|
|
|
|---|---|
|
Skulle behöva höja halvljuset (halogen)på min bil (323 E46 -99) som verkar vara lite lågt. Har ställt bilen mot en vägg och provat justera med dom "tandade rattarna" som sitter rakt bakom lyktorna , men det händer inget med ljuset när jag skruvar på dessa och då har jag skruvat en del = ändras ingenting ? Har läst här på forumet att det ska vara dom tandade rattarna bakom lyktan som är för höjdjusteringen och rattarna som är på sidorna som är för sido justeringen. Kan det vara skruvarna/rattarna som går in i lyktan som det är något fel på (släppt i gängorna eller liknande) ? Har annars tänkt lämna in den på verkstad som får justera det så det blir rätt inställt , men frågan är ju om dom lyckas justera ljuset när inte "rattarna" till höjdjusteringen verkar fungera. Tacksam om någon vet/känner till något om detta? | |
|
Dom funkar! Jag justerade på min häromdagen. Jag hade bilen på tomgång, men jag vet inte om det skall ha någon inverkan, det kan det ju iofs kanske ha, så var det på min gamla merca.. Där var man tvungen att justera med bilen på tomgång, men det kan ju även ha med vakuum att göra. Hur som helst så blev det en stor skillnad med mellan 0.5% till 1% sänkning. Innan verkar den ha stått på över 2%! Jag bytte till Osram Nightbreaker lampor samtidigt och det gjorde nog lite också. Min tråd i ämnet.. Länk :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hej tycker det är kul att vanliga människor justerar sina lampor utan någon som helst erfarenhet av det, mot en vägg... Ni har ju ingen aning om att det inte bländar. Tror jag talar för många när jag säger låt folk med kunskap och utrustning göra detta så slipper vi bli bländade... så nu fick jag det ur mig. Jo jag tror det kan vara så att din justering har havererat, kan bli så efter några år. Om det nu är så kan man byta ut denna genom att dela på strålkastaren, men ska kanske få felet konstaterat först. Lycka till MVH |
|
|
Tack för svaret , det var som du misstänkte Amullo , hade bilen på tomgång och då fungerade det. För övrigt tänker jag lämna in bilen för korrekt inställning , nu vet jag iallafall att ljus justeringen fungerar. |
|
|
theduke! Du har helt rätt! Har man inte kunskap så bör man överlämna justeringen till fackman eller verkstad. Om inte annat så KAN man faktiskt be bilprovningen kolla om ljuset står helt rätt på den årliga besiktningen. plok! Bra! Då var det som jag misstänkte.. :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.