AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.394

Måste jag byta hela kylaren?

Kn
4
Knorrbaltz
523i E39 -97
Hej har en 523 E39 -97 som jag precis har bytt halva kylsystemet på känns det som,, gick bra i en vecka Men iaf så läcker den nu och jag fick se att det droppar under expansionskärlet Vilket jag förstått är rätt vanligt..
Fast enbart när motorn är igång.(Även fast den ej hunnit bli varm)
Har dock inte orkat skruva bort allt igen o kolla, så jag tänkte höra ifall någon vet hur det ser ut där under?
Räcker det med att byta expansionskärl?
Eller måste jag byta hela kylaren?
cr
183
criiille
540 IM -98
expansionskärlet. går att lossa iallafall. lycka till!
Kn
4
Knorrbaltz
523i E39 -97
Jo, fast jag tänkte mest om det brukar läcka i själva kärlet?
För det ser ju ut som om enheten i svart plast under,
där slanganslutningen sitter är en del för sig..? eller följer den delen med om jag köper ett nytt kärl, dvs är själva kärlet tvådelat?
Jag undrar också lite hur man får bort kärlet?
om jag skruvat bort de två torxskruvarna där uppe och lyft undan locket, är det då bara att rycka upp det eller sitter det några fler skruvar längre ner? jag kan inte se några i alla fall, men man vågar ju inte bända för hårt ifall något skulle gå sönder :(
Ingen som har en sprängskiss el, dylikt?
cr
183
criiille
540 IM -98
om du kollar på www.realoem.com kan du hitta sprängskisser, tror det är vanligt att kärlet brukar läka.. när de blir gammalt : mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om det läker så är det bara att vänta, snart tätt igen ju! ;-)
Kn
4
Knorrbaltz
523i E39 -97
Såå, Nu var ett nytt expansionskärl på plats...
Meeeen det läcker fortfarande i nederkant....
Vilket i min värld måste innebära att det är inte var kärlet utan nederdelens form som är deformerad, då är frågan: om man lägger packningsklister i mellan,, Håller det då för trycket månntro?
Någon som haft samma problem och provat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bytte du tätning pos.3? Länk
Det är inte vid nivågivaren pos.13 det läcker?
Locket skall öppna vid 1,7 bar så det är det trycket det blir max i systemet.
Kn
4
Knorrbaltz
523i E39 -97
Jupp, den är bytt.
Nej det blir blött vid underkant av kärlet och om man blåser med tryckluft runt kanten så bubblar det i kärlet..
Någon nivågivare satt det för övrigt ingen i min kylare, det var bara en plastplugg i botten vilken bör vara nr 15 i länken.
1,7 bar, Hmm, ja jag får iaf pröva med packningsklister och se om det funkar..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kanske någon ojämnhet då. Såg att öppningstrycket på 523 var 2,0 bar i länken som jag själv lade in(!)
Ja, kladda in hela tätningen med Hermetite el. liknande siliconklister, tryck ihop och glöm!
Finns nog goda chanser att det fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.