|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada. Har precis köpt en bmw 535 från 91. Bilen e sjukt slö. Går bra upp till 2500 varv sen e den trött. Går knappt att varva ur den när man kör och i princip samma sak när man tom varvar den. Käns som den tvekar när man kör, om man gasar och sedan släpoper och trycker i gen tar det cirka 2 sec innan det händer något. I övrigt så låter den fint i motorn inga missar och går rent. Vad kan det vara?? Tackar på förhand. Mvh Dennis | |
|
Sliten kamaxel, Igensatt bensinfilter, Igensatt katalysator ...är vad jag kommer på att börja kika på |
|
|
Men om kamaxeln var sliten så ska det ju ticka som bara den? Jag satt och funderade på om den ena katten e i gen satt? Bensinfiltret kan man ju prova och byta. Vet du vart det sitter och vad man behöver för att byta de? Killen jag köpte bilen av pratade om att ibland när han larmar upp den så kan den gå som den ska tills han stänger av den och sedan e den trött i gen. Han har hafft bilen 1 månad och det har hänt så 5 gånger för han. Jag satt och funderade på om det kan ha något med antis spinnen att göra då den i bland kan blinka när det inte enns är halt. Men det blir ingen skilnad på draget när man stänger av det. |
|
|
Hade ungefär samma symptom på min gammla. Var glapp i kontakten till lmm. Så glapp eller defekt lmm. Prova o dra ur sladden o se om de blir nån skillnad. Testa o plocka batterikablarna en halvtimme med så den nollställer sig. Har du kollat om den röker? för min fick för mycke soppa o svart rökte. Beemer 4 Life! |
|
|
Tja den ryker inte specielt. Har ju varit lite kallt nu men inte mera rök än det borde vara. När man drar ut kabeln till lmen så dör bilen. Ska jag dra ur den och starta då och testa att köra? Mvh Dennis |
|
|
Dör den när du drar ur så bevisar de ju att den funkar. Har du kollat så gas spjället öppnar som de ska? De brukar va ett vanligt problem ihop med asc att de stryper o sen har de börjat kärva. så då öppnar de inte igen. Beemer 4 Life! |
|
|
Ska kika på det när jag kommer ner. Ska även prova nolla han så får jag återkomma. Tack för svaren |
|
|
Nu har jag provat nolla med batteriet och då blev det ingen skilnad. Sedan kikade jag på spjället och det ghick lätt. Sedan byttes bensin filtret men fortfarande ingen skilnad. Kattarna har jag knackat på och dom är hela. Så nu står jag stilla. Är det vanligt att soppa pumpen pumpar dåligt? Tacksam för all hjälp. |
|
|
Nu sitter det även en ny soppa pump på bilen. Provade att plocka bort hela avgassystemet och då blev den ännu slöare. Har en snitt förbrukning på 1,4 liter. Bilen går bättre när man gasar lite på gasen men är nästan ingen ide att varva över 3000varv. Ös på med tipps vad det kan vara då felet fortfarande kvarstår. MvH Dennis |
|
| Kan vara defekta spridare kanske? Hur ser stiften ut? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kolla hur rotor och fördelare ser ut, även om tändföljden ligger rätt till stiften från rotor (om tidigare ägare varit på där) Kolla även med startgas omkring insugsbälg efter ev läcka och att den ej drar tjyvluft. Kärvande kallstartsventil/tomgångsmotor. Mvh Patrik |
|
Har suttit och läst runt här på forumet och kommit fram till att bilen har gått in i EML lägte då den beter sig sig exakt så som dom beskriver det. Har försökt plocka bort pluss och minus från bateriet och kortsluta dom i 1 minut vilket ska göra att minnet nållas men det värkar inte hjälpa. Står även att man ska plocka bort dom o9ch låta dom ligga i 30 min. Den sista har jag inte provat men är det någon skilnad? Såg även att det satt ett nytt 55amp batteri i bilen som inte enns fylde upp hallva bateri lådan. Kan battriet påvärka på något sätt? Mvh Dennis |
|
|
De enda jag skulle kunna tänka mig är då att det är för klent. Ska väl va minnst 80A i e34:an? Men ta av kablarna 30 min så den får lite tid på sig och nolla. Kan ta ett tag ibland. Beemer 4 Life! |
|
|
Tjenare nu har jag provat att nolla. bilen går som den ska upp till 3000 varv. Går att fortsätta varva mycket bättre än förut men vid 5000varv så är det stopp. Här händer det inget mera utan den varvar segt i genom det sista. När man gasar på 1an så e det som att gasa på 2 an. Var och tog felkoder i dag och det fanns inga felkoder. Bytte en liten bit bränsle slang som gick från btren till soppa ledningen då mecken tyckte det var litre för skarpt veck på den fast utan framsteg. Vad ska jag göra nu?? Tack för all hjälp. Mvh Dennis |
|
|
Så nu har jag o polare varit ute och fel sökt lite mera. Jag har ju elektroniskt gas spjäl på min bil. När man gasar så rör det sig riktigt sakta och rörs sig yters lite. Det e helt stumt när man försöker gasa för hand. Drar man ut kontakten så dör bilen. Med kontakten urdragen gå det att gasa på detta spjäl för hand och då går det att öpna det betydligt mera äv vad den öpnnar när man gasar i bilen. Är det motorn i spjälet som bränt i hop eller brukar den vara o möjlig att rubba när bilen är i gång |
|
|
Plocka isär o gör rent, Jag hade icke elektroniks spjäll på min. Säkert att de är en motor då att de inte är spjäll läges givarn du menar? Annars låter de lite märkligt att den ska kärva så? Beemer 4 Life! |
|
|
Länk Där finns en bild på vad jag menar. Och fjädern där på sidan är den jag försöker gasa på. Mvh Dennis |
|
|
Ta loss spjäll motorn o gör rent o se om de hjälper då. Beemer 4 Life! |
|
|
Jo men det e ju det som är mitt problem när man drar ut kontakten till den så går den hur lätt som hälst. Så tror inte det hjälper med smörjning. MvH Dennis |
|
|
Jag tyckte du skrev att du läst på om EML här på forumet? Det är ett helelektroniskt system som styr spjället via en kraftig motor samt diverse elektronik och en potentiometer vid gaspedalen. Jag brukar inte försöka vrida spjället för hand, men mycket troligt att motorn håller emot med ström på. Det kan vara mängder med fel, men i mitt fall var det instrumentfel och finns diskuterat i flera trådar, en tämligen nyligen där killen lyckades laga sitt fel. Men som sagt, det kan vara många olika fel, så du får nog börja med att verkligen läsa och förstå vad EML är, så att du begriper hur det är uppbyggt. Det är inte ett fristående system utan ett flertal boxar är inblandade och kan orsaka fel, inklusive kombiinstrumentet som jag nämnde. Minsta fel på något av systemen gör att det hamnar i failsafe-mode och spjället därmed bara öppnar typ 1/4-del. Detta av säkerhetsskäl. Delarna är dyra och svåra att få tag på eftersom relativt få e34 hade detta system. ASC och automat i mitt fall. E32 750i med V12 hade denna typ av system först, fast i dubbel upplaga. |
|
|
Jag jag förstår så ska det väl varna för EML i instrumen panelen men det gör den inte. Samma sak om man drar av polerna från batteriet ett tag så blir det ingen skilnad. Det ska väll funka ett litet tag då? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.