|
|
|
|---|---|
|
Min bil har sedan några veckor i olika grad ylat och låtit illa och jag tror att det att det är generatorremmen som börjar sjunga på sista versen. Bilen har ju snart rullat 16.000 mil och har över 6 år på nacken, så man kan väl inte förvänta sig annat då jag inte tror den blivit bytt sen ny. Det är dessutom fullt med torrsprickor i "dalarna" på den spårade sidan. Inhandlade även remmen till AC:n trots att den ser fräsch ut. Det handlar ju inte om så mycket pengar när man ändå ska ner och riva under huven. Nu till problemet. Jag började med att ta bort insuget till luftburken som satt med 3 clips. Lossade sedan kåpan som sitter runt hela fläkten, den satt med en clips och en torx. Nästa operation ska enligt beskrivning jag läst på e46fanatics vara att få loss själva fläkten genom att framifrån sett medsols skruva av den. Detta går bara inte. Jag har sprayat på 5-56 och jag har knackat på den skiftnyckel jag använt mig av, men utan resultat. Finns det något annat sätt att komma åt och byta remmar utan att ta bort fläkten, underifrån kanske? Har spenderat ett tag i garaget med mycket svordommar, så nu frågar jag innan jag har sönder nått bara för jag inte vet bättre. Mvh Andreas | |
|
Va? de låter krångligt! Jag tog underifrån om jag inte minns fel, bara att lossa plasten och sedan byta rem... :) //Jesper |
|
|
Kanske behöver komma åt från båda håll... Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde. Men enkelt var det iaf. //Jesper |
|
|
Lecar: Men du tog alltså inte bort själva fläkten? Någon annan som bytt och som vet hur man ska gå till väga. Kan man byta utan att montera bort fläkten? Mvh Andreas |
|
|
Nej, tog inte bort något annat än plastskyddet under bilen. //Jesper |
|
| Manuell har väl elfläkt som sitter i plasten mot kylaren, och automat har fläkt med viscokoppling som sitter på vattenpumpen. Därav skillnaden i behov att ta bort fläkten. Jag vet inte riktigt hur det ser ut med fläkten på pumpen, men jag tycker att det borde gå att byta rem utan att ta bort fläkt även där? | |
|
Tog ca 3 timmar och ett gäng svordommar att byta utan att ta bort fläkten. Gick underifrån och överifrån lite om vartannat och vi var två som gjorde det. Vi tog nog bort mer än nödvändigt. Tog bort den översta löprullen och luftburken för att komma åt bättre, och då gick det tillslut, men det var ju inte nått roligt mek. Försökte även få bort fläkten ett flertal gånger undertiden, men den satt som fastsvetsad. Försökte använda en skruvmejsel som måthåll, men den kröktes, så insåg att det var lönlöst. Hur som helst så har jag hittills inte hört några missljud, så det var helt klart mödan värd. Mvh Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.