|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW e46 -99, vid tomkörning går den konstigt ibland. Varvmätaren pendlar hela tiden fram och tillbaka. Bilen mår inte som den sakll könner jag men undrar om någon vet vad det kan bero på innan jag lämnar in den till någon verkstad vilket jag tycker är himla svårt att välja, med tanke på tillit. väntar tips och råd är ni snälla. Tackar er på förhand, och ha en trevlig dag. MVH Sherin | |
| Tomgångsventil/tomgångsmotorn beroende på vem som uttalar det heter ditt problem om inte nåt allvarligare har inträffat. Men kolla alltid det enklaste först | |
|
Kolla så det inte finns sprickor i gummibälgen mellan spjällhus och LMM (luftmassemätaren). Den spricker ofta i förgreningar bl.a.Sedan kan man lägga tomgångsventilen i diesel över natten, blåsa rent med luft och droppa i lite tunn olja. Att kolla felkoderna är inte heller så tokigt. Återkom i.s.f. med koderna till forumet. Alla verkstäder kan läsa koderna via OBD-uttaget. En annan enkel grej du kan göra är att ta ur kontakten till LMM och kolla hur den reagerar. Då styrs DME endast av fasta värden från spjällägesgivaren och går den bra då är LMM defekt. |
|
|
Hej! Tack för era inlägg. men jag undrar var Lmm och spjällhus ligger under motorhuven? har ni möjligen bild? Var finns kontakten till LMM? vad kostar det att byta LMM på min bil ungefär? |
|
|
Här ser du LMM (pos.1) och gummibälgarna som kan spricka (po.3 och 5):Länk? Du hittar dom till vänster om motorn i anslutning till insugningsröret.model=AM11&mospid=47636&btnr=13_0643&hg=13&fg=15 Ovanför klamman pos.6 skymtar tomgångsventilen (utan pos.) Denna finns även med här som pos.7: Länk Den kan man koppla loss kabeln på, lossa klammorna och ta bort. Lägg den i dieselbad och blås rent. droppa i lite olja. Det sitter en slid i den som man kan peta på och kolla att den glider lätt. Svajande tomgång av och till är tydligen ett vanligt fenomen och kan vara lite klurigt att komma till rätta med då det är mycket som spelar in så om det inte löser sig, be någon att läsa ev. felkoder. Vissa hävdar även att vanosen kan ställa till med tomgångssvaj, men det är nog obekräftat. LMM kostar 402$ i länken och normalt brukar man få multiplicera med 10 ungefär för att få priset i Sverige, så det är ingen billig pryl. Men jag är tveksam till att det är den i detta fall om den går bra förövrigt med normal bränsleförbrukning o.s.v. Men enkelt att kolla genom att ta ur kontakten |
|
|
Hej! Tack Anders! Det var tydlig beskrivning :) Men om det inte är LMM som är fel på så får jag alltså räkna med att det är en annan del som är defekt? men vad tror du i så fall det kan vara? Jag skall under helgen kolla upp detta genom att försöka koppla ifrån LMM och se hur bilen reagerar. (Alltså om den går bättre under tomgång då är det alltså LMM som är defekt?) men verkligen dyr pryl var den. hoppas det är inte den. Hoppas jag får fatt på problemet annars lämnar jag in den. jag har blivit så trött på att få starta om den flera gånger när jag kör och under väntan på trafikljuset. så skämmigt att få motorstopp mitt i när man väl skall köra vid trafikljuset efter att ha stått och inväntat grönt ljus. Föresten en fråga som inte har med detta ämnet att göra! Vet du varför min Cd spelare lägger av helt efter att ha spelat hälften av första låten på CD:n? Ha en trevlig helg och vi hörs igen så klart. Tack för allt. MVh Sherin |
|
|
Blev nåt knas med första länken tidigare. Här är den igen: Länk Köp inget dyrt innan du kollat felkoderna ändå. Och bänd och bryt lite på bälgarna och leta sprickor. Är CD:n alltid på det viset? Provat med olika skivor? Har själv varit med om vid kallt väder att CD:n haltar lite. Tror det beror på imma på linsen i spelaren. Trevlig Helg! |
|
|
Hej igen! Ja CD-spelaren är alltid så det spelar ingen roll hur många gånger du byter CD skivor. den fungerar bara en stund och sedan lägger den av. helt sjukt, som och om den protesterar :/ Undrar vad det kan bero på. Radion fungerar hur bra som helst, det är bara sd-spelaren som är konstig. Mannen tror att det kan bero på fläkten som sitter innerst in i cd-spelare, som blir överhetted och lägger av . kan detta stämma? MVH Sherin |
|
| Ingen expert på CD-spelare, men det låter ju troligt att det kan vara så. Går kanske att få tag på en begagnad CD-spelare på Länk eller Länk om det inte går att få igång på den. | |
|
Tack Anders. jag skall kika där. Ha en trevlig helg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.