|
|
|
|---|---|
|
Ingen verkstad ville ta sig an mitt topplocksbyte, så då tänkte jag att - Då gör jag det själv. Har skiftat topp och utan att röra någon axel sattes den nya toppen på plats efter att kammen ställts tillrätta såsom den borttagna stod. Rent teoretiskt borde detta inte vara några problem...right? (Kollade efter om Haynes hade nån bok gällande min bil, men icke.) Så varför startar inte eländet för?! Skulle vilja ha någon typ av checklista att gå efter... Hur kollar man så att axlarna står rätt? //10-små-smutsiga-fingrar | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ser det nu, varken Haynes eller ens Bentley har med dieselmotorerna i sina manualer. Enda boken som tar upp precis det du söker efter är "BMW 5er Reihe - So Wird's Gemacht". Om du känner dig säker på din tyska så kan jag ta bilder av de sidor som beskriver ausbau och einabau av toppen för 525td/tds motorerna. Varför ville ingen verkstad ta sig an topplocksbytet? Fullbokat? Kan förstå att vissa mer generella verkstäder kanske inte gör det men en verkstad som är inriktad mot BMW ska inte ha några problem att göra det. Men ibland kan tiden de kan ta bilen eller priset inte tilltala. |
|
Om man stoppar in låspinnen under startmotorn när 1:ans cylinder är i övre tändpunkt (komp.takt). Då ska dom fasade ytorna på sidorna på kammen ligga 90' mot ytan där ventilkåpspackningen ligger. BMWs specialverktyg är en bygel som passar över kammens fasade sidor som sedan ska ligga plant mot ytorna för packningen. Ursäkta att det blev rörigt, men trött i ögonen... Dax att lägga sig. Hoppas det löser sig ! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.