|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är en "gube" som är ny på forumet och förhoppningsvis snart bmw-ägare igen. Min fundering är att skippa tjänstebilen när leasingen går ut och skaffa en e93 som privatbil. Har läst inläggen om 325 dA och måste säga att jag är sugen. Ni som har använt e9a:an som året-runtbil vad har ni för erfarenheter? Själv kör jag ca 4000 mil om året. | |
|
Vi har en e93 325d som vardagsbil - kan bara beskriva den som klockren. Det är den ultimata kompromissen. Bekväm gång även med M-sportchassi, bra innerutrymmen för klassen, hela familjen åker på semester med den utan större uppoffringar. Motorn är bensinlik i karaktären och låter lite V8 när man gasar på från låga varv. Vi kör rätt mycket småturer och en del snabba motorvägsruscher, ligger då på ca 0.64 l/m. På semesterresor med mest motorväg ligger den på 0.57 l/m. Jag var lite skeptisk till diesel och nerfällt tak, men det kom helt på skam. Ljudet känns inte påträngande, och turbovissel visar sig vara en trevlig ljudkuliss när man laddar på ute på någon fin krokig väg. Jag funderade även länge på 325i vs 325d och provkörde bägge tre gånger, alla tre med slutsatsen att 325d var roligare som motor, lät roligare och hade den förbrukning som låg närmast officiella siffror. Nu på vintern har vi glömt bort att det är en cabbe, det är liksom ingenting som gör sig påmint när taket är på. Det är inte ofta jag tycker att en bil är "prisvärd", men jag vill nog påstå den här bilen faktiskt uppfyller mina krav och förväntningar till den grad att jag inte ägnat en tanke på att ersätta den inom en överskådlig framtid och det är första gången det händer på 14 år... |
|
|
Hej "gube"! Det är välan inte helt fel tänkt. Mitt tips blir att prova ut biltypen ordentligt, www.mabirent.se har några E93or och du borde kunna hyra en en vecka eller så för att bli riktigt van vid en E93a. Eller om din lokala ÅF kan låna ut en bil över helgen eller liknande? 325d motorn är härlig med ett bra bottenvrid som gör sig fint med automatlåda. Jag har bara kört E92 325D och den var trevlig. Lycka till! Asken |
|
| tror det är en kanonbil.. låg förbrukning, bra prestanda samt cab:D kan det bli bättre | |
|
Som Soundborder säger, man märker knappt att det är en cab när taket är uppe. De "ramlösa" dörrarna med rutor som åker ner några millimeter när man öppnar är i och för sig ingen idealisk vinterkonstruktion. Men det är inte cab-specifikt, coupén har ju likadana. Att öppna dörrarna har inte varit några problem, men vid ett par tillfällen har det varit svårt att få rutorna att gå upp hela vägen när man stänger. När man fått upp tempen i bilen efter en stund, då går det att stänga ordentligt. /Erik |
|
| Tack för era erfarenheter och synpunkter. Håller med om att det vore bra att få tillfälle att köra bilen under några dagar. Ska se om det går att ordna. BMW Solna skulle få en cab för provkörning nu i december. Jag har provat 335i coupe och 330d och båda är ju toppenbilar. Det enda som gjort mig lite betänksam är sittdynan på sportstolarna. Känns som man sitter i ett skruvstäd. Funkar ju under kortare turer men frågan är om det funkar 4000 mil per år. Den vanilga stolen känns ok men inte mer. Känns som sportstolarna är ett måste. Funderingarna går vidare. | |
| Antingen är du väldigt rund utav dig, eller så har någon minskat sidobredden i stolarna. Körde du isär sidostöden i bilen med den elektriska strömbrytaren som finns vid justeringsspakarna? | |
|
Jag är en ståtlig man (189/90) i mina bästa år :-) Skämt åsido, påverkas även sittdynan av funktionen du nämner Chris eller är det separat justering för sittdyna o ryggstöd? Jag tycker jag bara kunnat påverka ryggstödet när jag testat? |
|
|
Soundborder: räcker verkligen bagaget till en familjebil? Jag har gått i samma funderingar länge att ha en E93 som året-runt-bil men det har fallit på det lilla bagaget. Vi klarade oss alldeleles utmärkt med E90 på skidsemester. Den E91 vi har nu är nästan onödigt stor :) Men tar inte ställningen till taket och taket i sig en väldig plats? Man vill ju kunna fälla taket även på långresa. "BMW six appeal" |
|
|
bood: Våra barn är rätt små (4 och 6 år), och vi skulle teoretiskt kunna köra men taket nere på en långresa med två kabinväskor + mjuk bag i skuffen och två större mjuka bagar på golven framför baksätet. Visst vill man kanske fälla taket under själva resan, men i praktiken insåg vi att det gick bort då våra två barn inte uppskattade flera timmars fläktande och vindljud i baksätet när man ligger i 90 eller 110. När vi väl övernattar är det mesta av packningen ute ur bilen och då går det utmärkt att cruisa runt utan tak. Vi kör för övrigt till fjällen med e93:an i mellandagarna. Vi hyr dock skidor på plats. När vi skaffade e93:an så tänkte jag så här: Chrysler Voyager = mysdress Volvo v70 = snickarbyxor BMW e93 = skräddarsydd tight kostym Klart att mysdress är praktiskt i alla lägen men hur roligt är det i längden? Visst får man göra uppoffringar och tänka till lite när man lastar e93:an men det är det värt anser jag. Enda gången jag lidit av detta var när vi stannade förbi Bordershop i somras, fick bara in 9 bag-in-a-box i övrigt fullpackad bil...Sen har jag faktiskt dragkrok på den... Fattar inte hur folk lyckas fylla en v70 till taket med bråte när de skall ut på semester.... Jag noterar nu också att motorn efter 1.500 mil börjar lossna och är rejält piggare än väntat - förra veckan gjorde jag 100-200 mot en e91 325i och till min förvåning var det rätt enkelt att köra ifrån honom. Gjorde även några 100-150 mot en e39 530i, samma sak där. |
|
|
Fasen också. Jag som trodde att jag släppt de tankarna... Saab hade tidigare ett leasingsystem där man kunde byta bil 2 gånger om året. Byt till cab på våren och sen till en annan bil på vintern. Det hade nog blivit billigt hos BMW. "BMW six appeal" |
|
| Tänk på att det kommer en LCI=facelift av E93 i vår. Den går i produktion första veckan i mars. Vi beställde en 325IA cab förra veckan och fick en slot första eller andra prod veckan vilket innebär leverans i april. Bilder mm på den uppdaterade modellen kommer släppas inom några veckor och då lär nog beställningarna börja trilla in. Vilken motor samt övriga konfig har ni tänkt er? Vår blev en vit med rött skinn och finslipad aluminum. Lite vågat tyckte jag först men frugan stod på sig.. | |
|
Tar upp min gamla tråd igen Efter en hel del velande (vintern har varit lång) gjorde jag slag i saken igår och slog till på en 325iA -09 med m-paket. Det var kanske inte min önskefärg men jag känner mig nöjd ändå. Efter att ha kollat privatmarknaden på blocket under ganska lång tid blev det nu affär med BMW Solna. Om man nu ska ta värderingen på bilpriser.se som en hygglig uppskattning så ligger privatsäljarna på blocket skyhögt i sina förväntningar. Känns inte som det varit värt att inleda diskussioner med dom som begär mer än 50000:- över spannet som anges av bilpriser. Plockar ut den i mitten av april. Tjänstebilen lämnar jag in lagom till semestern. Provkörde förresten en vit 325 coupé för att känna på sportchassit. Den var verkligen läcker även med svart skinn. Känns som frugn o du får en fin bil Gitarrjohan. Hur är den specad? |
|
|
Grattis bmw_maw! Du blir garanterat nöjd när cabvädret infinner sig (snart snart...) Och velandet är en del av nöjet med att köpa bil! Vilken färg var det förresten? /Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.