|
|
|
|---|---|
|
hej! behöver några rekomendaioner på uppgradering av bormsar till bmw z3m.. köpte en uppsätning EBC skivor+ belägg men hörde att dem inte alls skulle vara bra!? är det "bara" brembo som är inom rimligt räckhåll för högre standard? | |
|
Varför skall dom uppgraderas? Till vilket ändamål skall bilen nyttjas? Vad prioriteras av bromsarna Effektivitet/pris/tysta/dammar ej osv osv. Vilken budet har uppgraderingen? Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Köp Porsche Boxster S/996 Carrera ok så kan du montera M3e46 skivor med adapter från Millway. Det ska räcka. Porsche oken är ju 4 kolv ok och BMW'n har ju enkolvs ok. Jag köpte beggade ok både fram och bak och M3E46 skivor runt om som jag ska testa i sommar men många har gjort liknande jobb och det räcker och blir över - annars så använder man fel teknik. M V H Stephan |
|
|
Allt beror helt vad bilen används till.. Ska bilen gå 24h långlopp eller bara lite trackdays men mest på gata..? Bmw's ok räcker då mer än väl till dom flesta. Börja med att montera stålomspunna slangar, byt till bra olja, montera gärna lite mer kylning genom att leda in luft i bromsskivans centrum. Sen monterar du ett par bra skivor ex. Performance Friction med bra belägg. Carbotech för lite snällare körning, PFC01 för riktigt bra grepp. Dock är det inte så lämpat för gat åka utan mest för ban-åka. Sen har du bromsar som räcker till dom flesta aktiviteter. Sök lite på rejsa.nu och du finner hur mycket som helst ang. bromsar till Bmw. Kolla även på peansweden.se för bra produkter. Om det inte räcker så bromsar man för mycket.. ;) |
|
|
Jag skulle vilja lägga mig på en nivå under både Stephan o nicke OM du inte skall köra bana hårt och länge. Hoppa över kylning och dra i en bra bromsvätska, ett par fräscha skivor, original duger gott, häng på ett par schyssta belägg om du vill ha lite mer bett och värmetålighet. Men som sagt allt hänger på vad bilen skall användas till. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| Jag står oxå i valet o kvalet gällande bromsarna...Iofs har jag förmodligen ett annat mål än de flesta, nämligen att det skall SE bra ut o bromsa minst lika bra som original. Finns "billiga Kina-kit" typ D2/K-Sport, kostar ca 35" runt om för 356mm skivor inkl ok/adapters/slangar/belägg. Har även varit i kontakt med Pean men AP-Racing blir för mycket bök, har varken ork eller lust att tillverka egna adapters...Kollar du på ebay.de så finns det Brembo-bromskit (skivor,4-kolvsok,adaptrar,belägg) till din bil har jag för mig, kostar ca 15-20" fram o skall vara "bolt on", finns även värre Brembo-kit med men då snackar vi den dubbla pengen ungefär. Hur jag kommer göra med mina bromsar är högst oklart, men en renovering av original-oken blir det alla gånger, sen får vi se om det blir snyggt nog:) | |
| okok.. jag har redan som sagt köpte ett par ebc skivor o belägg men vill byta till ngt anna i samma prisklass som är bättre.. ska vara borrat/slitsat. ska användas till trackdays respektive gata.. | |
|
Skall det vara billigt, snyggt eller effektivt och om allt, i vilken ordning prioriterar du? Det blir svårt att få bättre grejor om du inte vill betala mer då det som oftast tar varandra i hand, bra grejor kostar och det med få undantag. Beräta gärna VARFÖR du vill ha bättre bromsar och vad du har för problem med dom isåfall. Detta underlättar för oss att kunna hjälpa dig hitta rätt. Är det vettiga bromsar för trackdays är fräsch bromsvätska och ett par bra belägg det absolut viktigaste vad det gäller bromsar. Kylning förlänger belägg/skivors livslängd och minimerar risk för fading, kan göras mycket billigt eller mycket dyrt om man vill flasha. Stålomspunna slangar ökar känslan i pedalen men det är ingen dag/natt skillnad. Slitsade/borrade skivor är enligt mig mer bling än nytta och inte helt sällan orsak till sprickbildning osv.. (gäller väl främst borrade då?) Lyssna på Stephan,Nicke och mig om du vill ha BRA bromsar för trackdays och gör din egen mix av pris/prestanda. Jag vet att vi har en del praktisk erfarenhet tillsammans att bygga på. Dock vill jag poängtera att jag är en amatör som kör för att det är skoj och inte är utbildad eller så på bilar så alla är välkomna att rätta mina eventuella felaktigheter. Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
|
Håller helt med Johan. Eftersom du redan har skivor så skulle jag nog provat EBC skivorna. Stålet är förhoppningsvis inte helt värdelöst..? Jag har fö. inte hört någon negativ kritik om deras skivor vad jag kan komma på. Men deras belägg har väl inte fått så bra kritik mig veterligen. Så där skulle jag nog pröva med ett par belägg från tex. Carbotech. Ex. XP8. Bra bett och bra livslängd. Samtidigt väldigt prisvärda tycker jag.. Byta oljan till ATE Super Blue tror jag den heter. Den bytte väl namn eller förpackning för ngt år sedan? Prisvärd och bra olja. Och byt oljan varje säsong. Precis som med alla vätskor! Då har du nog ett bra och väldigt billigt "kit" som räcker bra i början. Sen är det väl bäst att prova sig fram och försöka bilda sig en egen uppfattning om vad som känns bäst och vad som passar bäst för ändamålet vs. ekonomin.. Lycka till! |
|
|
Hej, UNDVIK EBC bromsar till din z3 M. Jag hade en M Coupe med bara 4500 mil på mätaren och bytte till EBC med värsting belägg och deras snygga skivor men dom var skit, fattar inte hur andra kan vara nöjda med dom. Bilen vart mycket sämre och på mantorp (hemma bana) där jag plågade bilen mycket så var den KLART MYCKET snabbare med original bromsarna. Visst e det snyggare med hål och slitsatt, men köp något annat. Jag borde ha lyssnat på dom som varnade mig om dom innan jag spenderade en massa tusenlappar på skiten. Köp nya original skivor och få dom borrade eller slittsade och köp grymma belägg av pean sweden. Han kan bromsar, har köpt av han till mig GT3, NSX m.m... Lycka till och kör hårt i sommar!!! Benzin Um Bluth |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.