AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.800

Bilen känns slö.

Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Tycker att bilen känns slö nu när jag hade möjlighet att testa en likadan bil. Bilen är en 320 -97 och den jag provade var en 320 -98. Det var stor skillnad i ax. Sen har jag ett väsande/skrapande ljud i fronten på motorn, kan detta ha ett samband? Kan det vara glid skenor till kedjan? lr er det vanos systemet som börjar bli kasst? Bilen har gått 18500mil.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Den andra kanske:
- är chippad.
- har sportfilter
- någon lättare karossdel (mindre vikt)
-osv

Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Nej, den är helt standard. Jag har däremot ett sportavgas på min. Får se i vilket skick kedjespännare (kan vara där felet sitter enl en jag känner) är i nu när jag ändå ska byta vattenpumpen, nära och bra när man håller på å river i fronten.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Du kanske har en massa utrustning i din bil som inte han har,vikt kan påverka en hel del,tex elstolar,ac osv!
Har din bil stora/breda fälgar och den andra orig. plåtisar så gör det stor skillnad!
Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
Tycker ändå inte det gör särskilt märkbar skillnad med olika däck så man rent upplever det som "skillnad". och utrustning gör ju sällan större skillnad än vad tom/full tank gör.

Kolla slangarna till insuget och insugsgummit, luftfilter om du inte gjort det. Det började va dåligt och sprucket på min när jag upplevde den som slö.
Mr
177
Mr_OK
325Ci Cab -01
Enda skillnad på bilarna är att den andra är en Touring, annars är allt lika. Filter och slangar är ok. Jag tror att en "för lös" kedja orsakar detta problem, lr kan det vara Vanos system för min börjar dra riktigt bra först vid 4-4500rpm medan den andra drar jämt och fint från 2200-2500rpm.
Visa användare
586
wdac
325i -05
du kanske har skitigt filter, kommer min förra 525:a fick nytt liv med nytt luftfiler olja å tändstift..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. ljudet, kolla så att inte viskokopplingen till fläkten glappar. Ta tag i fläktvingen och ruckla lite. Den blir att låta illa om lagringen är slut. Den skall också slira med ett tydligt motstånd när du vrider på den.
Läs felkoder så kan du få besked om det mesta, även def. vanosfunktion.
Be
21
Berrkan
Bmw 320 -91
325 -91
menar du att kedjan skulle blivit för lång?
Isf skulle man ju kunna prova hur mycket den måste spännas för att bli sträckt.
Skruvar man ut bulten som sitter nedanför grenröret fast mer mot fronten (kedjesträckaren) kan man ju känna hur mycket kedjesträckaren rör sig. Fast iofs så är det nog ganska svårt att få en uppfattning om det är mycket eller lite så glöm vad jag just skrivit :P
di
15
dittodutt
323 compact -98
hej hade samma problem med min lilla 323ti.
hade blivit trött och inte alls lika rapp som innan.
efter testat byta luftmassemätare div givare ingen hjälpte.
sen visade det sig att katalystorn var tät efter lite våld var innanmätet borta och bilen gick som den skulle igen dock lite ihåligt ljud nu, få se vad dom säger på bilprovningen, enligt uppmätta avgas värde så såg det och ut ändå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.