AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.370

530 E34 startar.. Men stannar direkt

ad
20
addo
530iA Touring -94
Hej

BMW 530 från 94

Bilen startar om jag ger lite gas.. Men såfort jag släpper gasen så stängs allt av när jag kör..

Inte bara när jag stannar vid ett rödljuse eller liknande.. Utan mitt på vägen så stängs allt av såfort jag släpper gasen..

Vad kan vara fel? Nån som kan hjälpa mig?

//
mi
35
milskog
528i Touring -97 M-paket
spjällhus?
kolla upp det, felkod isåfall.
mi
35
milskog
528i Touring -97 M-paket
känns bilen slö?
kolla isåfall även att anslutningar till/från insug är hela.
ad
20
addo
530iA Touring -94
Tack för era svar :)

Jag är dock helt grön på o mecka med bilar. Men vill gärna lära mig. Var hittar jag spjällhuset och vad ska jag kolla efter på det?

Insuget likaså, var hittar jag det.

Tack igen.

//
mi
35
milskog
528i Touring -97 M-paket
insuget sitter bakom luftfiltret på bilen, är det original så är det en stor svart låda med en grov kort slang som sitter på höger sida om motorn, kolla att den grova slagen inte är torr sprucken och att alla anslutningar till den sitter fast, både i grova slagen och på motsatt sida.
spjällhuset sitter emellan den grova slangen och motorn.
'
ad
20
addo
530iA Touring -94
Ok tack! Då ska jag ut o kika på det
ad
20
addo
530iA Touring -94
jag var ut och kikade lite snabbt men hade ingen ficklampa så kunde inte se så bra. Men jag provade att få igång den igen ett par gånger. Den startar fortfarande bra men trycker man inte på gasen så dör den. Men ena gången som jag startade den så stog motorn och "hostade och frustade" så att säga en stund innan den la av..

Ska leta reda på en ficklampa o gå ut igen snart. Men tänkte om det kunde vara nåt?
ad
20
addo
530iA Touring -94
Kunde inte hitta några slangar som såg ut att vara defekta på något sätt.

Jag kopplade dock ur vad jag tror är Luftmassamätaren.. Då fungerar bilen på tomgång helt plötsligt..

Vad betyder det?

ad
20
addo
530iA Touring -94
Körde bilen idag och det gick bra motorn kändes som vanligt.

Men bromsservon verkar inte fungera nu? Det verkar skumt? Kan det vara nån säkring som gått?
ad
20
addo
530iA Touring -94
Vågar man sig på att montera bort lmm och rengöra den.. Hur gör man det isåfall? Bada hela mojängen i T-röd?
mi
35
milskog
528i Touring -97 M-paket
att du koplade ur luftmassemätaren och bilen fungerade bättre efter det är förmodligen en trasig luftmassemätare, man kan pröva rengöra den genom att köpa electro-clean på en ok-q8 mack och spraya in i den.
funkar det inte är det förmodligen bara att byta den.
ad
20
addo
530iA Touring -94
Ok tack för din hjälp.

Behöver jag montera bort luftmassemätaren för att spraya eller är det bara att spraya in där jag kopplade bort "kontakten"?
ad
20
addo
530iA Touring -94
Tänkte på bromsarna som inte funkar efter detta.. Det spelar ingen roll om motorn är på eller av de är lika hårda/stumma ändå. Köpte bromsvätska och tänkte fylla på om det var det som var slut men den behållaren var full..

Kan de hänga samman? Sitta på samma säkring som lmm eller nåt?

Kan inte tänka mig att det är en slump att bromsservon slutar funka samtidigt som detta med lmm händer utan att det finns ett samband?

ad
20
addo
530iA Touring -94
bumpar
mi
35
milskog
528i Touring -97 M-paket
det är bara spraya i kontakten och i lmm, ta även bort anslutningen till lmm och spraya in i den där lufter åker igenom så att säga..

det andra lät väldigt märkligt, far till en bmw verkstad och kolla felkoder.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Fungerar inte ditt bromservo så lär ju anslutningen till vacumet har lossnat och då tjuvsuger ju även motorn luft där.
Denna anslutning sitter efter LMM:en vilken gör att upmätta värden inte stämmer.
Det är därför bilen går när du kopplar ur LMM.en.

Sätt dit LMM:en igen och kolla över slangarna till bromservot.

ad
20
addo
530iA Touring -94
Tack för era svar. Då ska jag kika på det.
ad
20
addo
530iA Touring -94
Mycket riktigt Deejay. Slangen till vacuum hade lossnat. Kopplade in den och satte tillbaka lmm nu funkar det som det ska igen!

Stort tack för er hjälp Milskog och Deejay!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.