|
|
|
|---|---|
|
Har en -98 540 e39 touring som inte får signal från sateliterna. Efter lite svordomar konstaterade jag att det satt en MK3 enhet i skuffen men att ingen antennsladd var in kopplad. Var hittar jag antennsladden som skall kopplas in? Behövs det någon adapter kabel ? Var på M-bilar i eskilstuna och dom hade ingen aning vad som behövdes för att få det att fungera. Dom kunde inte heller säga om det varit en MK1 eller Mk2 orginalmonterad i bilen. Den är tillverkad 28 okt 1997 Är det någon som bytt gps enheten som vet vad jag behöver? Sitter även en 16:9 skärm i bilen och jag har 16:9 bild på skärmen och split screen fungerar. Alla tips är varmt välkomna. Mvh Thomas | |
|
Hej! Du hade en MK2 + separat gps mottagare i bilen ursprungligen. i MK3 och nyare sitter gpsmodulen i navigatorcd/dvdläsaren. Du måste med andra ord ta antennsladden från gpsmodulen och stoppa in i MK3an (liten rund kontakt på baksidan). GPS modulen sitter vid en eventuell förstärkare / tvmodul. GPS mottagaren är en metallfärgad box i storleken 15x15x3 cm. /Andy |
|
|
Har hittat en metall färgad/silver låda under luckan framför reservhjulet som jag antar är tv modulen. Sitter en blå och en vit större kontakt samt 2 antenn sablar ansluten till den. Vid sidan om den sitter en mindre låda med 1 st antenn kabel ansluten som då borde vara den gamla GPS modulen. Är det den antenn kabeln som skall anslutas till den nyare MK3 enheten? Isåfall behövs det en skarvkabel skulle jag tro eller ? Mvh Thomas |
|
|
Yes, det är det. Glömde att du hade touring. Gps mottagaren skall ha en svart typ 10polig kontakt och en antennkabel som går in i den. Den har varit märkt med Philips i de bilar jag sett. Glöm däremot bort det jag sa med förstärkaren, det gäller sedan bilar. /Andy |
|
|
Ja den har en svart kontakt och det står philips på den, får väl se om jag kan få kabelt att räcka på något sätt. Finns det skarv kabel på typ ELFA eller blir det till att köpa en 3 meters på BMW och dra hela vägen framifrån? Mvh Thomas |
|
|
Det finns kontakterad skarvkabel på ebay samt även hos BMW, men kabeln brukar räcka om du lindar upp lite av tejpen som binder samman den med resterande kablage. 3-meterskabeln från BMW är en skarvkabel då kabeln som är monterad idag redan är skarvad ca 10 cm från antennen. Du kan mao sätta dit en likadan till. /Andy |
|
|
Ja då funkar den som den ska igen. En skarv kabel till anntennsladden var allt som behövdes. Tack för hjälpen! Tyvärr så är min cd gammal som gatan så man kör sällan på "rätt" väg. Nya dragningen av E20 mellan södertälje och eskilstuna finns inte ens med.... Var hittar jag en nyare version? Någon som har ett tips? Mvh Thomas |
|
| Piratebay | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.