|
|
|
|---|---|
|
Håller på att söka efter en bil till min sambo. Har kollat på några E36 och nu har jag varit och tittat på en.. Men det jag upptäckte så lutade framhjulen inått som dom brukar göra bak vid sänkning. Alltså / \ Bilen är sänkt med Ge motorsportsats. Vad kan vara fel? Han har varit och provat ställa in framvagnen utan att lyckas få bort dom lutande hjulen. Nån som har nån idé på vad det kan vara? | |
|
Låter lite skumt. Jag vet att jag har sett detta på en sänkt e36a en gång. Borde bara bli så om man sänker väldigt mycket. Jag tror mig ha hört att bult nr 5 Länk kan bytas ut mot en excentrisk variant vilket ska möjliggöra camberjustering (cambervinkel är det du beskriver). Så antingen kanske sådana behöver installeras eller så sitter kanske det sitter feljusterade sådana på bilen redan. Alternativt finns det andra varianter på lagringen (som sitter högst upp på fjäderbenet) som ändrar cambervinkeln. Vill sambon ha sänkt bil? |
|
|
Okej. Tack för ett bra svar. Ska ta och kolla om det sitter sådana bultar på bilen. Men tanke på att det är bytt fjäderben så kan ju dom vara feljusterade. Vars köper man lagringarna? Eller beror det på vilken modell av E36 det är? Klart sambon vill ha en sänkt bil. + M front, fina fälgar, Rostfri. Skinn. Cupé.. Nästan omöjligt att hitta en bil åt henne ;) |
|
|
Att hjulen lutar innåt fram på en E36 behöver inte innebära att något är fel. En E36 med sportchassie skall nämligen ha nästan 1º negativ camber på framhjulen enligt BMW:s ETK. en grad låter kanske inte så mkt men är klart märkbart. Om han gjort en hjulinställning så bör han ha papper som visar vilka vinklar hjulen har. Så kolla där vilken vinkel hjulen har. En alltfär stor cambervinkel sliter så klart mera på däcken, men ligger det runt en grad så är det helt ok. Åker själv med -1.5º camber fram och -2 bak. Men då åker jag iofs bana med bilen på sommaren. |
|
|
De blir ju lite subjektivt vad stor vinkel är. Be att få se protokollet från hjulinställningen som Extremespeedy säger. Det man kan säga är att du inte ska kunna se att hjulet lutar kraftig inåt. Rekommenderade värden på mitt senaste protokoll är -1,2 till -0,2 grader (framhjul). Mina hjul ligger på -1 grad ca. och jag skulle säga att det inte går att se med ögat: Länk Den har M-chassie. Jag vet en kille som sänkte sin och fick väldigt mycket cambervinkel efteråt. Vet tyvärr inte varför. Men om en bil har excenterbult (av bulten jag nämner ovan) och man inte känner till det när man monterar dit nya dämpare, och vrider den fel, så blir det klart konstiga vinklar. Kanske däckkillarna missade detta? Alternativt så finns det ju som sagt andra fjäderbenslagringar. Tror det finns speciella för M3an med större vinkel. Är den sänkt mycket? Jag spekulerar bara vilt, men min var sänkt 60mm fram när jag köpte den, utan att hjulen lutade konstigt. Fanzy: Jasså tjejen vill åka pimpat;) Jag som inte ens fått min dam att provköra min... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.