|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e30 320 -88 och jag har köpt spjällhus, lmm och så fick jag med insuget på köpet till en m20b25 -89 och jag undrar måste jag byta allt eller bara spjällhuset och lmm. Kompisen sa att om jag byter vissa av dom så blir bilen lite bensinsnål och får ungefär 8 hk till. Men jag kommer inte ihåg vad han sa att jag skulle byta och jag fick allt för en 100 så det spelar ingen roll om det inte ger några hästar bara det funkar. MVH Dj_mizmo | |
|
Intressant!!!! Vill gärna veta mer om detta när du bytt och få veta resultatet! Har själv en 320ik-88 som jag funderat på att göra samma sak som dej. -Lmm:n är programmerad för 325 motorn, inte 320 motor.... så du bör nog kanske behålla din orginal lmm. -Har "hört" att 325:ans grenrör är kortare än 320, men vet inte vad effekten av detta blir på en 320 (motorkaraktären), vilket är högst intressant... -Gissar på att det ändå är rätt små skillnader mellan spjällhuset på till 320/325, detta går relativt enkelt att kolla på Länk Se under "Fuel preparation system" (kollade maj 88, på båda modellerna). Enligt detta så har 320 "Throttle housing assembly" Code "AH" left hand drive nr.13 54 1 716 063 så någon skillnad är det, du kan ju jämföra trottelhusens alla reservdelsnummer för att klura ut vilka delar som skiljer, men gissar på att diametern på insugen är lika - mät och kolla... 325 har CODE "AL" left hand drive nr. 13 54 1 716 065 Jag skulle nog i så fall byta insuget och spjällhuset i första hand, har viserligen testat en 325 lmm på min bil för att se om den fungerade, men körde aldrig med den, så det säger ingenting.... men motorn verkade inte bry sej under den korta tiden. Maila hemst gärna och berätta om resultatet för mej! fjs@emco.se Länk Sommarbilen Länk |
|
|
Jämförde packningen mellan trottelhus och insug som är olika (320 nr. 13 54 1 271 457, 325 nr.13 54 1 289 576). Diametern på 325:ans trottelhus är nog kanske större.... Sommarbilen Länk |
|
| spjällhuset på 325 är större än på 320 så man måste byta lmm:n för att det ska funka. Men om det inte fungerar att byta dom så kan man sätta i 325 styrbox har jag hört. | |
|
Ställde frågan mot rejsa.nu Fick svaret att man kan byta insug,spjällhus,luftmängdmätare samt Motronicboxen till 325:ans utan problem och även 325:ans kamaxel. Taget från det svaret jag fick: "Jag vet inte hur det blir med orginalboxen...men det blir garanterat bättre än med orginal insug. Karaktären blir mer lik 325". Sommarbilen Länk |
|
| jag har byt det nu och jag har inte byt orginalboxen eller insuget men den går bättre än innan iallafall så jag kan rekomendera att byta spjällhus, lmm och gummislangen mellan spjällhuset och lmm:n. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.