|
|
|
|---|---|
|
Måste man byta till kortare stag när man monterar coilovers? Vart finns isåfall dessa att få tag på? | |
|
vilka stag? Vänligen- Stefan |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Gissar på att det är stabilisatorstagen (krängningshämmarstagen aka gnällstagen) som Färnefors tänker på. |
|
Orginalen ska klara hela fjädringvägen och lite till, så det ska inte behövas. Vänligen- Stefan |
|
|
Stagen måste bytas till kortare. Finns på bla Ebay.co.uk /Scnitzermann |
|
|
Så länge som infästningspunkterna för krängaren inte har flyttats finns det inte något måste att byta krängarstag. Om ändrar man arbetshöjden mycket kan det finnas vissa väghållningsmässiga fördelar med att anpassa längden på krängarstagen. Det är dock inte kopplat till hur man ändrar höjden kortare fjäder eller ändrat fjäderfäste. Börjar man ändra längden på krängarstagen bör man kontrollera att det fungerar hela fjädringsvägen, även utfjädring. /G |
|
|
Fästpunkterna för stagen sitter nämligen längre ner på coilovers än vad det gör på ett traditionellt fjäderben pga av gängan som går längs med benet på coiloversen. Det finns helt enkelt inte plats för det långa orginalstaget då. Arbetshöjden förändras inte om man monterar kortare stag. Det skiljer så mkt som 80mm mellan orginal och det kortare staget.Har själv varit med om detta. Åker just nu med coilovers. /Scnitzermann. |
|
|
Schitzermann : Vilka colilovers använder du dig av? Funderar på en JOM sats men det framgår inte om stagen måste bytas vid montering. |
|
|
Kör med H&R. De flesta coilovers ser likadana ut med gängan gående längs fjäderbenet vilket kräver kortare stag. JOM satsen behöver du kortare stag till. Sök på "Droplinks" på utlänska forum så ser du vad jag pratar om. Kolla även på Ebay.co.uk och sök på samma namn. De kostar inte många pix plus att det inte tar lång tid att få hem dom. /Scnitzermann. |
|
|
Märkligt att det inte finns nån i Sverige som säljer dessa? Verkar som att det behövs till dom flesta coilover satserna? |
|
|
När jag köpte min 330dTouring M-techII -03 så var precis de coilovers som satt på avtaget till fördel för orginal igen. Förra ägaren ansåg den vara för låg och körde inte så mkt motorväg osv. Kul om de kan komma till användning av någon som behöver de. Jag har nu iaf. dessa grejer om intresse finns... FK-Racing 2 st Fjädrar modell FX-G21 2 st Fjäder FK 98HA/1 2 st Fjäder FK 1768 2 st Fjäder FK 862 (skulle kunna vara FK 362 - lite svårt att läsa på) Fjädrarna är BLÅ Har tallrikar och 2 stag med och lite smågrejer åxå.. Vet ej skicket men det verkar vara rätt nytt. tror bilrekondfirman som tog hem bilen satte på detta 2007 Avhämtas för en 1000-lapp till nån som har koll på läget i Alingsås eller efter överenskommelse "... tygsäten e för veganer :o) " |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.