|
|
|
|---|---|
| Hur blir de o man tar bort mitten dämparen blir de bra eller bör den ersättas med en annan dämpare. Någon som gjort något liknande. Vill gärna ha lite mer muller än där är original men ej så de blir allt för jobbigt | |
|
Det tycker jag låter som en bra ide, mittre ljuddämparen brukar rosta sönder först så du kanske kan slå två flugor i en smäll om det börjar bli dåligt. Ljudnivån är nog ingen fara, jag har mindre ljuddämpning än så och jag störs inte nämnvärt. E34 är välisolerade bilar :) |
|
|
Ok sönder-rostad är den inte men de låter ju inte mkt v8 om dem original precis. De viktigaste är att de inte blir för mkt bara en kompis ersatte sin slutdämp me någe japs liknande på sin 535 men de va alldeles för mkt bröl. Men då mittdämparen är bra mkt mindre bör den inte göra lika mkt |
|
|
Jag tror det kan bli bra, märk väl tror! En kompis till mig kör tvärtom på sin 530iT -93, mittendämparen kvar men bara rör sedan. Bilen låter extremt trevligt men ganska högt vid gaspådrag. Att dämpa längst bak istället brukar ge lägre ljudnivå så att ta bort mittburken kan nog bli riktigt bra. På min egen 540iA -94 har jag kvar mittendämparen men en fullflödesburk längst bak, låter också riktigt trevligt men också ganska högt, inte mycket lägre än kompisen som kör utan burk där bak. Tror att ta bort mittendämparen kan vara en gyllene medelväg. ------ BMW CS #04839 |
|
|
En 535 är ju en helt annan motor men annat avgassystem. 530 V8 har 2 bastanta katalysatorer som dämpar mycket. Dessutom är japsdämpare byggda för att förstärka ljudet tror jag =P Alla bilar med japs dånar ju värre än .. ja nått som dånar förjävligt. |
|
|
Har lite mer frågor fick ett annat tips tidigare att man kunde skära av locket på slutdämparen o sen kapa bort två rör mot utblåset o sen svetsa dit locket igen för ett finare ljud. Så jag tog en gammal bmw slutdämpare och kapade upp den o kollade. så om ja fattar de rätt är de dem två rören till vänster man ska kapa bort då de är där utblåset går ut så att säga [IMG]Länk [IMG]Länk |
|
|
Ja gjorde då dom så att ja skar upp sista ljuddämparen och lyfte av locket plockade ur bitarna som låg och täppte till. Sen sågade jag av dom sista rören ut mot utblåset (du förstår vilka ja menar om du gör denna operation) Och sen svetsade ja bara ihop allt igen. Blev kanonbra ljud, ja är mer än nöjd. Ljudet blev härligt mulligt och inte ett dugg jobbigt på motorvägen, det mullrar så där grovt och härligt nu när man ligger i motorvägsfart för att sen nästan ge dig orgasm nä du trycker på för en omkörning. de var så han skrev |
|
| Det du gör är ju att du tar bort labyrinten avgaserna går igenom och som ska slå sönder ljudet. Om det ger bra ljud lr bara högre vet jag inte men det tyckte ju din källa så det är väl bara köra påt! | |
| Jo ja är bara inte säker på vilket jag ska göra av de alternativen jag har får fundera på de. Inte någon annan som gjort något liknande. | |
|
Så som du tänkt dig med bilderna, att leda avgaserna direkt ut istället för att få ta en omväg har jag indirekt testat när jag fick svetsat på grövre slutrör på en 525i -91 jag hade. När vi hade kapat av de gamla slutrören så petade vi in i och tittade in ljuddämparen. Det var helt ruttet kring väggen där de sammanlagt fyra rören går igenom baktill. Vi tog således loss allt som var ruttet och löst innan vi svetsade på de nya slutrören. De nya grövre slutrören (2x3") stod säkert för en del av ljudnivåökningen, men ljudnivån blev hög! Jag tror det blir högre än vad du vill med tanke på vad du skrivit innan. Den 525´n lät högre än min nuvarande 540 med fullflödesdämpare där bak! Visst lät bilen riktigt gott, men också med jobbiga resonanser i farter kring 70-100km/h, länge sedan så jag minns inte exakt i vilken fart ljudet var jobbigast. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Ok kanske bättre o köra på de jag tänkte från början då me bara mittdämparen. De är ju de att man vet ju inte innan man prövat hehe. dock så skulle jag ju bara ta bort dem rören längst bak mot utblåset isåfall men antar att de blir samma effekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.