AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.313

520dA E60 Engine Failures

de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Hej!

Har problem med min 520d. Köpte den av BMW Solna för ung. Ett år sedan. Den hade då rullat ca 800mil och var i absolut nyskick. Nu har den nästan rullat 2000 mil till och blivit bergad till verkstad (BMW Danderyd) 3 gånger. Den blev senast bergad idag.

Samtliga gånger har jag fått ett felmeddelande "engine failure". Varje gång har verkstaden, BMW Danderyd, försäkrat mig om att de hittat och åtgärdat felet.

Första gången stod den på Danderyd i nästan två veckor, då byttes spjällhus. Andra gången, kort efter första gången, började engine failures komma och gå sporadiskt för att tillslut utmynna i ett definitivt epic
fail. Verkstad igen - då konstaterade Danderyd att det var ett glappande kontaktdon som orsakade problemen.

I skrivande stund står den hos återligen hos Danderyd. Vad det är nu kan man bara gissa sig till men det borde inte vara spjällhus eller glappande kontaktdon, så tillvida de inte löste problemet med eltejp och gummisnoddar de första två vändorna.

Nu till frågan:
Jag och, framförallt, min familj har totalt tappat förtroendet för den här bilen. Är det rimligt att kontakta säljaren och försöka få dem att ta tillbaka bilen och ta ut ett annat, motsvarande, exemplar eller på något sätt hjälpa till med en bra affär på en annan bil?! Vi ska snart åka till Spanien i bilen och ingen av oss vill stå på något konstigt ställe i syd-Europa med två spädbarn och köra en "habla espaniol"...

Reflektioner tips och förslag mottages tacksamt! :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kanske Per Larsson i Huddinge kan lösa problemet?: Länk

Mvh
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Tror att du har rätt att häva köpet efter 3 reparationsförsök utan resultat.

Kolla med konsumentverket.
Länk
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
En länk till motsvarande fall i ARN:
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Du har rätt att häva köpet på en bil med nybilsgaranti om samma fel uppenbarat sig tre gånger och verkstaden inte lyckats lösa det.

Dock så får du inte tillbaka hela summan du betalat eftersom du ändå haft nytta av bilen när den fungerat. Räkna med att man brukar dra av runtomkring 20kr/mil.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om SAMMA fel uppenbarat sig 3 gånger kan man diskutera en hävning ja. Men om det är olika fel hela tiden så blir det jobbigare. Tänk också på att BMW får dra av för körda mil när de löser in bilen igen. Oftast handlar det om tiotusentals kronor på 2000 mil.

Om bilen är servad på BMW så har man väl någon slags mobilitetsgaranti som gäller i hela Europa har jag för mig.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag har haft min bil inne 8 gånger under 2,5 år. Eftersom det varje gång har varit lite annorlunda åtgärder för att få motorn att fungera (i princip samma saker har bytts, men med små variationer) kan BMW hävda att det varit nya fel varje gång.

Och det är precis vad de gjort....

I mitt fall fick jag förlängd garanti (bara så länge jag är ägare till bilen), så bortsett från omaket att ta sig till verkstaden så drabbas jag inte ekonomiskt. Och i ditt fall har du mycket riktigt en mobilitetsgaranti som gör att blir du stående och felet ej kan avhjälpas på plats kan BMW fixa ev en ersättningsbil (behovsprövas).

Och som tidigare inlägg påpekat, du har rätt att hävda köpet, men måste räkna med att få betala för den tid du brukat bilen. Om du haft utgifter under denna tid som kan relateras direkt till bilens fel kan dessa dras av denna summa.

----
BMW CS #6212
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Det är väl ett livstidsstraff att få förlängd garanti - bara så länge du är ägare till bilen. Eller menar man att du som vanlig bilägare ska agera som vilken "professionell" bilförsäljare som helst, ta sats och lura på en godtrogen köpare din fina bil? Vad händer när den köparen vill häva kåpet av din fina bil? Garantier borde aldrig få vara bundna till en viss ägare eller?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Slå en signal till Doktor Per på Bil&Motorteknik, han fixar det garanterat.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.