|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 03:ans E39 som jag skulle vilja ha lite bättre ljud i och eventuellt uppgradera systemet(nav/växlare). Har suttit och läst men hittar inte riktigt så även om det finns en aktuell tråd hoppas jag ni kan visa lite förståelse och hjälpa mig ändå! 1. Finns detoriginal sub till den bilen och var kan man få tag på de till humana priser om man inte vill beställa en helt ny! 2. Om man vill uppgradera själva anläggningen vad är smidigt och vad kommer det kosta om man alternativ 1:köper en beggad cd växlare är det lätt att sätta i och vad kan det kosta tror ni? Alt2: Om man vill sätta i en original stereo med navi och tv så är det mycket jobb om jag förstått det rätt och vad kan man få betala för en beggad? 3. Jag tycker originalhögtalarna spelar rent och bra men om jag förstått det rätt så kan man uppgradera original högtalarna med andra original som e lite värre? Det finns ju plats för massa högtalare i bilen men det sitter ju inte högtalare i alla! Tack för all hjälp som gäller i första hand original högtalare och sub! BMW for the man inside you! | |
|
BUMP BMW for the man inside you! |
|
|
Ingen som kan ta sig tid och hjälpa mig? Om jag börjar med det viktigaste sätta in cd växlare original. Vad krävs och vad kan det kosta? |
|
|
Ett försök till svar från en som också klurat på en CD-växlare. Jag har sökt en del här och hittat följande: 1. Ja, ingår i de stora ljudpaketet och sitter då ovanför batteriet i bagageutrymmets högra sida. Kolla på en bilskrot efter en beggad? Antar dock att man även behöver hifipaket DSP:s förstärkare men är osäker på det. Den förstärkaren har utgångar för att driva högtalare i samtliga högtalarplatser i bilen. 2. Begagnade originalväxlare verkar faktiskt gå för samma pengar på tyska eBay som nya tredejpartsväxlare. Bilskrotar borde vara billigare. Åtminstone Sony har en (flera?) växlare som med rätt adapterkabel kan styras från BMW:s huvudenheter och rattar. Även Alpine kan ha något lämpligt, men det har jag inte hittat så mycket info om. En del bilar har fördraget kablage, ta en titt i det vänstra facket i bagageutrymmet. Ligger det en lös, svart, kabel där som inte verkar gå att sätta någonstans är det sannolikt en kabel för CD-växlarstyrning. Annars får du nöjet att dra den själv. 3. Kolla med en välsorterad billjudshandlare vad som kan passa i originalhålen. Om jag är rätt informerad är det MB Quart eller Infinty som har några högtalarserier som passar rakt av i E39:ans högtalarfästen. |
|
|
Har monterat cd-växlare i min 525iM Touring -03 och det var inga problem. Iom att du har en -03 så skall det vara fördraget för CD växlare. /Rickard |
|
|
Tack och bock att ni tog er tid att svara! JAg vill i första hand ha en original växlare och antar att man får fixa till så det blir bra! Är det nåt man måste byta eller går det få in den rakt av (växlaren? Ska ner imorgon och kolla om det ligger nån kabel till växlaren! Vad gäller att sötta i fler högtalare! ÄR det fördraget med kablar? För jag kan inte tänka mig att även om det är draget att de hänger fritt i luften under hatthyllan tex. Om man kompletterar med fler högtalare. Orkar original stereon eller har bmw en original förstärkare som man kan köpa? Gillar att hålla mig till original grejer då de passar rakt in med alla fästen och liknande! MEn finns det andra kvalitets märken som håller samma pris eller lägre så är ju det jätte intressant! Kom gärna med tips! BMW for the man inside you! |
|
|
Allt man behöver följer med om du köper växlaren på BMW. Tror en del av hållaren var förmonterat, tog mig ca 30 min att montera. /Rickard |
|
|
JAg har inte kollat vad en ny kostar men jag kommer nog köpa en på skroten om det skiljer stora pengar! Nån som vet vad en ny går på i Sverige? Billigare om man beställer från Tyskland och vad kostar det där? Gärna nån länk i såna fall vart mankan inhandla! BMW for the man inside you! |
|
| Frågade tidigare i veckan på BMW. En ny växlare kostade ca: 4800 kr. Det kan kännas lite väl mycket. | |
|
JA det var lite saftigt! Finns lite på skroten! Behöver men nå speciella skruvar eller liknande eller är det bara köpa växlaren och det finns skruvar i bilen där hålen för monteringen är? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.