|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då jag nyligen blivit far till unge nr2 så börjar e39:an kännas för liten. Därför har jag nu börjat snegla på s.k "minibussar",tanken är ett rymligt bagage samt att slippa psykiska besvär med dörruppslag på stormarknader och dyl. Jag hyser nämligen inte lika varma känslor för en praktisk familjebil som jag gör för mänsklighetens vackraste skapelse,BMW e39 med M-sport paket! Det spelar ingen roll om bussen kostar det dubbla,sån är jag helt enkelt... Nog om detta! De bilar jag tittat på är främst Opel Zafira och Vw Touran. Bilarna ligger ungefär lika i pris,Touranen är generellt något dyrare. Jag tycker att Zafiran är snyggare om man bortser från bakdelen där Vw vinner,Zafiran känns dock mkt modernare i övrigt. Ronden till Opel. Säkerheten är hög hos båda fabrikaten,känns som oavgjort i denna rond. Kvalitén i fråga om hållbarhet vet jag inget om,Vw känns historiskt sett bättre men Opel verkar ha ryckt upp sig ordentligt på 2000-talet. Ronden till Vw? Detta är lite av mina reflektioner,har ni någon erfarenhet/tips ang de aktuella bilarna? Kanske har ni något spännande alternativ som jag inte tänkt på? Diesel eller Bensin spelar ingen jättestor roll,kommer dock inte köpa den minsta motorn på bensinsidan i varje fall. Utrustning är alltid kul men inte direkt avgörande. Åsikter och reflektioner mottages tacksamt! mvh Robin | |
|
Vill Du ha nåt som är kul att köra så titta på C-Max. Med 2.0TDci så rör den på sig ganska bra. 2.0i är för klen, då den saknar bottendrag. Roligare bil i klassen är nog svårt att finna, men snygg, nja det vete f*n.:) |
|
| Glömde säga att väljer du xenon, så har du marknadens överlägset bästa ljus (hel och halv) ihop med övriga större fordar och Volvo. | |
|
Min far har en opel zafira 2.2 -06 och den är sådär. Dåligt med just farsans opel: Bränslepumpen gick 1 gång, dåligt isolerat, vindbrus, ett handtag gick sönder till stolarna i skuffen,fukt i både fram och baklampor. Allt hände inom 5000 mil och 3år. Dålig lack. På plus sidan: mycket trevlig motor på 155 hk, växellådan är bra och skön koppling(jämfört med bmws, cdv ventil som gör det nästan omöjligt med ryckfri start). Inredning plastig men man får vad man betalar för. Standard stereo kan spela mp3. Till slut dåligt "placerad" a-stolpe(?) man måste röra sig i sidled på stolen för att kunna se vad som händer i kurvor. Antisladdsystemet är inte ens i närheten lika effektivt som i min e46. "BMW när du älskar att betala" |
|
|
vid unge nr 3 hade jag förstått varför man tittar på bussar - men inte vid unge nr 2? Jag tycker du skall tänka igenom ditt beslut nog, de bilarna du funderar på har väl inte så mycket större bagage än en e39 Touring? Om inte annat så kan man väl en X5a för hyggliga pengar nuförtiden? /Andreas. |
|
| ford s-max skulle jag rekomendera. ett snäpp större men väldigt trevlig. finns ju med 2,5 turbo-femma från focus st/rs och volvo. riktigt fina och underhållande köregenskaper enligt testerna. snygg för att vara minibuss också (enligt mig). | |
|
Citroën C4 Picasso är mitt tips! 7-sitsig med nedfällbara stolar á la Zafira längst bak. Förmodligen världshistoriens största vindruta (vill minnas att den är på 3 kvm) som ger massor med ljus i kupén. /Masten |
|
|
Tack för alla bra svar och reflektioner! Jag vill ju egentligen fortsätta köra BMW men man får anpassa sig efter situationen,kommer givetvis att köpa mig en fin leksak i framtiden men då blir det förmodligen Z4 eller någon annan liten BMW cab. Jag tycker helt enkelt att E61 blir lite för dyrt för mig just nu,får ju en ny bil med fulla garantier för under 200 000. Ska man då ha en E61 så får man köpa en 05/06 för att komma under 200 000 kr. E39 Touring skulle kunna vara ett alternativ men jag vill helst ha en nyare bil med garantier,trots att E39 är en fruktansvärt vacker/bra bil. BMW X5 är någorlunda vettiga i pris men då får man köpa en äldre med allt det kan innebära med dyra reparationer,tycker inte heller att X5 har så stora utrymmen med tanke på hur "klossig" själva bilen är. Har nu fått kontakt med en trevlig säljare på ProAuto i nyköping,de är sugna på min bil i inbyte och jag verkar kunna få en hyffsad deal på en ny Seat Altea XL. Det är inte drömbilen men den är: Ganska stor,någorlunda snygg för biltypen,drar lite bensin(1.4 TFSI 125 Hk),bra garantier vilket endast kräver halvförsäkring,halva årsskatten mot BMW:N,nya vinterdäck ingår och de syr då ihop en totallösning med finansiering och försäkring. Vad tror ni om detta? Erfarenheter av Pro Auto? |
|
|
Vad sägs om en 7 sitsig amerikansk Dodge Journey? Härligt amerikanskt överflöd med massor av utrustning, automat, läder, tuff kaross och blandad kvalitetskänsla samt såsiga köregenskaper. Men det spelar ingen roll, grejorna ska brukas med skitiga ungar, hamburgare och drällande med Coca Cola på klädseln. Dessutom ligger bra i nypris och förmodligen kan man pruta friskt med MB handlaren som påtvingats dessa "jänkare". Jag är sugen på en sådan själv nu när min V70 ska ersättas. En ny Dodge Journey med TV-skärmar i baksätet till familjen och en begagnad Z3 i julklapp till mig själv ;) Safira och Touran blir på tok för korrekt, avskalat och tråkigt för min del. Även om bilarna har bra egenskaper i övrigt. |
|
|
Här blev det snabba bud,kom nyss hem från Proauto i nyköping med en helt ny Seat Altea XL 1.4 TSi 125 Hk Nimbus Grey Metallic. Bilen känns mycket bra och passar för uppgiften även om den inte är fullt så stor som en Zafira eller Touran. Blev mycket bra bemött av Säljaren Gustav på Proauto,smidig och bra affär. Pga av mitt bilbyte så kommer det nu finnas en mkt välskött BMW 520 M-sport till salu hos Proauto,undrar man något om bilen så är jag behjälplig då jag ägt bilen i 3 år och vårdat den väl. Är du intresserad av min förra bil så kolla in på proauto och snacka med Gustav,vore kul om den kom till någon som fortsätter älska/vårda bilen så som jag gjort. Tack för visat intresse! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.