|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
FRIFART: JAg håller med. Man tappar nödvändigtvis inte effekt med tiden. Och en bil som är inkörd går bättre än en helt ny. Håller med om att det antagligen är helt jämt mellan 318is och 323i. Alla 318is som jag sett papper på efter bromsning har haft mer än 136hk orginal. Ska sägas att det inte är något hiskeligt antal jag sett. skillnaden i utväxling var 3,46 för 320i och 3,23 för 323i i slutväxeln. Min 318is som jag jämförde med var helt orginal. Det var 323i motorn i 320i'n också. |
|
ant |
FRIFART: jo jag kan nog hålla med dig till viss del där angående priset. men hör med honom. han kanske är villig att gå ner lite i pris.. jag har pratat en del med honom på icq det senaste halvåret och han är absolut inte omöjlig att prata med. han har för övrigt tryck mina vita mätartavlor. ========== Länk |
|
Så bra det verkar ju vara en reko kille, det är ju väldigt roligt om man kan sälja sin bil till en entusiast/pedant som sköter bilen bättre än sitt eget barn. Finns inget bättre än att se sin gamla pärla framföras i lika eller bättre skick än när man sålde den. Personligen är jag ultrapedant, inte ett gruskorn i bilen..sommartid iallafall. Dammsugning flera gånger i veckan och tvättning minst en gång i veckan samt vaxning varannan månad ungefär. Detta gäller inte min E21a just nu pga att den är endast bruksskick, tyvärr är Shrimps 318is nästan för fin för ändamålet..tänkte köpa mig en vettig pendlarbil som ändå är rolig och förhållandevis snabb och sedan min kompis Shumi köpte sin vita IS har jag liksom fastnat. |
|
| Jag vill köpa en 4a för de är inte så dyra! :-) | |
ant |
hehe du låter som mig när det gäller bilvården.. =) jag måste städa bilen. oavsett om det behövs eller inte. morsan och farsan brukar säga att jag snart tvättat bort lacken och damsugit upp inredningen.. men det är ju så kul..jag tror inte schrimpens 318is är i utställnings skick. (jag har inte sett den irl.) men fin verkar den onekligen vara. och han vårdar den på ett vettigt sätt. ta kontakt med honom och prata lite mer med han, kanske kan bli en bra affär, vem vet? ========== Länk |
| Jo men problemet är att just för tillfället badar jag inte i pengar och det verkar som om herr Shrimp vill ha en bra slant för bilen och jag misstänker att jag inte är beredd att lägga upp de pengarna just nu. Kanske blir han sur om jag visar mig vara intresserad men inte nappar på priset om han själv tycker att han går ner på en låg nivå enligt honom själv? Men vad fasan man måste ju få snacka och kolla upp en bil innan köp, jag vet folk som verkligen inte gillar att lämna ut massa uppgifter på sin bil när den säljs och det är irriterande för det känns som om de försöker att dölja någonting. Tex jag håller på och förhandlar med en annan 318IS-E30 och det sista jag frågade var om bilen drog någon olja, har inte fått svar än och det var en vecka sedan. | |
ant |
ja det kan ju låta lite tveksamt om du inte får något svar. då börjar man ju undra. tror det skulle vara bättre att vara ärlig och säga som det är om den nu drar olja. det hela framstår som mer seriöst och samtidigt så visar säljaren att han vet nåt om bilen i fråga. att du skule kontakta schrimp var inte ett krav, bara det att det är den enda någorlunda fina is 16V jag vet är till salu just nu. hörde att det skule finnas en is 16V -90 men den har jag inte sett på annons utan bara hört att den var med i nån tidning. kan kolla upp det ltie närmare, antar att den är i närheten av västmanlnad nånstans. skulle vara vit och ha en tidigare ägare. priset skulle ligga runt 20000 kronor. jag veti nte så mycket om denna bil men jag kan kolla upp det lite närmare. ========== Länk |
Mr. Propionate |
Bästa tid 5,3-5,4sek, dock trimmad som f-n. ingen turbo, ingen kompressor. Bara Motorsug! Vet bara att ägarn innan har haft ner hela motorn på ``Renovering`` hehe :) |
ant |
Mr. Propionate: vad är det för bil som är "renoverad"? ========== Länk |
ant |
FRIFART: bilen jag pratade om i mitt tidigare inlägg finns troligtvis här. Länk jag kan inte tänka mig att det var någon annan den just den här bilen som jag hade hört talas om. kanske kan vara nåt? jag vet att det är en kille som jag pratar med på icq som är intresserad av den bilen. ========== Länk |
| Om bilen är i det skick den beskrivs som samt går som den skall och inte lider av missljud är den attraktiv, verkar ha svarttonade baklysen bara, det enda som stör mig. Men kommer man med 15000kr och lägger upp på huven utan någon diskution kanske killen nappar, den finns ju i Jönköping vilket är lite längre än till Västmanland :-) jag har iofs varit där för ett år sedan och hämtat hem en 528. | |
ant |
jo, jag hade bara hört talas om bilen innan idag. men så såg jag en på börsen idag så jag natog att det var den bilen. hörde om den av en kompis på icq så jag antog att den fanns i närheten av var jag bor. och ja om det stämer som det står så verkar den ju rätt ok. men det kan ju vara svårt att avgöra med hjälp och lite text. men ett smatal eller två kan ju lösa sånt. baklysena är väl antagligen bara målade men och säkert lätt att tvätta bort. ser nu förresten att du bor i västerås.. inte långt ifrån mig. kanske har sett dig nån sen sommar kväll på hacksta? ========== Länk |
ant |
oj vad jag stavar illa. ber om ursäkt för det. ========== Länk |
| ant jag har inte mina godingar här, finns på annan ort. Jag är nu säker på att bilen INTE har svarttonade baklysen, har studerat bilden noga och det är bara lite skugga över bakpartiet därav misstolkningen, men fyy så den ser ut invändigt (skitig)...hm gillar inte detta då blir det 2000kr i avdrag extra :-) | |
ant |
ja den var inte ren inuti ser jag nu efter att ha granskat annonsen lite närmare. har du kollat upp med bilregistret om det verkligen är en ägare innan nuvarande? om det är det så är det ju lätt att kolla upp eventuellas brister osv. ser även ut att ha 15" fälgarna, men jag kan missta mig där. ========== Länk |
|
15" eller inte anser jag inte går att svara på genom att titta på bilden, men nog är det original krysseker IS-fälgarna som sitter på? Jag har inte kollat upp bilregistret faktiskt, hm är det till Örebro man ringer då, det var länge sedan sist jag gjorde detta? JAg anser (även fast det inte håller i många fall) att är man slarvig med insidan av bilen visar man lite vad man är för sorts människa...och det kan även ha drabbat bilen i övrigt...nog städar man ur bilen lite om man skall sälja den..samt ser till att ge bra kort..om inte känns det som om man kanske vill dölja något?? det där med "lite rost på framskärmen" undrar jag hur man skall tolka?? är det rost på liten ytan men hål i skärmen är det ju allvarligt anser jag. |
|
|
Hej! Hehe ant titta idag fick jag svaret på mina frågor iallafall; Oljeförbrukningen är högst 0,5 liter / 1000 mil - dvs obefintlig. Bilens klädsel är till 99% fläckfri och utan hål. Stolarna fram känns inte nedsuttna, trots många mil. Det som är lite slitet är växelspaksknoppen i skinn och gummimattan på förarsidan. Serviceboken är stämplad 8 gånger, senast vid 8000 mil. Det finns kvitton för cirka 45.000:- från att bilen var ny till nu ( d v s service, reparationer och delar). Tja den verkar "halvseriös" tycker jag...,men det där med obefintlig oljeförbrukning kan ju diskuteras (säg att man kör 3000mil/år då märks det ordentligt)...synd att stämplingarna upphörde vid 8000mil bara det var 15000mil sedan tyvärr, men den är fortfarande intressant eller vad tycker ni pöjkar??? |
|
ant |
jo, du har rätt. fälgarna är svårt att avgöra om det är 14" eller 15" på bild. jag jämförde med min bil med 14" men som sagt det är svårt att veta. och det där med halvdåliga bilder kan jag mycket väl hålla med om. vill få bilen såld visar man vad det är man säljer. absolut. ska du kolla upp en bil via bilregistret så ringer du 077-1141516. visst är den intressant även fast s-boken inte är ifylld. det är en gammal bil och det kan vara svårt att hitta biler med full s-bok när det blir några år på nacken. angående inredningen så verkar de flesta is 16V ha väldigt fina inredningar överlag. vet itne varför men det är sällan man ser slitna stolar osv. vxlspaks knoppen är lite sliten på min bil också men et är nog mer eller mindre standard så vida den inte är utbytt. killen jag känner som var intresserad verkar var lite tveksam. han skulel väl mest ha en kul bil till billig peng, inte nödvändigtvis en 318is 16V. det är ju lite lång t att åka bara för att titta på en bil, tyvärr. annars hade det väl inte varit någon disskution. en rejäl titt på bilen så harm an svaren på de flesta frågor. ========== Länk |
| Tackar för nummret, jo det är så..man bör kolla upp bilen ordentligt först och känner mig tveksam till att den vita bara gått ca 14000mil i det skicket. Den andra jag snackade om och visade vad jag fått för svar angående oljeförbrukningen är röd och har gått 23', priset är också 23'....lilla M-paketet på skrev killen men bilden var svinliten så man såg knappt något..nu skrev jag att jag ville ha fler och bättre bilder..den har även avtagbar dragkrok samt motorvärmare vilka kostar en slant...rosten var väldigt sparsam tydligen. Jag återkommer angående detta. | |
ant |
alla 318is 16V har väl lilla m-paketet? dragkrok är ett plus om man känner att man kommer att använda den. jag själv tycker dock att det är ett minus. men det beror på att jag inte använder min bil som dragare, istället har jag fars volvo till det. motorvärmare är et klart plus enligt mig och ett måste om det inte är monterat. ========== Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.