AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.622

Vågar jag köra 40 mil med dött batteri?

Sida 1 av 2
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Mitt batteri på min 530iA dog idag när jag skulle starta. Ligger iväg på jobb och ska åka hem i eftermiddag och det är ca 40 mil. Är det några problem att köra den sträckan om jag hjälpstartar bilen?
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Kanske ska tillägga att jag "tror" inte att det är laddfel utan batteriet som är dåligt.
Roffa1
Skaffa ett nytt startbatteri samt mät upp hur mkt spänning generatorn levererar (minst 14,4v) När batteriet är tomt stannar bilen.

Oftast beror laddfel på att generatorns "laddregulator" är kaputt. (kolen är slut) finns nya kompletta laddreg hos bl,a Biltema. (ca 100:-)

Glöm ej heller att kolla generatorremmen, så den ej slappar;-)
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Men törs jag köra om det är så att laddningen fungerar och batteriet bara är dåligt?
Roffa1
Risken finns att generatorn blir överhettad om ej batteriet fungerar. Dessutom är risken stor för att bilen kommer att stanna under färden. Tror bärgningsavgiften ligger på ca 1500-3000:- Jag vill nog avråda dig från att åka innan felen är lokaliserade samt avhjälpta.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Hur kan en generator bli överhettad när batteriet är dåligt? Skulle batteriet på något sätt tillföra ström utöver generatorn så skulle det ju laddas ur rätt fort. En generator laddar ALLT en bil förbrukar när den är igång, det ända ett batteri isåfall bidrar med under drift är att hålla spänningen någorlunda stabil.

Är laddning ok, ~14V så är de bara köra. Men kom ihåg att inte stänga av bilen.
14.4 är väl max vad en regulatorerna är begränsad till, får du inte 14.4 så är de inte nödlarm och skyddsbunker som gäller. Jag personligen skulle säga att allt över 13 är utan problem att köra 40 mil med, men då bör man kanske se över generatorn så småningom.

Med reservation för att E39 har något finurligt system som fimpar motorn när den känner av svängningar i strömspänningen.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Jag kommer att prova att åka hem, har ingen lust att stanna här uppe i urskogen över min fyra dagars ledighet, har bättre saker för mig. Nytt batteri kommer inhandlas på Måndag om det nu inte är laddningen det är fel på men det tror jag inte. Förra veckan när jag kom hem härifrån (en jobbarkompis och jag kör varannan vecka) så märkte jag att batteriet va dåligt men fick igång den och trodde i min enfald att det antagligen var för att den hade stått ett par dagar. Men det var inga problem att starta bilen dom dagarna jag var hemma (förutom första gången då). Sen kom jag upp hit för 5 dagar sedan och bilen har stått ostartad sedan dess. Så jag tror inte det ska vara laddningen som krånglar.
Roffa1
Japmax: Ett urladdat startbatteri kräver att generatorn dels laddar batteriet av full kraft samt även förser bilens alla el-förbrukare med kräm. Detta kan förstöra generatorn då den blir kraftigt överhettad. (inget att rekommendera) betydligt bättre att se till att batteriet är laddat.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
I värsta fall kostar min chansning ca 5000:- för bärgning, buss och en beggad generator. Det är det lätt värt :)
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Dessutom så ligger generatorn på 140A, utan att vara elektriker så låter det som bmw har tagit till i överkant så jag tycker den borde palla med att både sköta elförsörjningen av bilen samtidigt som den laddar batteriet.
Roffa1
Har du ingen möjlighet att först ladda ditt batteri med en extern batteriladdare? eller kanske låna/köpa ett friskt batteri. I vilket fall LYCKA TILL !!
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Jag sitter som sagt mitt ute i skogen (enligt mig iaf, Forsmark). Och just nu sitter jag på jobbet som jag inte kan lämna förrän det är dags att åka hem vid 18-tiden. Det får bli en chansning helt enkelt. Tack för alla bra och snabba svar.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Eftersom du ska köra 40 mil så förmodar jag att det inte är stadskörning
utan landsvägskörning och då kyler nog fartvinden generatorn. Om inte
batteriet är helt tomt borde det inte vara någon fara att köra.

mvh stefan
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Ska köra 13 mil på 90-väg och 30 mil på E4:an.
Roffa1
Ett råd: Stäng av så många strömförbrukare som möjligt, typ: Stereo, el-bakruta, el-säten, osv. (tror kupefläkten drar allra mest) Se även till att ladda mobilen innan avfärd om du ev,blir ståendes mitt i urskogen;-)
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Ska först och främst koppla ur batteriet jag har i skuffen så generatorn slipper ladda två batterier. :) Stereo av. Fläkt på endast vid behov osv osv. Mobilen har dåligt batteri nu och jag har bara en 12v laddare i bilen till den så vem vet, det kanske blir övernattning i bilen. Spännande. ;)

Skriver hur det gick senare ikväll eller imorn om jag har otur.
Roffa1
Två batterier? Hur är dessa kopplade till generator osv? Har du skiljerelä mellan batterierna.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Har absolut ingen aning. Det satt i när jag köpte bilen innanför vänstra luckan i bagage utrymmet, trodde nästan att det var original då det såg väldigt professionellt ut (vad är det som ska ligga i detta stora utrymme original). Det är en Touring jag har. Använder batteriet i skuffen till att driva slutsteget till baslådan.
Roffa1
Är ett av batterierna större eller av sämre kvalite' så drar det då aut ur det andra batteriet. Inge bra alls. Det hela kanske löser sig om du helt enkelt skruvar loss batteriet i skuffen. Glöm ej att isolera de lösa kabelskorna annars blir det Generalkortis.

Passa på att mäta upp laddkapaciteten på båda batterierna när du kommit hem igen. (mät efter det att du laddat upp dem med en batteriladdare) Misstänker att ett av dem är kass.
Sc
111
Scinner
BMW 530iA Touring -93
Det ska jag göra. Det batteriet som är i skuffen är mindre storleksmässigt så då är det väl mindre Ah också antar jag. Plockar ur det lilla batteriet då och kopplar slutsteget direkt på startbatteriet istället.
Scinner skriver:
Jag sitter som sagt mitt ute i skogen (enligt mig iaf, Forsmark). Och just nu sitter jag på jobbet som jag inte kan lämna förrän det är dags att åka hem vid 18-tiden. Det får bli en chansning helt enkelt. Tack för alla bra och snabba svar.
-------------
Varför frågar du om du ändå inte bryr dig?

Statoil, OKQ8 med flera stora mackar har batterier i lager och brukar inte vara så grisiga med priserna. Visst, det är dyrare än ett rekonditionerat batteri och Biltema, men ändå billigare än självrisken för bärgningen.

Det tar inte många minuter att byta batteriet längs vägen. Dessutom löser det ditt problem...

På vänstersidan sitter DVD-läsare för navigering, CD-växlare och lite annat godis. Mindre fysiskt måste inte betyda lägre kapacitet. Optima och flera andra högkvalitativa batterier är mindre än många konkurrenters med motsvarande kapacitet. Om en tvåbatterisetup leder till att det ena drar ur det andra beror enbart på hur allt är kopplat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.