|
|
|
|---|---|
|
Hej Bilen startar inte, all el funkar i bilen, jag har provat bytt till nytt batteri inget resultat, kollat säkringar. När jag vrider om tändningen får jag ett klickande ljud från startmotorn. någon som har förslag tips / varit med om liknande BMW e39 525i touring. | |
| Troligen är startmotorn slut/paj , prova med att knacka på den med en hammare samtidigt som ngn vrider på nyckeln så kan den tillfälligt hoppa igång. | |
|
De gånger jag varit med om detta har det till 90% varit att jordförbindelsen mellan batteri/kaross/motor varit dålig (eller plusförbindelsen). Testa med startkablar från ett annat batteri och sätt minus direkt till motordel. Det är billigare att testa detta först än att byta startmotor |
|
|
Hej, det skall tydligen finnas en jordpunkt vid pedalstället (inne i bilen). Har läst att ngn har råkat ut för att det blivit dålig kontakt pga dålig anslutning (slarv vid montering?). /H |
|
|
Tack för era svar, vi testade knacka tekniken utan resultat. I dag ska vi testa Wath's allt jordas rätt. och då äre bra att veta att jordnings punkten finns i pedalstallet. Givande svar, tack alla pånytt så ska vi se vad som va felet tillslut. |
|
Roffa1 |
Tag en lös hjälpstartkabel och sätt ena klämman på batteriets minuspol, den andra klämman till motorgodset. Nu lär du omg märka om det handlar om jordfel;-) Funkar ej detta så testar du istället från batteriets pluspol direkt till startmorns pluspol. Glöm ej heller att kolla upp batteriet så det verkligen är fulladdat. (12,7v) motorn avstängd. |
|
Kolla solenoiden. Orkar den driva startmotorn? prosperity is a mindset! |
|
Roffa1 |
Har du testat med "starthjälp" från en annan bil? hoppar den igång då, så är det batteriet som är slut, eller behöver laddas upp. |
|
Det är BMW vi snackar om här, batteri i bak, (korta kablar) men vi testade köra ett till batteri i fram, minus i motor karossen och plus i pluspolen som finns på BMW i mortorn. Nytt batteri som sagt fullladdad, inte de som e problemet [quote] Tag en lös hjälpstartkabel och sätt ena klämman på batteriets minuspol, den andra klämman till motorgodset. Nu lär du omg märka om det handlar om jordfel;-) Funkar ej detta så testar du istället från batteriets pluspol direkt till startmorns pluspol. Glöm ej heller att kolla upp batteriet så det verkligen är fulladdat. (12,7v) motorn avstängd.[qoute] -------- azumio, solenoiden bara klickar den driver inget atm. tack |
|
|
Hej! Har du lokaliserat ditt problem keetar ? Jag har råkat ut för något liknande problem på min 525 TDS -98, Idag när frun var på väg till tandläkaren dog bilen och nu vill den inte starta, bara tickar till när man vrider på nyckeln och samma om man testar med startkablar. Testar nu först att ladda batteriet samt ha av pluspolen, får se om det hjälper. Råkade ut för samma problem när jag "lekte" med carsoft och tänkte då att jag hade nollat något för mycke... Gjorde då samma sak, hade av pluspolen några timmar samt laddade batteriet och då startade den. Får se hur det blir denna gång. Trodde först orsaken var kylan (-18 idag) men kanske inte. Mvh Ubbe |
|
|
Funderat lite om detta: Jag har råkat ut för detta på äldre bilar, då har det varit att kolen var slut vid ett tillfälle, och att koppartråden varit av till ena kolet vid ett annat tillfälle. Nu är jag inte säker på om det ens sitter kol i moderna startmotorer men kanske detta är till någon hjälp om det är så. Ett sådant fel kan komma och gå ett tag innan det lägger av helt. |
|
|
Ja, vi hittade felet, de var startmotorn som va helt slut så vi köpte ny renoverad för 1450 kr. Lite knepigt att installera ny / ta ur, det handlar om att de sitter en riktpinne högst upp på startmotorn som e väldigt tight och gör de svårt att dra ur sätta i ny. Vi borrade upp hålet satt den gick att sätta i lättare. Men de löste sig bra tillslut, kostade ca 4500 med bilbärgare från norrtälje till centrala stockholm. Då vi fixa det själv jag och min Kusin. Lycka till nu |
|
|
Okej, jag var nyss ut och testade, först tog jag av laddaren och satte tillbaks kabelskon. Den betedde sig på samma sätt, bara klickade när man vred på nyckeln och sen när jag vred av och på tillbaka så lyste endast batteri- och oljelampan. Sen när jag vred av nycken började det ticka vid ac-panelen/handskfacket. Tog av kabelskon igen och öppnade huven men tänkte jag ska prova en gång till så satte tillbaka kabelskon och satte även på laddaren denna gång och då hostade den igång.. Kanske ändå batteriet som börjar bli dåligt för mig ? Tycker om bilen dör när man kör kan ju inte bero på startmotorn. Får mäta och kolla lite mer imorgon. Mvh Ubbe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.