|
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på en 318i från-02 som rullat 11000mil. Bilen ser hyggligt skött ut och alla servicar är gjorda. MEN då man jag kollar oljestickan, både före och efter provtur, ser jag att det är en del vit-beige sörja på denna. Inte bra känns det som. Någon annan som har någon åsikt om detta? Senaste service gjord för ca 1000 mil sedan. Jag kunde också konstadera att det var ngt oljesöl under motorn ungefär vid styrväxeln, vet inte om det är från motor eller styrning. Något tips? Eller ska man helt hoppa över denna bil? | |
|
Magkänslan säger kolla på annan bil! ///Micke Min cabrio Länk |
|
Roffa1 |
Låter som en problembil, leta vidare;-) |
| Låter som vatten i oljan.. | |
|
Jag skulle säga det samma, vatten i oljan. Troligtvis "bara" kondens som skapat detta. Man bör nog byta oljan ganska omgående. I värsta fall läcker det från kylsystemet (in i motorn) och då har man problem... |
|
|
Mmm jag tror det samma! Läckage in i motorn från kylsystemet. Dåliga packningar alt be ägaren byta olja och köra ett par mil för att se om det mjölkiga återkommer.. Om du verkligen känner att det är en bil du vill ha, så gör ett M-test! Värt var enda krona då du kan dra av alla reparationsfel motormännen hittar på priset. Mvh Fredrik |
|
|
Troligen är det mycket kondens i oljan och kanske en igensatt vevhusventilation eller på annat vis defekt sådan. Returen från oljeavskiljaren går på en förgrening på oljesticksröret, så det kan bli lite "grädde" på stickan. Mycket kortkörningar kanske. Oljeläckage kan vara knepiga då plastskyddet under motorn kan sprida oljan och den rinner ner där det passar. Det enda är en rejäl motortvätt och sedan hålla koll på var det läcker. Styrväxeln är väl ingen rolig eller billig historia att behöva byta dock. |
|
| Låter som blockpackningen tycker jag..Vatten i oljan! | |
|
Du kan kolla kylvattnet också. Är det brunt, är behållaren brunt å skitig? Luktar det avgas i behållaren? Bubblar det i behållaren när man torrgasar motorn? Allt detta är tecken på blåst topplockspackning. Jag skulle ändå kolla ett annat exemplar. Alternativt pruta kraftigt. |
|
|
Tack för alla svar, Jag fick bekräftat vad jag själv misstänker så jag hoppade av denna bil. Eftersom säljaren inte själv visste om felet samt förstår innebörden är det också svårt att pruta så mycket som det skulle behövas. Jag tror han hoppas på en annan köpare som glömmer bort att kolla oljestickan och heller inte tittar efter läckor under bilen. (det har blivit en 320 istället -med riktig olja på stickan) |
|
|
det A&A skriver "bara kondens" visar sig inte på stickan, kondens sätter sig på locket bara, vart med om det på nästan alla mina bilar vinter tid när man kört lite lite med dem. om det är på stickan skulle jag nog säga att kylarvatten läcker helt klart ner i maskin någonstans. men det är med mina erfarenheter. |
|
| Jodå wdac,lite vitt klet på stickan vintertid är inget ovanligt alls.Uppkommer ofta när man inte varmkör bilen,kör kortare sträckor en tid. | |
|
Hade detta vita klegget i "generatortornet" på min bubbla. Öppnade man oljepåfyllningslocket så var det nästan fullt. Försvann om man körde en längre sträcka så motorn blev ordentligt varm å ångade bort kondensvattnet i oljan. På oljestickan var det dock "ren" olja. På polarens gamla 142'a så täppte denna sörja igen vevhusventilationen så olja pressades in i luftfiltret har jag för mig. Resultatet blev iaf att bilen gick som skit å drog 2-3 liter/mil samt rykte. På våran stålbåt frös oljekylaren så lite sjövatten kom in i motorn. Det såg ut som blålera eller att ngn aluminiumdel malts ner. Ingen vacker syn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.