligtvis även en E60 är en av de säkraste bilarna som rullar på vägarna. Till V70ns försvar får sägas att 2010 med 175 hk är ett rejält lyft maskinellt jämfört med tidigare årsmodeller, men fortfarande är det snäppet under BMW i alla avseenden. BMW CS #5139 |
|
|
Beachlife: Mbs eftertträdare till W211 är ju precis nysläppt så även där lär priserna sjunka. 320 CDIn jag kört är en sedan. I eftermiddags provkörde jag en bekants relativt nyinköpta E200 NGT-07. Han har 2 barn 1½ respektive 5 år gamla och det var inga problem att få in vagn, ungar och en massa annat jox som ska med på fjällresan. Fördelen med den är ju den är miljöbilsklassad, 70l bensin resp 20 kg gas så räckvidden blir ansenlig och man slipper biltullar och den ger gratis parkering i Stockholm (Han bor på Norrmalm). Den pinnade på riktigt bra och var tyst och bekväm, provkör gärna en själv och se hur du tycker sedanen är. Betr skillnaden på gamla och nya 525dn kan jag inte ge dig någon input, däremot har jag kört 520d 163 resp 177 och där tyckte jag det inte var någon större skillnad, i.e. man saknar inget om man väljer 163hk bilen. Betr nya femserien och ev värdetapp så tror jag det inte är så farligt. Sedanen har preminär i vår och kombin kommer väl inom något år. Det största tappet får alltid förste ägaren ta, det är därför lättare begagnat är trevligt att köpa. Mvh Asken |
|
|
Jag blev också imponerad över hur stor skillnad det var mellan gamla och nya 2,4d motorn i volvon. Det är ett rejält lyft. J.L intressant att höra vad du tycker som faktiskt har kört både Volvon och BMW. Det lutar mer och mer mot en e61, men jag har inte helt släppt W211 ännu. Provade en 320vdi Avantgarde och den gick riktigt bra samt att inredningen är riktigt nice. Jag var också och titta på nya A4 och den kändes som ni sagt mycket större än den gamla A4'n. Att å in barnstolar är mog inget problem men jag tyckte att bagaget kändes litet. Till stor del pga av den sluttande bakrutan som stjäl mycket utrymme. Ska ta med vagnen till Audi och provlasta. Vad gäller e200 NGT så hittar jag inte riktigt den bilen på Mercedes hemsida. Menar du BlueEfficiency bilarna eller finns det en NGT? Är det nya karossen tror jag nog att dessa bilar ligger en bit över vår budget. |
|
|
En granne hade tidigare en 525dT E61 med gamla 177hk motorn. Med automatlåda drog den rätt mycket bränsle, ca 0.85L/mil blandat. Den nyare motorn på 197hk är avsevärt snålare, en annan granne har den i sin 325dT -08 och den ligger på 0,65L/mil blandat. *Det har blivit ganska BMW-tätt i bostadsområdet* :-) |
|
|
E200 NGT är W210karossen, dvs sedan av gamla karossen och ryms i din budget. Det finns bl a en på Hedins bil i Uppsala, ta med vagnen och prova vetja. 320 cdin går riktigt bra helt korrekt. Det gör 530d och 535d med:) Mvh Asken |
|
|
Som av en händelse har jag idag provkört en grannes 525dA 09. Den gick riktigt trevligt och har ett fint vrid ifrån låga varv, helt olikt 520d. Mvh Asken |
|
|
Asken, det är precis min åsikt också. Det är en helt annan känsla med en 6:a under huven:) W210 karossen känns väldigt gammal samt att den även dras med en hel del rostproblem. Tyvärr känns den inte intressant. Någon som har erfarenhet av nya Subaru Outback? Den får man också för ca 300kkr. Är det en bil i denna klass vad gäller storlek (den ska ha vuxit betydligt mot förra generationen), kvalité, andrahandsvärde, etc.? |
|
|
Asken, just av den anledningen skall man absolut se till köpa en 177 hk 520d 08-, jag hade tidigare en 07 med 163 hk motorn och den är inte rolig, besvärande kraftlös från tomgång upp till knappt 2000 rpm och vibrerar och har sig. 177 hk är ett otroligt lyft, och dessutom en hel del billigare i årskskatt pga lägre utsläpp. Skillnaden i förbrukning är dock i praktiken små. Fast upp till en 6a:s gångkultur och känsla är det dock långt! BMW CS #5139 |
|
|
Jag har en MB Eklass kombi och har tidigare haft BMW 5 serie. Det finns för och nackdelar med båda bilarna. BMW har mycket bättre säten, E-klassen har ett packutrymme som är i världsklass(med tanke på Urban Jungle och barnstolar) BMW är kanske lite mer sportig att köra men känns lite mer volvo invändigt(hade MB på verkstad och fick den nya Volvon som ersättningsbil och den var INTE skön att köra, svajigare bil får man leta efter). MB 280 CDI ligger runt 300 Tkr för en 07-08. Sen finns naturigtvis även 220 CDI. Helt ok, kanske inget fartmonster men med två kids är det kanske inte det du söker. Min svåger är mycket nöjd med sin 220 CDI somhan köpte för 3 månader sedna för 285 Tkr med vinterdäck(Sv-såld). //Thomas |
|
|
Berlin: Tack för ditt inlägg. Jag tycker att ditt resonemang känns helt rätt. Just nu är inte sportighet det som står högst på önskelistan utan utrymme, komfort och ekonomi, precis som du nämner. Just därför har jag titta på Mercedesen. Intressant att höra dina jämförelser mellan dessa bilar! Vilken utrustning ska man absolut se till att ha med på en Mercedes? Finns det bättre stolar än originalet (om dessa nu inte är sköna)? Skulle du rekommendera en nyare 220cdi framför en 6 cylindrig W211 (280/320 cdi)? Den som känns lite tråkigt med 220cdi är att det endast är en 5 vxl automat jämfört med 7 vxl på 6:orna. Någon kommentar på dessa lådor? Vilken modell kör du själv? |
|
|
Beachlife: Stolar är inte dåliga, men inte lika bra som BMWs sportstolar. MB har sportstolar men jag tycker de är lite för hårda men samtidigt har de bra ergonomiska inställningsmöjligheter. Standardstolarna är dock helt ok. Var det gäller utrustning ska man se till att ha Avantgarde och helst 7G-tronic lådan, sen är det aldrig fel med skinn men ganska kallt på vinter. Parktronic är enligt min uppfatting inte nödvändigt. Min svåger köpte som sagt en 220 CDI 5-stegslåda, själv kör jag en 350 bensinare med 7G-tronic och visst är det skillnad men det beror nog mer på HK. Jag tyckte 220 var helt ok men som sagt inte något fartvidunder, men å andra sidan hur ofta kör man plattan i mattan. Jag skulle nog välja en nyare 220 CDI än en äldre 6:a med fler mil. Oavsett vilken E-klass du väljer så får du en bil med mycket komfort och UTRYMME och det behöver man som småbarnsförälder. E-klass är den bästa bilen i storkombi segementet hittils enligt min uppfattnig. Även min fru gillar E-klassen bättre en BMW vi hade tidigare. Hon ansåg, och även jag, att BMW 5 serie kändes lite plastig(nu får man väl skäll) inuti samt att bagageutrymmet är betydlig mer packvänligt och större. Lycka till! //Thomas |
|
|
Hur funkar E350motorn? HUr kraftig är den? Förbrukning? Underhåll? Kör du 4matic eller RWD? |
|
|
Berlin vad kostar en service på Mercedesen fick för mig att de var dyra om man nu pratar ekonomi ? Skall inte säga att jag har erfarenhet av dem tyckte iofs att min Far,s E320 var riktigt fin att köra Avantgarde var det . Ha de T |
|
|
Jag har inte riktigt koll på vad servicekostnaden ligger på per år men säg 2-3000 kr. Senast betalde jag ca 6000 kr för en service E. Bilen drar ca 1,1 i snitt och då kör jag nästan uteslutande stadstrafik. 350 har 272 HK om jag inte minns fel, så den går framåt i alla fall. //Thomas |
|
|
Håller med om att Avantgarde känns som ett vettigt val. Att man dessutom slipper den bruna träinredningen känns som ett stor plus. När tillfälle ges ska jag test på 220cdi och 280/320cdi grundligare för att skaffa mig en egen uppfattning om dessa bilar. Är det vanligt med "skruvade" mätarställningar på Mercedes? Hur kan man kolla upp detta på bästa sätt så att man inte blir lurad vid ett eventuellt köp? Tacksam för alla tips. Ber om ursäkt om detta inlägg (eller ett liknade) har blivit postat av mig. Haft lite datortrassel. |
|
|
I senaste numret av Svenska AMS spöar Legacy 2.0D Audi A5 TDi en testduell. Den får mycket bra kritik. Men personligen tycker jag att den blivit bra mycket fulare med senaste karossen. Denna ligger ju lite över budget. Men M-paket, låga mil och komfortstolar. Länk Personligen är man ju för insnöad på BMW, för att ens fundera på nåt annat. Men tror nog att du blir nöjd antigen du väljer Mercedes eller BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.