|
|
|
|---|---|
|
Hej! Står i begrepp att byta växellådsolja och filter. Har läst på så gott jag kunnat på forumet och har sett ett tips att koppla loss kylarslangarna och låta växellådan "byta oljan själv" med motorn igång och i D-läge. Verkar smart och smidigt jämfört med att hissa upp bilen, tömma tråget, fylla på, hissa ner, ut å köra, in igen och hissa upp, tömma och fylla på...flera gånger! Har sett samma tips till andra bilar också, men trots att det verkar så smart så verkar inte så många ha gjort det! Vad tycker ni, för- resp nackdelar med att låta lådan "byta olja själv"? Anders Bruse | |
|
Har du tagit reda på hur BMW säger att man skall göra? Tex VOLVO föreskriver till en S60 -01 följande procedur (är troligen en generell beskrivning för alla VOLVO med automatlåda): 1. lossa slangen från växellådan som leder oljan till växellådans oljekylare och sätt på en genomskinlig förlängningsslang som leds ner i en behållare 2. starta motorn (läge P) och kör den på tomgång till det börjar komma bubblor i slangen. Stäng då omedelbart av motorn. Då har ca 2 liter olja runnit ut 3. fyll på lika mycket ny växellådsolja som tömts ur 4. utför 1. och 2. tills den olja som kommer i genomskinliga slangen har samma färg som den nya oljan 5. montera tillbaks slangen i oljekylaren och justera växellådans oljenivå enligt normala procedurer Växellådan rymmer 7-7,5 liter olja och behöver normalt sköljas (som oljebytet kallas) med runt 8-12 liter olja innan den får rätt färg. Kanske mer om den gamla oljan är mycket mörk dvs inte bytts på länge. Per L |
|
|
En liten rättelse till vad jag skrivit ovan! I VOLVO:s föreskrifter sägs att man skall utföra "processen" 3 ggr dvs byta ca 6 liter olja. Det var servicemannen på VOLVO som utförde bytet som kompletterade med "hålla på tills den utrinnande oljan får samma färg som den nya oljan" och hur mycket olja som brukar gå åt vid oljebytet Det var så enkelt att jag utan vidare skulle kunna göra jobbet "själv" (man behöver förstås vara två för att snabbt kunna stänga av motorn när bubblorna kommer) Per L |
|
| Väldigt intressant, ska testa på min "havererade" låda | |
|
Per L: Tack för infon! Dock har jag den 4-växlade lådan och volymen anges till 3 liter, dvs jag tror du menar den 5-växlade som har betydligt större volym? Ismo: Tala om hur det går! Bruse |
|
|
Ja, nu pratade jag inte ens om en BMW-låda utan om en en VOLVO-låda. 5-växlad som du säger och av modell AISIN AW55-50SN. Skulle gissa att samma metod för att byta olja fungerar på de flesta automatlådor. Fast jag skulle för säkerhets skull först kolla med biltillverkaren för att undvika eventuella misstag. Per L |
|
|
Att flusha lådan kan ge problem, läs inlägg från molle325: Länk "På en låda som är regelbundet servad är flush inga problem. Men på en låda som gått långt sedan senaste bytet kan en flush kan ge komplikationer en tid efter bytet. Det blir mer en fråga om en bedömning av risk från fall till fall beroende på hur oljan ser ut och historik." Länk "Jag skulle istället bytt filter, rengöra magneter och tråg. Beroende på hur det ser ut i botten på tråget skulle jag byta allt från ingen olja (alltså köra tillbaka samma olja igen) om den ser ok ut, till som mest byta oljan i tråget om den såg sämre ut. Jag skulle sen kolla kvaliten på oljan regelbundet (inte luktar bränt) i påfyllningshålet och vara vaksam på om växlingsstörningar uppkommer." "Att den kan växla sämre beror på att när den nya oljan med fräscha detergenter (rengörare) kommer i lådan börjar de lösgöra gammalt slam från väggarna (som ansamlats just pga av att den inte bytts på länge) vilket får växlingsventiler att arbeta sämre. Eftersom slammet börjar lösgöras sakta med tiden först efter bytet blir det kvar i lådan och man kan ha mer slam som cirkulerar runt i oljan efter ett byte än före bytet. Vi har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan." Länk Länk Här är tråden om flush på NordicR: Länk Mvh |
|
|
Vad är bäst? Att inte byta olja i lådan och garanterat se fram mot funktionsproblem eller lådras. Att byta olja i lådan och kanske eventuellt åka på ett lådras. Skulle för övrigt vara intressant att vet hur stor andel av de lådor som man byter olja i "för sent" som rasar och hur stor andel som man faktiskt förlänger livslängden på. Jag har i och för sig ringa erfarenhet av automatlådor men i min ryggmärg sitter djupt inpräntat "byta olja är aldrig fel"! Per L |
|
|
Att göra ett vanligt delbyte med nertag av tråg + filterbyte är i princip aldrig fel, men en flush (fullständigt oljebyte) kan medföra problem längre fram - dessutom kan inte filtret bytas om inte tråget tas ner. Mvh /Robban |
|
|
Robban: OK, då låter jag flushen vara! Jag har sett att flera på forumet rekommenderar att byta olja flera gånger i rad (med kort varmkörning emellan) för att vara säker på att all smörja kommer ut, håller du med? Bruse |
|
|
För att hindra låd-ras om oljan är för gammal gör man genom att byta lameller och tvätta invändigt.. om jag förstått rätt. Så det skiten som hänt mig eller min låda är det bara för mig att plocka ner lådan och byta lameller och total översyn.. eller köpa bättre beg låda och inom sin tid kommer samma skit hända igen. Blir att renovera lådan då. |
|
|
Bruse: Jag citerar molle325: "Vi [automatverkstaden] har nog uppfattningen att man kan få ut mer slam genom att byta 3 ggr var 500e mil istället för att byta all olja vid ett enda tillfälle. Då hinner inte slammet lossna och lämna lådan." Mvh |
|
|
OK! Och det är alltså så enkelt som att släppa ner tråget, släppa ut oljan, göra rent kring magneterna, byta filtret, skruva på tråget och fylla på med 3 liter fräsch olja? Låter nästan FÖR enkelt med tanke på all diskussion kring växellådorna som jag har sett på forumet...men det kanske är dom 5-växlade som är särskilt känsliga? Bruse |
|
|
3 liter är nog i underkant, räkna med 4-5 liter ATF. Det är inte kul att ha för lite olja med sig... Länk Mvh |
|
|
Hej, men instruktionsboken säger att volymen är 3 liter (lådan är en 4HP22)? Dvs rimligtvis borde jag som mest kunna tömma den på 3 liter genom att ta bort tråget, dvs max kunna fylla tillbaks 3 liter?! Bruse |
|
|
Det rinner ut c:a 3,5 liter ur ZF4HP22EH när den är varm, vill man ha ur allt utom convertern så skruvar man ned ventilhuset. Då får man ur c:a 8,5 liter. Det är det bästa att göra, så man byter så mycket som möjligt. ZF4HP22/24EH rymmer c:a 10-11 liter, ZF5HP30/18EH/SA rymmer c:a 12-13 liter. Beroende på lådans ålder skall det vara ATF dextron III eller Transmax Z, vad gäller 4HP22. /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.