|
|
|
|---|---|
|
Hej hej! Jag har kört BMW sen jag tog mitt körkort och nu är vi ute efter en ny bmw 320iT/320dt 2006-2007 på ca 200 000. Barnvagn är på väg så en kombi behövs. Eftersom jag bara har kört bmw med en manuell låda så vill jag gärna veta lite mer om Automat. Det finns tydligen många automater i just den prisklassen... *Jag har hört att en automat tar mer bränsle? eller har dom blivit bättre? *Har bmw olika automatlådor? Är steptronic av bättre kvalitet då? *Vad är livslängd på en automat? Tack på förhand!! MoLina | |
|
Jag skulle råda dig att testa 320d med både manuell och automat för att bilda dig en uppfattning. När jag började leta 320dT var jag helt säker på att jag skulle ha en automat pga dieselmotorn men efter att ha kört ett antal bilar blev jag till slut blev sugen på en manuell av följande skäl: - Roligare, upplevdes som betydligt piggare (subjektivt) - Snålare (ca 1dL/mil) - Lägre skatt (ca 1000kr/år) - Start/stopp funktion på den manuella 320d (from 2008) Steptronic är den enda låda som erbjuds till 320i/d. Den fungerar fint men är ganska komfortintriktad och växlar långt ifrån lika snabbt som exempelvis VW/Audi DSG automat. BMW har en motsvarighet (DKG) som endast finns till M3 och 335 (?). Livslängden på steptroniclådorna är generellt mycket bra men ett oljebyte+filter brukar rekomenderas vid mellan 10-15kmil vad jag läst mig till. |
|
Roffa1 |
Klart du väljer automat ala' Steptronic. En helt underbar låda som växlar både mjukt o snabbt. (går även att vxl manuellt i sportläget) Har läst här på forumet om flera E9x ägare med manuell vxl-låda som har fått big problems med huggande koppling. Många har drabbats av dyra kopplingsbyten. Trots kopplingsbytet så återkommer felet efter ett tag. Gör en sökning i tre serien om: "Huggande koppling" |
Roffa1 |
Tillägg: Länk |
|
Tack för underbara svar killar!! En bmw med manuell låda har man ju kört mer än 13 år och jag har aldrig haft problem med dom. Jag har själv aldrig kört en bmw med automatlåda och hur vet jag om det fel på lådan när jag provkör en sådan?(Steptronic) eller dåligt oljebyte? Tack på förhand |
|
| Testa att leta efter och sätta i en napp samtidigt som du ska växla. | |
|
Jag har kört både Manuell och Automat och jag måste säga att till en vridstark liten diesel så skulle jag alltid välja automaten. Anledningen är att de brukar bli lite bångliga att ha och göra med på lägre växlar. Automaten fungerar däremot klockrent på både stad och landsväg. Personligen är jag barnsligt förtjust i att på trycka lite extra på gasen från rödljusen och se när den bredvid växlar och tappar 10 meter direkt.. :) Att sen ligga på landsväg i 90-100, komma ikappa någon och vid omkörning trycka ner pedalen 1-2 cm mer än nödvändigt för att få lådan till att hacka ner till fyran och kännsa skjutet blir aldrig gammalt. Barnsligt kul.. :) Har åkt automat i 3 år nu och jag ångrar mig inte ett ögonblick. Steptronic funktionen nyttjar jag sällan.. Vanliga D läget är perfekt för vanlig körning och SD är bra när jag kör aktivt eller med släpvagn (mer motorbroms i nedförsbackar och småvägar). //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
*Jag har hört att en automat tar mer bränsle? eller har dom blivit bättre? Jag har en -02 och den drar ca 1 dl mer än den manuella enl mina kamrater som åker vanlig 320D (150hk) på landsväg. Min ligger på ca. 0.6-0.65 L/mil *Har bmw olika automatlådor? Är steptronic av bättre kvalitet då? Jag har Steptronic. Alla Dieslar åker med det. Lådan i min bil är 5växlad steptronic tillverkad på GM´s fabrik i frankrike. *Vad är livslängd på en automat Min har gått 15.000 mil utan oljebyte och utan tillstymmelse till problem. Den kan växla lite konstigt när den ör riktigt kall (minus 20 eller under) men annars inga problem. Min bil går regelbundet med släp på ca 700 kg på dragkroken. Jag undersökte oljebyte och det skulle hamna på ca 5000kr vill jag minnas. Förmodligen så gör jag det i vår oavsett om det behövs eller inte. Egentligen känns det väldigt onödigt för bilen och lådan går HELT perfekt, så jag kanske skippar det också. Ingen idé att byta utan att det känns det minsta annorlunda va? Enda problemet jag haft med vår bil sen -02 är att glödstiften byttes förra vintern(3500SEK vill jag minnas) och att den tappade tomgången i våras (justering = 500SEK) samt ett kräningshämmarstag byttes ifram (Enkelt gör det själv). Ganska OK för en bil från -02 med 15.000+ mil tycker jag. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Tack för tipsen! Det där att leta efter napp och växla samtidig har man inte tänkt på! Automat ligger bra till just nu... Ska ut o provköra bmw i dag, hoppas dom har både Manuell och automat inne. ska försöka att tänka på tipsen som ni har gett mig! Tack Tack Molina |
|
|
5000 kr kändes väldigt saftigt för ett ett oljebyte i växellådan! Jag bytte i min DSG-låda (Golf R32) i somras och det gick på 2000-3000. |
|
|
Jo, men om jag byter var 15.000:e mil så kan man ju räkna på kostnaden per mil också.. :) //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
amullo: Ett vanligt delbyte med nertag av tråg + filterbyte är aldrig fel, ny olja är bättre än gammal och ventilerna i ventilhuset gillar alltid ny olja. Oljan i automaten är ju "Lifetime" - så när lådan pajar så är oljans "Lifetime" slut! ;) Här är din tråd om oljebyte + en till läsvärd: Länk Länk Mvh /Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.