|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
som rubriken antyder så sitter vi och funderar på att byta bil igen. Har tidigare ägt två BMW (328i -99 e46, 330d -03 e46) men kör just nu omkring i en Ford Mondea 2.0i -02. Forden ska nu bytas bort, har gått 18 000mil. Den fungerar dock bra men är sugen på en nyare/bättre bil. Då vi snart blir fler i familjen kommer vi att behöva ha bakåtvända barnstolar under ytterligare några år samt även en dubbelvagn. Vi har tittat och provkört nya (2010) V70 2,4d 175hk (kampanj just nu!) ett flertal e61 samt även några e-klass w211. Anser att alla är bra bilar vilket gör det svårt att välja och behöver därför er feeback på detta dilemma ;)) Vi tittar på dieselbilar främst p.g.a. bränsleekonomi men även pga motorkaraktären som jag gillar. Vad anser ni om följande bilar: Volvo V70 2,4d 175hk Summum + Herrgårdspaket 330kkr Ny BMW e61 diesel för 200-250kkr 2006-> Mercedes w211 e-klass 2006 -> Vilken anser ni är: bästa köp map körglädje, säkerhet, komfort mm? bäst (om man nu kan säga så vid bilköp) ekonomiskt map värdeminskning, reparationer, servicekostnader mm. dvs totalkostnad. Vi bor i Stockholm så en hel del stadskörning blir det. | |
|
Rent brutalekonomiskt kan man säga att en fabriksny bil tappar 35-50% av nypriset på de första åren så där finns ett rejält argument att titta på lättare begagnade bilar. Visst är känslan man får då man hämtar ut en fabriksny bil speciell, man får speca det man vill osv osv. Om du inte kär mer än cirka 1500mil om året så spelar diesel eller bensin mindre roll. Fördelen med diesel är att du behöver tanka mer sällan pga lägre förbrukning, det är ju faktiskt väldigt tråkigt att tanka, tycker iaf jag. Om du tittar in på www.autobiluthyrning.com så kan du hyra en 5-serie dieselkombi och köra ett antal dagar för att verkligen känna efter, de har även V70 kombi att hyra ut. Då får du tiden till en utflykt och kanhända även känna efter de mycket subjektiva attributen körglädje, säkerhet och komfort. JAg tror totalkostnaderna blir mer eller mindre detsamma oavsett vilken bil du väljer. MB kan ha något högre servicekostnad om du servar original och BMW har fri service 3 år 80000km. Skatten är nog likvärdig på likvärdiga motorer och försäkringsmässigt har jag ingen erfarenhet. Mitt tips blir en 5serie med automatlåda, PDC runtom och några trevliga paket. Fd tjänstebilar byts ut efter 2 t 3 år och kan vara ett vettigt köp. Hoppas du blir lite klokare av svaren. Lycka till! Asken |
|
|
Tack för ditt svar Asken! Jag räknade också fram till att det ekonomiskt blir ungefär lika om man räknar på ca 3år och 2000mil/år. Jag har aldrig riktigt gillat Volvo men blev glatt överraskad av den nya 2,4d motorn på 175hk. Att den dessutom ska vara betydligt snålare än tidiga volvomotorer gör det ännu trevligare. Dock har volvo fortfarande någon/några dl kvar innan man når BMW nivåer. Hur skulle ni resonera mellan en nyare/färre mil 525d eller en äldre/fler mil 530d? Några erfarenheter av w211 tex 280cdi eller 320cdi? Skulle ni säga att det är jämförbara med 525d (280cdi) och 530d (320cdi)? Med barn i bilen blir prioriteringarna något annorlunda än tidigare. Idag kommer säkerhet, bränsleekonomi, kvalité och storlek (barnstolar och barnvagn) högre än tex. sportighet. |
|
|
Är man van att åka BMW är det fantastiskt svårt att byta till Volvo Hade en V70 170 hästars -03 kunde aldrig lära mig dess skit koppling och alla små fel efter att åkt E39or som jag fann mycket trevligare Själv hade jag köpt en E61 alla dagar speciellt med barn i bilen Ha de T |
|
|
thom525, hur menar du med att e61 är det självklara valet för dig då du har barn i bilen? BMW e61 = euroNCAP 4 stjärnor, både Volvo V70 & Mercedes W211 har 5 stjärnor. |
|
|
Beachlife: Något du bör ha med är BMWs fantastiska komfortstolar fram, inte ens MBs multikonturstol med fläkt och kuddar matchar den. Jag har åkt en del 320 Cdi, en bekant i tyskland har en sådan. Trevlig spis men jag väljer hellre BMW pga känsla i fingertopparnas kommunikation med ratt, instrument, spakar och liknande. BMW ger mersmak på ett speciellt vis. Sen om bilen har 4 eller 5 stjärnor i EuroNcap har nog ingen större skillnad, franska rödvinstekniker kan inte avgöra körglädje och även en småbarnspappa behöver få le bakom ratten i bilen, eller hur?:) 525 eller 530d, ilandsproblem:) Jag hade satsat på en 520/5dA med lite trevlig utr. Du ska ju inte köra långa landsvägspass, det är där vridet i en större diesel gör sig bäst. Mvh Asken |
|
|
Visst "Beachlife"...så tänker väl "alla" Svenskar med största möjliga säkerhetstänkande i bakhuvudet, men om man vill ha lite roligt innan man dör så kan man köpa en E61:a.. Det är INGEN osäker bil trots EuroNcap testerna som är gjorda där E61 kanske fått en stjärna mindre än t.ex Volvo eller Mercedes. Men visst, valet är ditt.. Men>>>"Det är farligt att leva man kan dö". Mvh Janne. |
|
|
Asken, håller helt klart med dig om att man ska, de få tillfällen som idag ges, få leka av sig även då man har barn ;)) Vad gäller 520d så känns en 2008-> (177hk) mest aktuell, men jag tycker att dessa bilar ligger väldigt högt i pris. Vad tycker du om skillnaden mellan 525d 177hk och 197hk? Finns det andra fördelar att välja en face-liftad (2007-> ) 525d förutom motoreffekten? |
|
|
"Janne T", läste lite om detta med euro NCAP och anledningen till fyra stjärnor beror på "dålig" säkerhet för fotgängare. Detta medför ju att man själv sitter säkert ;) |
|
|
Hur ställer du dig till en E39 av sista årsmodellerna? Det finns några svensksålda 540iAt till salu på blocket och du lär få duktigt mycket bil för pengarna. Även om några kr går till utökat underhåll så sitter du med en bil som tappar väldigt lite och pengar på handen är aldrig fel. Mvh Asken |
|
|
euro NCAP eller ej det är som Beachlife skriver och framför allt känslan att åka BMW för det får man aldrig i en Volvo Skrev iofs inget om Mercedes men eftersom min Pappa åker sådan så låter jag den äldre generationen ha de bilarna Ha de T Ps .du är på ett Bmw forum så några andra svar är kanske svårt att få No hard fellings |
|
|
Jag skulle aldrig köpa en ny 5-serie bara månader innan en ny generation av 5-serien lanseras. Vem ville ha en E39 när E60 lanserades? När den ny generation eller ens en faceliftad modell lanseras är det verkligen inte roligt att precis ha köpt en ny bil. Allt det roliga med den nya bilen försvinner, jag tappade helt intresset för min E91 när faceliften kom. Skippa BMWn är mitt råd. __ Min bil: Länk |
|
| Det mitt emellan försvinner direkt | |
|
Mugge, det har aldrigt varit aktuellt att köpa en NY e61. Det jag har tittat på är begagnade e61'or för ca 250kkr. Är det ändå dumt att idag köpa en 2-3år begagnad e61 då det strax lanseras en ny modell? Kommer värderaset att bli stort? V70 2,4d är den enda av dessa bilar som skulle vara ny. Detta pga av att Volvo har gjort en hel del positiva förbättringa på sina motorer (kom i somras) samt att jag tycker att deras kampanjpris är lite lockade. Dock kanske man får mer bil för pengarna om man köper en beg. BMW eller Mercedes. Valet är svårt tycker jag. |
|
Conan999 |
Precis: Tänker man på säkerheten och att köra med barn i bilen ligger Volvon långt framme. Bättre än BMW:n Conan999 |
|
Asken resonerar sunt tycker jag. Är säkerhet viktigt är Volvon det bästa valet. |
|
|
varför inte en maffig 745d -06 från tyskland? För min del så går den före alla andra av dina alternativ. Dessutom mest bil för pengarna. Där har du allt. Utrymmen utrustning säkerhet m.m. |
|
|
Ett ex som jag tyckte va sjysst. Länk |
|
|
Hej! I din prisklass så finns det ju oerhört mycket att välja på. Varför väljer du att lägga mer pengar på en ny bil än en begagnad? Värdetappet på en ny bil gör ju inte den affären särskilt bra trots att det är kampanjbilar. Som många ovan nämnt så är ju e60 en mycket fin vagn med mer körglädje än exempelvis V70:n. Jag har dock helatiden varit lite tveksam till e60 just pga. säkerhets resultaten. Känns väldigt nonchalant av bmw att släppa ut en bil i storbilsklassen som inte når 5 stj. i euroncap. Om man jämför resultatet i front krocken så får e60 bara 11 poäng (e39 fick 12) och sidokrocken är 14 poäng (e39 också 14p). En stagnation krocksäkerhetsmässigt vid en ny lansering är ju inte särskilt "premium". Att man dessutom inte gör något åt det exempelvis vid faceliften (2007) känns inte särskilt förtroendegivande. Kalla mig tråkig men säkerhet är inget man ska tulla på, särskilt inte när det finns alternativ i samma storleksklass och prisklass. Det är ju fler än du själv som ska åka i bilen och även om man som några ovanstående skriver, ha kul bakom ratten, dö ska man ju ändå, så kanske inte dina passagerare tycker det är lika kul. Om man ska försöka att öppna vyerna lite (ställa en fråga om bmw vs. andra märken på denna sidan ger ju som bekant oftast favör åt ett visst tyskt märke...) så skulle du kunna kolla på Audi A6 Länk eller nya A4 som har närmat sig storbilsklassen i utrymme. Länk båda är ju 09:or med få mil på mätaren och har tagit det första stora värdeminskningstappet. Ett annat prisvärt alternativ som är värt en provkörning: Länk Eftersom du redan är inne på V70 så varför inte flexifuel varianten? 2.5T flexifuel är det ju gott vrid i och dem finns ju runt 250 tusen, du bor ju i sthlm så du slipper tullarna och andra förmåner som fri parkering tillkommer. Länk Finns hur många alternativ som helst att lista i den prisklassen du ligger i. Ta god tid på dig och prova så mycket olika alternativ du kan för att bilda dig en uppfattning om bilen i fråga. Lycka till! |
|
|
acer84. good research. helt rätt. skippa volvo. kommer från den familjen och ingift numera i bmwsällskapen. det är som dag och natt. volvon kommer smälta in i trfiken och ssnabbt bli tråkig. bmw eller mercan lät fina |
|
|
Tack för alla bra förslag och ideer. Hade nog själv aldrig ens tänkt tanken att snegla på en 745d;) Nu känns den typen av bil kanske inte helt rätt för oss, men det är alltid kul att bredda sitt letande ;)) acer84: Volvo V70 2,5FT tror jag inte kommer vara helt rätt om några år. Att dessutom behöva besöka både verkstaden och pumpen oftare känns inte helt kul. Intressant med länkar till Audi bilarna. A6 tycker jag känns lite tråkig, men därmot är A4'an myket snygg. Någon som har erfarenhet av denna modell, och då framförallt hur bra de fungerar med bakvända barnstolar? Får man in en Urban Jungle dubbelvagn i bagaget? Vad gäller Skoda så har jag ingn erfarenhet alls men det märket känns väldigt osäkert vad gäller kvalité och värdeminskning. Någon som har några fler erfarenheter angående Mercedes W211 cdi bilar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.