AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.285

Är min diesel chippad eller ej?

Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Hej, går det att ta reda på om ens dieselbil är chippad eller inte chippad? Jag kör en 320dT E46 -03 och har misstankar pga dieselförbrukningen.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Är den lägre än väntat ?

Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Nej jag tycker den drar lite mer än den borde. Mer än vad färddatorn räknar ut. Ca 1dl mer när jag räknar vid tankning.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

chippad bil drar ofta lägre. Inom 1dl får anses som normalt, vad har du för däck, däcktryck spelar stor roll.

Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Jag har dubbade vinterdäck med 2,2-2,3 bar lufttryck. Det tänkte jag inte på men det verkar ju rimligt att dubbdäcken ställer till det för färddatorn.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min drar också 1dl mer per mil jämfört med vad färddatorn visar. Det verkar vara normalt för våra 150 hästars 320D. Har en annan polare som har samma fenomen på sin manuella 320D.

Dubbdäcken ställer till det lite, men min färddator visar ökad förbrukning med vinterdäck.. Den skall ju ändå mäta hur mycket bränsle som åtgår oavsett vilka däck som används eller?

Jag tänkte be BMW kolla på kalibrering om det är möjligt eller inte.. Skulle vara skönt att det som visas stämmer. Jag skall börja nollställa och jämföra med verkligheten och dessutom skriva ner vad felvisningen är.

Det är ju rätt enkelt att alltid tanka fullt och då på tankkvittot notera körda km samt vad snittförbrukningen är "på riktigt" och på färddatorn.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bayer_Aleks
Du borde känna ganska markat skillnad om du vet hur en original 320d går. Speciellt när du börjar nå upp till runt 2000-2500 varv så ska den dra iväg hejdlöst mer.

Jag bytte mina 19" sommarhjul med 235 fram och 275 bakdäck mot 17" dubbfria vinterdäck med 225 däck runt om och har minskat från 6,6l/100km till 5,5l/100km.
Sk
23
Skiwalker
320d Touring -03
Min BMW handlare nämnde något om att färddatorn mäter tiden som bränsleventilerna är öppna och då borde den ju visa rätt trots dubbdäck.
Jag har 205 i bredd på mina dubbade vinterdäck.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Skiwalker: Fast eftersom förbrukningen mäts med liter per 100km så påverkas ju mätningen i högsta grad av omkretsen på hjulen.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Bayer_Aleks
Drar bilen mer soppa så är det pga vinterdäcken som ger friktionsmotstånd mot sommardäcken som har mer planare och bredare mönster där friktionen är mycket lägre än dubbar som skrapar mot asfalten eller räfflade mönster som dem dubbfria har.
Allt e relativt, så förbrukningen påverkas av många faktorer. Jag och svärfar åkte tex till tyskland när det var riktigt pissväder i höstas då det både blåste stormbyar och regnade rejält o hans 325d som ligger på runt 6,2l/100km i förbrukning drog runt 7,2l/100km på väg dit. Väl fullastad i tyskland med massa gott i skuffen så var vädret mycket finare och på väg hem så drog den 5,8l/100km.
Som sagt, många faktorer påverkar förbrukningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.