|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har funderingar på en andrabil så min 330d kan få vila lite under vintern. Har hittat denna Länk Har sökt lite i andra trådar men behöver lite råd om vad man ska titta extra noga på! //Micke | |
|
E36 Compact är en trevlig bil där du upplever den som en stor bil komfortmässigt samt en mindre bil utgiftsmässigt(samt vid ev omkörning:)). Det som borde vara obligatoriskt är armstöd fram vilket går att eftermontera rätt enkelt och kostar nån tusenlapp, är klart värt sina pengar. Bilen är delvis baserad på E30, föregående 3-serien, det märker du på dels ventilations- och belysningknapparna, dels på bakaxeln. Vad är då svaga punkter på compact enl min erferenhet? Bromsar runtom, avgassystem och ev ventilkåpspackningen. Bilen du länkar till är det bara att pruta på:) Modellguiden och begagnatguiden uppe till vänster under AUTOPOWER är guld värda. Lågmilade compacter växer inte på träd. Syrran har haft en compact i över 10 år och den bara rullar på. Jag har åkt gascompact i 2 år och jättenöjd. Kolla skicket på vindrutan(ny ruta=nybilskänsla), att värmen kommer och inte tar 50 år på sig(kan vara dags för termostat och kylvätskebyte), att elvärmen i stolarna och på bakrutan fungerar, att clåset funkar. Kolla på hassos gasbilsblogg så ser du en del av det som kan krångla även om det hade mkt ting som behövde åtgärdas enl mig. Lycka till! Asken |
|
|
Tack för utförligt svar Asken! Enligt din uppfattning, vad tycker du är rimligt att betala för den jag länkade till? //Micke |
|
|
Har kört compact i snart 2 år och 3000 mil nu och är väldigt nöjd med den. Typfel verkar vara de som asken nämner samt glapp i framvagnen. Kolla också efter rost i golvet bakom främre hjulhusen. Bilen är absolut ingen raket, men den räcker till. Med rätt lufttryck i däcken går den dessutom riktigt snålt. Tänk dock på att bilen är 3-dörrars och insteget till baksätet är rätt besvärligt. Om du använder baksätet mer än ca en gång i månaden, tycker jag att du ska leta efter en E36 sedan istället. När man köper bilen tänker man att man ska vänja sig, men jag lovar, det blir bara mer och mer störande. För de begärda 35´får du nog en vettig bil. |
|
|
Granhult: Prova 25-30kkr, då har du några tusen över till en service och en helrekond för bilen på bilderna hade noll tillstymmelse till vax, se hur vattnet droppar... Mvh Asken |
|
|
Tost, i de få fall det förekommer: Kolla längst ned i kanten i främre hjulhuset där det är lackat med body, stensprut från vägen/ däck kan blästra rent där och ge grund för rost. Insidan av motorhuven, kolla med ficklampa i alla skrymslen och snår på insidan av motorhuven om ngn kryprost börjar titta fram. Att byta olja i växellådan brukar göra smärre mirakler är ett annat tips:) Lycka till! Asken |
|
| den ser ju fin ut. gillar färgen. jag har kört compact i över två år nu och den är trevlig att köra. är väl alltid lite småfel som på alla bilar men tycker inte jag lagt ut så mycket pengar på reparationer. | |
| Håller med Asken mfl :) | |
|
Tack allihop för er hjälp! Tror jag ska åka och kolla på den i helgen! //Micke |
|
|
Vi har kört 3 år och 11.000 mil med vår -00:a. Den har rullat 21.000 mil nu. Det har varit enormt billiga mil avseende både reparationer och bränsleförbrukning. Dessutom ett stor plus att man uppskattar treliterssexan enormt efter att ha kört en tråkig fyra:) Detta genom att 316 Compacts motor är mycket funktionell men samtidigt grymt karaktärslös. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Köpte en 316i -00 nu på hösten. Funkar jättebra som andrabil. Praktiskt med halvkombi ifall man vill kunna stoppa i en barnvagn. Verkar vara en snål och billig bil i drift. | |
|
Det blev en 316Ti -02 Länk Köpte den i Piteå igår och körde hem 86 mil med den, klockren bil. Den drog 57l på totalt 89mil, det är faktiskt riktigt bra komfort i den och den går tyst trots fulldubbade vinterdäck. Tack för alla svar! //Micke |
|
| så det blev en e46:a ser ut att vara en riktigt fin bil.. har ägt en e46 sedan så vet vad bilarna går för :D du kommer nog trivas riktigt bra .. grattis | |
|
Grattis till storbilskomfort i en mindre bil! Asken |
|
|
Tack Asken, jag är supernöjd! God Jul! //Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.