|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Har en fråga. Jag har fått fylla på kylarvätska vid ngr tillfällen då checkkontrollen varnar för låg nivå. Vid samtliga tillfällen har jag behövt fylla på 5-6 dl vätska. Jag har fört statistik på mängd förbrukad vätska kontra mil och kommit fram till att den drar c:a 5-6 dl vätska på mellan 135-160 mil. Är detta normalt? Har för 3 år sedan bytt hela kylsystemet (slangar, vattenpump, termostat, kylare m.m.) Tips på felsökning emottages tacksamt :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Kan bara konstatera att en halvliter kylarvatten på 150 mil inte är normalt. Det skulle motsvara 5l på en säsong, vilket motsvarar ca 40% av all kylarvätska som finns i. Det är ju bara hoppas att de läcker någonstans och inte förångas i någon cylinder så att säga. Kolla kylaren, expansionskärl och vattenpumpen först o främst. |
|
|
Kolla också termostathuset som är av plast, sitter på höger sida om vattenpumpen. Du får sätta igång bilen och stå framme och kolla tills kylarslangarna är varma för att upptäcka läckage där. 5dl på 150 mil är så klart alldeles för mycket, men ändå en mycket liten mängd att försöka hitta läckage på. ------ BMW CS #04839 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostathuset är av metall på E39, Det finns ju ett par slangar i bakkanten mot torpedväggen som brukar kunna ge sig och börja läcka de kanske du inte böt ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Det kan vara värmepaketet som läcker | |
|
Tack för alla tips :) Termostat samt termostathuset byttes för 5000 mil sedan tillsammans med allt det andra. Vid torpedväggen byttes en slang som enligt mekanikern brukar kunna ge upp. I mitt fall såg slangen bra ut men byttes ändå. Finns det fler än en slang som kan bytas vid torpedväggen? I somras renoverades den vätskekylda generatorn. Jag upplever det som att problemet med försvinnande kylarvätska tilltog då. Kan det ha ngt samband? Var kan jag lokalisera värmepaketet? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| En bra början brukar vara göra rent allt riktigt ordentligt för att vid ett lite senare tillfälle se om det läcker någon stans. | |
|
Enligt min erfarenhet från olika bilar som jag haft under åren så är det topplockspackningen som är trasig så fort bilen börjar dricka vatten. Dessutom skriver grodan kermit att intill nästan det hela kylarsystemet är bytt. Samtidigt skriver han att "I somras renoverades den vätskekylda generatorn." Felet kan lika gärna sitta där också. Hoppas att det finns kvitto + garanti |
|
| Jag börjar bli förvånad hur en 7 år gammal bil kan gå sönder så pass mkt :P | |
|
Hej alla. Jodå, kvitto och garanti finns på generatorn. När kylsystemet byttes för c:a 5000 mil sedan så kontrollerades det ifall det fanns avgaser i kylsystemet samt att det inte fanns ngn olja i vattnet. Får hoppas att det är ngt enklare läckage men inte helt enkelt att felsöka. Kanske kunde vara en bra idé att provtrycka systemet eller? Var ska man börja? Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
| Elpumpen till värmesystemet på vänster sida om motorn(förarsidan) under värmeventilerna kan läka. Min gör det iallafall någon droppe då och då och jag får fylla lite kylarvätska i bland. | |
| Kylet, har det inte börjat svälla i nederkant? Vanligt på E39 i allmännhet och 540 i synnerhet. | |
| Sorry, kylet var visst bytt men man vet aldrig.. | |
|
Tack för tipsen. Ska åka till min mekaniker imorgon och provtrycka systemet. Får se om det går att hitta var läckan finns någonstans. Meddelar resultat :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hej! Jag har också kylarvattenläckage, på så vis att det luktar konstigt i kupén efter gaspådrag. Man kan också se lite imbildning på insidan av vindrutan någon sekund vid start. Runt 0,5 dl per 100 mil, så det är ju ännu mindre än kermit... Riktigt irriterande ändå. Några tips? mossning, Dan |
|
|
Dan: Låter som det skulle kunna vara värmepaketet på din bil. Då kan man få imbildning på vindrutan och ibland t.o.m. glykol på insidan av den. Man får också en sött lukt i kupén (glykol lukt). För egen del så var jag och provtryckte kylsystemet idag. Min mekaniker kunde konstatera att den tappar lite i tryck och således så är det ngt läckage någonstans. Vi kontrollerade runt alla slang anslutningar, värmeventilerna, vattenpump, el-pump, expansionskärl m.m. Inget synlig glykol/vatten blandning som sipprar ut någonstans.....tyvärr. Dock så är det ett så pass litet läckage att det kan vara svårt att lokalisera. I bästa fall börjar det läcka mer och då kan det vara lättare att upptäcka var det kommer ifrån. I värsta fall kan det vara en dålig topplockspackning som gör att de kommer in vatten i ngn cylinder där det sedan förångas. Dock brukar man kunna se detta på att avgaserna är vita. Har dock inte lagt märke till det. Min mekanikers råd är att avvakta och se om den börjar förbruka mer vatten och då köra en ny felsökning. Får lyda hans råd :) Mvh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.