|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har nyligen köpt en 530iAT -01 med ca 19000mil på mätaren. Jag har egentligen inte nån erfarenhet av automatlådor men tycker att de är sånt kluckande i BMW:s "nyare" drivlinor med manuell låda. Jag kör till o från jobbet varje dag ca 5km vardera hållet o nästan bara ren stadstrafik. Nu till min fråga: När jag ligger på D i stan o jag tror jag ligger på 3:an o bara smyger fram, kanske 50km/h o 1000-1500rpm med bara lätt gas o sen vill släppa lite på gasen så hoppar den upp i varv med kanske 500 rpm eller så o vill växla ner till då vad jag antar är 2an... men hur fan hänger de ihop att den vill växla ner när jag släpper av på gasen på plan väg...tycker de är ett jäkla växlande upp o ner med den lådan i stan. Jag har planerat att göra oljebyte +filter i lådan i vilket fall. De är alltid skönt med nya oljor när man bytt bil, men finns de nåt man kan pröva o göra innan? Jag har läst en del om "batterireset" dvs sätta ihop batterikablarna i några sekunder o sen låta dem vara aav i minst 20 min, men oxå hört att de inte nollar något annat än klockan i princip. Vad ska jag göra? | |
|
Ett oljebyte i automatlådan samt byte av filter och rengöring av silen är att rekommendera. Du kan även be din auktoriserade verkstad uppgradera programvaran till motor resp växellåda, det kan göra skillnad i gasrespons likväl som förbrukning. Det viktiga vid oljebyte i lådan är att det används rätt olja. Lycka till! Asken |
|
|
Hej, det skall gå att "nolla" styrenheten för lådan genom att ha nyckeln i läge 2 och trycka gasen i botten så att kickdown kontakten triggas i 30 sek. OBS! Motorn skall inte vara igång. :-) Sök i forumet så finner du info om detta. Ett oljebyte som Asken rekommenderar är bra att få gjort! Mvh H |
|
|
det är ju elektroniken som styr lådan, om du rör gaspedalen snabbt så väljer lådan ett körprogram som liknar sport. Testa att köra väldigt försiktigt och därmed lätt på gaspedalen så kommer den efter en stund att växla mindre. |
|
| Så gör min också. Det är lockupen som kopplas ur. Blev ingen skillnad efter batterireset heller, så jag antar att det ska vara så. Märklig funktion, eftersom alla andra bilar(icke-BMW) jag kört snarare växlar upp när man lättar på gasen. | |
|
Asken> Jo jag har som sagt tänkt o göra ett oljebyte o de. Men vilken olja är de man ska ha då? Om man nu inte tänker lämna in den till BMW. Ang uppgradering av styrdon till motor o låda skulle kosta ca 1300-1400kr...tycker de är lite väl mycket pengar för nåt som kanske inte hjälper ett dugg. kamel2> Jo jag köper att den går över till sport om man gasar till hastigt o ofta. Men nu snackar vi ju om krypkörning i stan dvs ca 50km/h o släpper av lite på gasen bara. jag kör för övrigt lugnt med den då jag tycker den drar i sig en hel del ändå. Jonas530> Nä jag tycker med det är helt avigt, finns ingen logik i de alls. |
|
|
Guide för oljebyte och lista på oljekvalitet, 530 har 5HP19: Länk Tråd om uppgradering av automatens program: Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.