AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Svårighetsgrad och tips, ska byta uttrampningslager på bmw e34

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tjenna uttrampningslagret har börjat låta riktigt ila på min bmw 525-90 e34:/
har ingen billyft hemma men dom mesta andra verktygen man kan tänkas behöva så ge mig gärna tips och råd så får vi som om jag vågar ge mig på det :)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du är på rätt väg. Att lära av andra.

Jag skulle också rekommendera dig att köpa en verkstadshandbok som komplement. Tex Haynes. Kan tex finnas på Blocket eller Tradera:
Länk
Länk

Även om man är aldrig så "duktig" på att meka bil så har man nytta av en sådan bok. Jag har mekat min 3.0S -72 i 30 år och "vet" minsann hur man tex plockar bort växellådan. Inte behöver jag kolla i mina verkstadshandböcker (har 3-4 olika inklusive BMW original) innan jag sätter igång. Trots det missade jag i somras att haka av den lilla fjädern som sitter på kopplingsarmen innan jag drog loss lådan. Den gick förstås sönder alldeles i onödan.

Per L
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Som sagt skaffa en haynes bok sen är de väl bara o palla upp bilen o börja skruva ;)

Sålänge man har ett cementgolv och en stadig domkraft så går det och få mycket gjort ;)

Ett tips är o hissa upp den och lägga under 2 hjul under varje hjul på bilen så får du en lagom arbetshöjd under och behöver inte oroa dig för att den ska ramla ner på dig.

Lossa skruvarna på kardanen med bakhjulen i marken annars snurrar den bara, Sen bör lådan sitta med 11 utvändiga torx skruv storlek 10-12 kommer inte ihåg exakt. Ta loss kopplings cylindern och kontakterna till broms ljuset sen är det den jobbiga låsningen till armen på länkaget som är riktigt pillig och få upp. Efter de så är de bara o börja lira ner lådan.

Beemer 4 Life!
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Det är gott om plats runt lådan för att lossa bultarna, dom två översta brukar jag ta loss med en fastnyckel från motorutrymmet resten går att ta underifrån.

ett tips är att när du väl tar bort lådan är att se till att lyfta den ordentligt med en dom kraft så ingeående axel inte bänder på lammellen, för om den flyttar sig så har du mer arbete med att plocka ner kopplingen och centrera den igen.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för tipsen!
Bara att börja riva :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.