AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.262

Vilka serviceintervaller är normala för 320d E46? 3300-3800 mil=avstå köp?

IL
26
ILove E46
320d Touring -05 (E46)
Hej BMW diesel-ägare/experter,
Funderar på om 2 ggr serviceintervall på runt 3500 mil på en 320d E46 -05 är normalt och hälsosamt för motorn, och om det är skäl att vara försiktig, dvs avstå köp?
Den verkar vara i fint skick, men är blir lite orolig när man läser om turboras, och oljan är kritisk för turbons livslängd.

Vad tycker ni andra? Tacksam för all slags input i denna fråga.

Mvh, I Love E46

PS. Jag har sökt och läst en tidigare tråd om detta, men den är 4-5 år gammal, så det kan finnas ny information och erfarenhet kring detta tänker jag, som jag gärna vill ta del av. DS
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Menar du att den är servad med 3500 mil intervall 2 gånger eller servad 2 gånger på 3500 mil?

Är den servad med 3500 mil intervall så skulle jag inte ens ha en tanke på att köpa den, det är alldeles för mycket i mina ögon!

IL
26
ILove E46
320d Touring -05 (E46)
Jag skrev lite fel i rubriken, blandade ihop siffrorna.
Det är ca 3300 mil sedan senaste service, men kombiinstrumentet i bilen tycker att det ändå är knappt 100 mil kvar tills det är dags. Är det vanligt/ovanligt? Tyder inte det på skonsam körstil?
Troligen gällde detsamma för förra brukande ägaren, som servade efter 3300 mil. Leveransservicen är gjord före det, våren 2005. När brukar den göras?

Med tanke på att bilen själv borde sagt ifrån att det var dags att göra servicen tidigare, p g a körsätt tänker jag att det ändå är OK? (Även om jag själv hade bytt olja oftare)
Det är en "lågmilare" som verkar välskött i övrigt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
3300 mil emellan serviceintervallerna tyder på snålkörning med lågförbrukning och därmed också inte så gasglad ägare. Det du kan kolla vidare på är begagnatguiden och modellguiden till vänster i menyn. Om bilen är importerad kan det finnas risk för justerad mätarställning. Om du koillar stämplarna i serviceboken och ringer den verkstad som utfört jobbet kan du säkert få en kopia av fakturan. Lycka till!
Asken
IL
26
ILove E46
320d Touring -05 (E46)
Tack Thorssa och Asken för era svar.
Jag är sugen på att köpa, har letat och kollat annonser ett tag nu, detta är det enda som inte känns helt 100% bra (förutom att man inte kan få exakt all den utrustning som man vill ha i det perfekta exemplaret. Jag söker nämligen elstolarna med minne, ädelträinläggning Myrten och backvarnare för att det ska bli komplett.)

Läser med intresse fler synpunkter och kommentarer om fler vill bidra till diskussionen.
Det bästa är ju om olja+filter byts minst 1gång/år, har dessutom för mig att detta är BMWs rekomendationer för E46 om bilen rullar mindre än 2500mil/år. Men samtidigt är det som Asken säger att en skonsam körstil innebär att serviceintervallerna blir längre.

På min E91 som rullat 3000mil var det fortfarande 250mil kvar till första servicen, så visst är det möjligt med intervaller på 3-3.5kmil om en bil mestadels rullar landsväg. Sen om det är optimalt eller ej för motorn är en annan femma.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.