AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.862

skjuter säkringar då man stoppar i motorvärmaren!

Ni
221
Nick3
318i-91
Har fått nå fel på motorvärmaren då man stoppar i kontakten så flyger säkringen på stolpen!
Har provat att dra ur kupèvärmaren men de blir ingen skillnad!
Så då är frågan vad kan de vara för fel?

Mvh
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Möss i motor rummet kolla kablen så där inte är kortis

Ha de T
Ni
221
Nick3
318i-91
Jo kollade nyss men kunde inte hitta något fel!
men tänkte att de kan väl egentligen bara vara fel på antingen grenkontakterna/kablarna eller så själva värmaren in i blocket eller?

Mvh
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är uppenbart kortis! Det kan antingen vara kortis i doppvärmaren eller i kablaget.
Om du har ett modernt kablage så sitter de en förgrening i motorrummet där du kan koppla bort mototvärmaren. Fungerar det då, så är det doppvärmaren eller den lilla kabeln mellan doppvärmaren och anslutningskontakten. Då är det bara att byta ut den!

Du har väl jordfelsbrytare i stolpen? Ett måste!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Elurtaget i bilen sitter väl i fronten på bilen?
På min bil blir det kortis då och då pga salt som tränger in i eluttag och kablar.

Hittills (i ett par år) har problemet försvunnit om jag tagit trädgårdsslangen och spolat rent utanpå och i eluttaget.
Faktiskt kan jag direkt efter renspolningen stoppa i kontakten utan att jordfelsbrytaren löser ur!

Det enda riktiga är förstås att byta ut den gamla "slitna" kontakten mot en ny som tål vädrets makter bättre!

Per L
E3
1.828
E36
USA bilar
Börja i rätt ordning:
Sätt i kontakten i stolpen utan att ha den ansluten till bilen
Far säkringen redan här är felet i anslutningskabeln, håller säkringen?
Sära intagskabeln från grenen i motorrummet, sätt i kabeln i bilen, far säkringen? Då är felet i kontakten eller själva intagskabeln, håller säkringen?
lossa på de andra två anslutningarna i grenen, håller säkringen? osv...
Ni
221
Nick3
318i-91
Har provat att byta sladden fram till stolpen men de blir samma så jag ska prova att byta förgreningen och se om de blir någon skillnad! annars är de väl blockvärmaren då kanske!

Mvh
Ni
221
Nick3
318i-91
jo uttaget sitter i fronten har provat att spraya 5-56 där men hjälpte inte!
De är då en ny stolpe med automatsäkring så den är nog inte problemet!

Mvh
E3
1.828
E36
USA bilar
Du behöver inte chansa på att byta saker!
Följ min "steg för steg" anvisning först
Ni
221
Nick3
318i-91
Tack för alla svar!
Men nu hittade jag felet hade huven öppen och drog ur motorvärmarkabeln (den från blockvärmaren) bara för att se om de gick någon säkring då, men då jag stoppa i kontakten så blixtra de vid förgreningen så jag bytte den idag. sitter däremot inte fast som den ska vid inkommande sladd från uttaget så man får byta sladd från front uttaget till förgreningen...
Men nu gick då kupévärmaren utan att någon säkring gick!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.