|
|
|
|---|---|
|
Körde en sträcka på 7mil till registreringsbesiktning häromdagen och under den färden så tändes gul motorlampa. Ingen skillnad på bilens karraktär trots detta. Besiktningsmannen godkände bilen trots att motorlampan lyste. - Du ska ändå till ordinarie besiktning innan du kan börja köra bilen, sa han. Trevlig man det där. Hemma så kopplar jag upp bilen mod Carsoft och får fram följande data. Någon som kan reda ut vad som problemet eller problemen är i ett lättare klarspråk? ------------------------------------------------------------------------------- Single diagnos DME/DDE - Status ERROR ! Module Info DME/DDE BMW Part Nr: 7544610 BMW Hardware nr: 10 Code index: 16 Diagnos Index: 32 Productiondate: 20.11.03 Supplier: Bosch Catalog - Message: 0.13.145 Functionware: 255.255.255 Operatingsoftware: 255.255.255 Variantenindex: 12881 ME9_FE.dxt 28D7 Communication with dynamo 2760 Secundaire - air system bank 1 2761 Secundaire - air system bank 2 27B8 Pressure difference sensor tube - not plausibble 2738 KAT-convertion bank 2 273D - Single diagnosis completed! -------------------------------------------------------------------- | |
| Läser lite snabbt att oljetrycket inte är bra, dags för filter byte? | |
|
Isno: tänds motorlampan om oljetrycket är litet?? Inte oljetryckslampan?? Det visste jag inte ..eller gäller det bara på nyare bmw ?? |
|
| Pressure difference sensor tube - not plausibble känns som att det kan vara lambda eller luftmassemätare, bara en vild gissning :) | |
|
Var inne hos BMW idag eftersom jag skulle köpa gummimattor. Visade även upp Diagnosresultat för deras verkstadschef. - Ingen aning om vad det kan betyda, sa han. Han ville att jag kommer in med bilen så de kan koppla upp den mot deras utrustning. Blir väl tvungen att göra det så jag får felet eller felen åtgärdade. |
|
|
mmm till en kostnad av 1000sek.. klart han inte visste vad det var??:):) Det finns säkert billigare ställen att gå till tror jag. Någon härinne borde veta .. |
|
|
Tror att det är så det ligger till jag med. Jag ska in och ändra språk på röststyrningen, från tyska till engelska, och får be dom passa på att kolla upp det då. 1500kr kostar ändringen på röststyrningen. Då uppdateras hela bilens system med. - Uppdatering av hela bilens mjukvaror är ett måste innan vi kan ändra på språket i röststyrningen, lite konstigt men så är det. 1500kr och tar en heldag, enligt dom. Undrar vad en omvändt uppdrag hade kostat, uppdatering av hela systemet och ändring på röststyrning? Nollade felet och får se om det dyker upp igen. |
|
|
Det är standardpris för mjukvaruuppdatering, så det är inget konstigt. Hittades något fel på bilen? |
|
|
Det vart en kylarslang som hade läckt lite lätt ner på generatorn. Generatorn fick lite lätta elfel som orsakade spänningsfall på någon tiondels sekund. Spänningsfallet i sin tur gjorde att bilens dator uppfattade det som att det vart fel lite överallt. Generatorn är nu renoverad och bilen går bra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.