AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
786

Bilen luktar... Vågar jag spola vatten där?

Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Som rubriken antyder så har jag en märklig doft i bilen ibland. Jag har förstått att det är efter att löv trillat ner på bilen och smitit in under motorhuven uppe vid rutan. Om jag öppnar motorhuven så ser jag att vid gångjärnen så sitter det ett löstagbart galler i plast på var sida precis framför gångjärnen. I dessa galler samlas det löv och smuts och när det sen regnar ligger de där och äcklar till sig. Jag försöker rensa där ibland och nu efter att de flesta löv fallit har doften i bilen försvunnit.

Doften kommer bara i början när jag startar bilen och efter ca 5 minuter är den borta. Då har tydligen "elementet" som värmer luften tagit död på bakterierna och doften (jag har diskuterat detta med förenade bil). De skulle ha ca 2000kr för att rengöra dessa kanaler...

Nu denna veckan har doften återkommit efter en månads frånvaro. Nu vet jag att det ligger löv där men det tar ändå några dagar efter det att jag rensat innan doften inte kommer när jag startar bilen.

Så min fråga är, kan jag spola med trädgårdsslangen ner i dessa två hål när jag tvättar bilen, alltså efter jag rensat och tagit bort gallret. Detta för att få bort den ruttnande växtsaften som rinner ner där när det regnar. Detta måste ju vara luftintaget för luften in i cupen så därför blir jag osäker på om jag vågar spola, men det borde ju finnas avrinning iom att regnvattnen rinner ner där...

Vågar jag?? Fler som har upplevt detta fenomen?

Min gammla bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.