AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.275

Byta startbatteri själv E61 - problem eller inte?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hej,

Jag kommer att köpa ett 110A Varta SILVER dynamic till min E61 (530d).
Vad jag kan läsa på sidan så ska det vara speciellt bra till diesel, om man får tro tillverkaren av batteriet.
(Någon med erfarenhet av detta batteri?)

Nu har jag läst och hört att man inte bör byta batteriet själv, utan låta en auktoriserad BMW-verkstad göra det åt dig.

Har hittat en guide på hur man byter batteriet och det verkar inte vara så speciellt:
Länk

Är det någon som vet varför det rekommenderas?
- Behöver man göra något med elektroniken i bilen när man går från 90A till 110A exempelvis?

/Hammar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja, IBS måste omprogrammeras om batteriet inte har samma Ah som tidigare, sök på IBS så hittar du några trådar.

Mvh
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack,

Men då måste jag alltså betala ytterligare för att BMW ska programmera om till 110Ah istället för som idag 90Ah?

Hittade en del på detta, bifogar dem här så det är enkelt för andra att följa.
(IBS -> Intelligent Battery Sensor = batteriövervakningssystem)
--------------------------------------------------------------------------------------------
E60 programering av nytt batteri:
Länk

BMW 525xi -06 nollställer datum, klocka och trippdatorn vid start varför:
Länk

530 E60 - 04. Drar tjuvström.? Batteriet urladdat på ca1 timme:
Länk

Startmotor klickar 530iA, E60 - Batteribyte:
Länk

/Hammar
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Har du bytt batteriet ? mitt batteri går nog på sista versen , har provat med att skrämma det meed ctek laddare , men det verkar inte som om det hjälper så mycket

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Får jag komma med ett intelligent råd? Byt till ett Tudor AGM-batteri. Det är den nya batteriteknologin med en gel i batteriet. Den typen av batteri sitter Bla i nyaste M5an och i 7serien ifrån fabrik och den tål bra mycket mer i utladdningsväg än std 110Ah batterier. Tudor är cirka tusenlappen billigare än BMWs original 90Ah AGMbatteri.
Mvh
Asken
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Och så säger du det NU! :)

Jag har bytt mitt batteri mot ett nytt och större.
Det var lite trångt med utrymme men det var mycket enkelt i övrigt.
Tänk bara på att säkringarna sitter nära om du använder ett lite större verktyg.

Och som sagts tidigare så ska man ställa in bilen till det nya batteriet om man byter Ah eller batterityp (AGM eller ej). IBS ska tydligen påverka laddningen och kontroll av batteriets laddning. Har inte riktigt fått 100% koll på vad den har för uppgift/funktion.

/Hammar
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Efter monteringen av ett nytt batteri ska man genomföra servicefunktionen Registrera batteribyte. Registreringen av batteribytet behövs, för att meddela till effekthanteringen (programvara i motorelektronik och intelligent batterisensor), att ett nytt batteri monterats i bilen.
Utan registrering av batteribytet fungerar effekthanteringen inte korrekt och det kan leda till funktionsbegränsningar, såsom t ex reducering eller frånkoppling av enskilda förbrukare.

Vid registrering av batteribyte meddelas effekthanteringen i DME/DDE om ett batteribyte. Följande aktioner genomförs:
-Den aktuella kilometerställningen lagras för batteribytet.
-De lagrade mätvärdena (batteriladdningsstaus, ström, spänning, temperatur osv) raderas.
- Effekthanteringen initieras.

Eftersom batteriet är motor- och utrustningsberoende, är följande informationer kodade i CAS:
Batterikapacitet (t ex 90 Ah)
Batterityp: AGM-batteri eller bly-/syrabatteri.
När man byter batteri får generellt den batterikapacitet som monterats i serieproduktionen användas.
Vid montering av ett nytt batteri med en högre eller lägre kapacitet eller vid montering av ett AGM-batteri måste man måste man därmed koda om CAS på nytt med hjälp av Progman.

Batterikapaciteten kan avläsas på klisterdekalen med tekniska data. På den andra klisterdekalen finns säkerhetsanvisningarna.
AGM-batterier känner man igen på det svarta batterihöljet. De cykliskt beständiga AGM-batterierna används beroende på utrustning och krav, vid särskilda påfrestningar.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Känner nu att jag har 100% koll på vad den har för uppgift. ;-)

Tack steaman!

/Hammar
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Hur vet IBS:en hur snabbt ett batteri tappar i kapacitet när det blir äldre?
Eller det är kanske hela poängen med IBS?
En rättelse AGM (Absorbed Glass Mat) är _inte_ samma sak som gelfyllda batterier. Förutom standardbatterier så kan det vara antingen AGM-batterier _eller_ Gelbatteri - inte AGM-batteri med gel i som skrivet ovan!

Dessa olika tekniker har också olika beteende när det gäller urladdningskaraktär där gelbatterier har sämre egenskaper än både standardbatteri och AGM-batteri när det gäller höga startströmmar - tål heller inte överladdning med oreglerad laddare av enklaste sort i samma grad men har fördelen att de är ytterst robusta i vibrerande och skakiga applikationer med måttligt starka urladdningsströmmar och tål djupa cykliska urladdningar i användning typ traktionära maskiner som städmaskiner, rullstolar golfvagnar etc.

AGM-batterier är inte riktigt lika skaktåliga som gelbatterier men ändå mycket bättre än standardbatteri och kan ge mer ström per Ah än motsvarande standardbatteri. Då dessa är mycket mer mekaniskt robusta så kan man använda ren olegerad bly i dessa (till skillnad från antimon och kalciumdopade blyplattor i standardbatterier) vilket resulterar i lägre självurladdning (en sådan batteri kan stå lagrad i ett år utan fara att ladda ur sig själv till skadlig nivå) och livslängden är betydligt bättre med dessa batterier.

- jag har en gammal, inte överdrivet välskött (har stått halvurladdad långa tider, inte laddas mer än varannat år etc.) Varta AGM-telecombatteri som fortfarande har i stor sett full kapcitet när jag testade för ett halvår sedan och den är tillverkad 1988 - den är alltså 21 år gammal!! har också haft AGM-batteri i min motorcyckel och den batteriet höll i 10 år! - MC-batterier är annars något som folk köper typiskt inför var och varannan vår eftersom man inte underhållssladdat den över vintern eller laddat med fel typ av laddare och kokat sönder batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.