|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har som syns i signaturen 2 st 325or med samma M54-motor (192hk). En cab från 94 och en touring från 02. Har noterat då jag kör samma sträcka till jobbet att touringen når arbetstemp (mätaren rakt upp) efter cirka 2 km medan cabben vill ha en hel mil på sig att få mätaren att peka rakt upp = normal arbetstemp. Jag tror inte det är något fel på någon av dem men vad beror skillnaden på? Bilarna väger ju hyfsat lika och sträckan jag kör och utetemp är lika. Båda har rätt mängd kylvätska då jag kollar. Kan termostater vara olika "slitna"? Är olja olika lätt/trög att värma beroende på hur nära byte den är? Något annat som kan göra skillnaden? Jag är nyfiken! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Har du bytt motor i din 325 cab -94? Enligt Realoem är den utrustad med en M50. M54 kom först under 2001. | |
|
Mätaren visar vattentempen. Spelar ju ingen roll vad oljan har för temp |
|
|
har du kollat så avgasventilen inte är urkopplad eller liknande? jag har själv kopplat ur/stumsvetsat min då den lät illa. och de märks på motortempen att den blir inte varm förens en mil om de ligger på 0:an. förut gick de på kanske 5-7km. BMW ownz |
|
|
Hrm, jag kanske inte har samma motor ändå. Jag har inte kollat så noga i realoem på cabben men trodde i min enfald att 192 hk var tydligt nog för at indikera samma motor men vad skiljer då M50 från M54? Samma salgvolym och lika antal hk - är vridkurvan olika? Och kan man enkelt kolla avgasventilen? - Jag har inte fixat med den men vad förra ägare gjort eller om den "fixat" sig själv vet jag inte. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
m50 och m52 är nästan identiska dock mer vrid i m52 sen ser det ju lite annorlund ut, oljepåfyllingslocket är längre fram servokärlet sitter högre upp i m52 |
|
| Lite fel att säga de är nästan identiska. M50 är i gjutjärn, M52 är i aluminium. Finns även fler skillnader. | |
| då har man redan där kommit på varför den blev varm snabbare, aluminium leder värme bättre än gjutjärn | |
|
Och jag antar att M54 också är aluminium och därmed har vi svaret - gjutjärn vs alijumjum. Jag skippar att kolla avgasventil. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Tar det en hel mil innan din bil är uppe i arbetstemp så tror jag nog att någonting felar. Min 525 -95 tar mycket kortare tid på sig innan tempmätaren står rakt upp. Du kanske har en termostat som läcker igenom lite? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.