AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.840

min e30 325ix vill inte starta?

da
3
dannee30
325ix sedan -89
Hej, har en 325ix -89 som jag har bytt topp,vattenpump,kamrem,rotor,fördelarlock samt service på.

Eftersom batteriet va helt dött så kopplade jag från en annan bil.
Startmotorn,generatorn fungerar men får ingen gnista på tändstiften alls!? (Hela el-biten fungerade innan jag började mecka, men har stått ute sen i somras).
Dessutom så får jag inge soppa fram till spridarna. Kan det finns något annat fel än att soppapumpen är sönder?

Vad är det för fel, tips?

Är ny på meckandet, men känner mig ganska säker på att jag inte har kopplat något fel, men som sagt har inte så stor kunskap om detta. Så tipsa gärna, tack på förhand!
Roffa1
Om man ger sig på avancerade arbeten som att byta toppen, kamrem, osv. Så krävs det att man verkligen vet vad man håller på med. Är ej själv så hemma på toppbyte, men jag vet att motorn först måste nollas (hitta övre dödpunkten) sedan måste kamremmen monteras enl två markeringar. Står nånting fel så kan det gå riktigt illa. (ventilsallad)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På länken nedan kan du se hur du nollar M20 och M30 motorer - mycket viktigt precis som Roffa1 skriver
Länk

Om du inte får någon gnista på tändstiften är det enklast att börja där. På M20B25 med Motronic 1.1 motorstyrning finns om jag minns rätt en impulsgivare mot tänderna på vibrationsdämparen fram på motorn. Får styrdatorn ingen signal därifrån kommer inte motorn att starta.

För att se om soppapumpen fungerar så kan du köra den manuellt, se denna Länk tråden där jag beskriver hur man gör (fast det är på en M30B35 motor men du får anpassa tipset till din M20B25 motor). Annars kan säkring och relä vara sänder till bensinpumpen.
da
3
dannee30
325ix sedan -89
okej tack uppskattar hjälpen! Men behövde bara skifta 2 givare. Men soppa problemet kvarstår. Den går att starta på startgas bara. Får fram soppa till fule railen (vet inte va den heter på svenska). Så antar att den är trasig eller spridarna. Nått ja kan kolla innan ja monterar av insuget igen? Vet inte hur man kollar om soppan kommer längre fram i systemet, tex om de går igenom spridarna (med insuget monterat på motorn). Sprutar i alla fall ner i railen från vacum prylen, vet ej vad den kallas heller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vet inte heller vad fuel rail heter på svenska (säger man bränslerälsen eller bränsleskenan är det ganranterat ingen som förstår vad man menar) men det är ju bra att det är bränsle ända dit.
Och vakuumprylen är bränsletrycksregulatorn (även kallar BTR).
Det kan ju vara så förstås att BTR är felaktig och skapar ett på tok för lågt tryck i fuel railen.
Enklast är ju att verifiera att bränsletrycket är korrekt i fuel railen (tror det ska vara runt 3 bar - kan kolla). Montera dit en bränsletrycksmätare mellan matarledningen och fuelrailen. Kör bränslepumpen manuellt och se vilket tryck du får.
Är bränsletrycket i fuel railen ok är det bara spridarna och/eller styrningen till spridarna som kan vara fel.

Att samtliga spridare plöstligt kloggas igen låter ganska osannolikt, om inte det introducerats en förbannat massa bråte mellan bränslefiltret och fuel railen. Vilket låter osannolikt.

Kvar är styrningen till spridarna. Om spridarna öppnas kan du lätt avgöra med ett stetoskop (eller en liten skruvmejsel eller dylikt). Helst gör man ju detta när man motorn är igång men det går ju inte i ditt fall. Men även när den kör på startmotorn så ska ju spridarna öppnas och stängas - så det går att testa detta fast du bara kör på startmotorn.
Så sätt stetoskopet mot en spridare. Kör på startmotorn. Du ska nu höra ett klickande ljud från spridaren om den öppnas/stängs. Gå till nästa spridare, gör om, gå till nästa spridare och så vidare. Anteckna vilka spridare som öppnas/stängs och vilka som inte gör det - man kan nämligen få lite ledtrådar från detta.

Låt oss säga att en, flera eller alla spridare inte öppnades/stängdes dvs du kunde inte höra det där typiska klickljudet från spridaren. Eftersom du har en 325iX så sitter det antingen ett Bosch Motronic 1.0 eller 1.1 styrsystem. Jag tror 1.1 introducerades runt -88 i E30 modellerna. Har du två sensorer vid vibrationsdämparen så har du 1.0 versionen men har du bara en så har du 1.1 versionen.

I version 1.0 så körs spridarna i så kallat batch läge. Betyder att alla spridarna fyras av samtidigt (men det är självklart två kablar till varje spridare).

I version 1.1 tillkom möjligheten att köra i så kallat semi-sekvientiellt läge där spridarna delas in i två grupper (1-3-5 respektive 2-4-6). Vilken grupp som skall fyras av bestäms av CID signalen (Cylinder Identification Sensor) och sitter runt 6:ans tändkabel. Skulle styrsystemet inte få någon CID signal så hoppar den helt enkelt tillbaka till vanligt batch läge.

Beroende på om en, en grupp eller samtliga spridare inte öppnas/stängs så kan man angripa problemet på lite olika sätt.

Hur långt har du kommit på problemet?
da
3
dannee30
325ix sedan -89
Har inte kommit mycket längre, så ska väl kolla bränsletrycket och styrningen till spridarna som du nämnde. Tyckte jag såg att det hette bränslebrygga, kanske är ytterligare ett smeknamn. Får se hur det går, jag återkommer, tack för hjälpen/tiden!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.