|
|
|
|---|---|
|
Hej. Nu är det så att handskfacket på min bil är låst och går inte att öppna, spelar ingen roll hur man vrider nyckeln utan låset är trasigt (köptes så). Skulle vilja ha några bra tips om hur man kan få upp det och kunna stänga det igen också utan att förstöra hela hanskfacket. Hört något om att borra i låset men vart ska det isf borras? Är inte i behov av att kunna låsa det utan bara öppna och stänga. Liten extra frågor som jag slänger in på köpet också är: Hur är schmiedmanns motorprodukter (topplockspackningsset i detta fall med produktnummer 11121730253 ) Vill gärna höra erfarenheter av deras produkter. När är det dags att byta kamkedjan på dessa maskiner? Min har i skrivande stund gått ungefär 28500mil och funderar på om det är dags snart, undrar även vad dessa kostar på ett ungefär. Kollat på schmiedmann men hittar endast den övre där. OBS! Det sitter m50b25 motorn utan vanos i den, inte m20 med kamrem. Tack på förhand Mvh Daniel | |
|
Testa och se om du får bort handsfacket med att plocka bort gångjärnen ner till. Kedjan håller säker längre än motorn, är kedjan slut, säkert då pga dålig service så är det inte säkert motorn i övrigt mår så bra. Det man kan kolla över är glidskenorna till kedjan. |
|
|
Ska se om det går när jag får tid. Men du vet inte om det går att borra upp låset bara? Vill ju ha kvar stängningsfunktionen men att kunna låsa är jag i mindre behov av :) Vet att kedjorna egentligen inte ska behövas bytas men tänkte att om jag ändå ska renovera toppen på den så kan jag lika gärna köra kedjan också om den är hyffsat billig :) Inte kollat på den än så vet inte om den är slut ens, vill bara ha lite koll på priser och när det kan vara bra att se över kedjan. Ingen som kan ge mig lite hjälp med info om schmiedmanns produkter? Bra/dåligt? Har kommit på en annan fråga också. Hur mycket kan man plana toppen på dessa? Det är ju nämnligen så att den har kokat och börjat dra lite vatten, förhoppningsvis bara packningen men om det skulle vara lite skevt i toppen så vill jag veta hur mycket man kan hyvla bort utan att det blir skadligt och man behöver börja ställa om kammarna en massa etc. |
|
|
När jag menade att du skulle ta bort gångjärnen var ju för att få upp/bort hela handsfaket så du kanske kan låsta upp/byta ut låset för att sedan montera tillbaka allt igen =) Kolla kedjan när du har allt i sär, den ska för det första se bra ut, inge slitage lika med dreven. sen ska kedjan inte kuna röra sig så mycket i sidled om den är frisk. Är bilen välservad så är nog kedjan bra. Du bör plana toppen om den har kockat. iaf få den kollad. För övrigt kan man ta en del på toppen om det skulle behövas. bla så finns det 0.3mm+ packningar. beror ju på hur mycket den blir planad. Skulle den bli planad 0.4 mm så skulle jag kolla upp frigången mellan ventil och kolv med en orginal packning och om det är ok skulle jag köra med det. lite mera komp är alltid nyttigt =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.