AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.900

Köpa "billig" körglad roadster!

Sida 1 av 3
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hej!
Jag har för avsikt att köpa en billig rolig "hobbybil" för runt 70.000 kr.
Tänkte passa på att "fynda" nu i vinter när dom inte försvinner så fort.
Jag funderar mellan dessa tre.

Mazda Mx-5 roadster NA eller NB. (116 HK)
BMW Z3 roadster (115 HK)
Fiat Barchetta (130 HK)

Jag har kört/provat alla utom BMW:n.
Bilarna det handlar om är de tidiga exemplaren med det minsta motorerna i.
Vilken ska man satsa på / bästa, roligaste roadstern?
Jag har svårt att bestämma mig faktiskt (därav detta inlägg för att fiska nya uppslag)

Viktigt är att ägandekostnaderna är "hyffsade" därför vill jag bara ha det minsta motorerna i.
Sedan tycker jag små lätta motorer passar i lätta sportbilar som dessa.

Vad säger ni?
Tyskt, italienskt eller japanskt?

/L

16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Japanskt eller Tyskt. Framhjulsdrift har man inte i en roadster. Inte för att det kommer spinna loss med de motorerna men ändå ;-)

Jag kör kört Miata och det är en fantastiskt rolig bil att köra. Dessutom har den en hållbarhet som de andra inte är i närheten av. I stort sett gratis att försäkra också.

Skulle jag själv göra valet så skulle jag nog sikta på en Z3 trots allt. Tycker den är snyggast av de tre.

Fiaten går bort direkt. Ful, framhjulsdriven och kvalite som tja, bara italienare kan ha.

-------
//Lövet
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tillägg: Egentligen är det inte främst att Fiaten går sönder så mycket oftare (även om den risken finns) utan snarare att det är så få verkstäder som kan Fiat och dessutom kan få fram delar.

-------
//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tyckte Fiaten var ganska snygg inuti.
Motorn var rätt pigg också med sina 130 hk.
Däremot tycker jag karossformen ser lite "konstig" ut.

Miatan jag körde var urkul. Klockren växellåda och reptilsnabb styrning.
Men frågan är hur det är med Z3 som jag inte kört?
Är den lika kul som Miatan?

/L
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag har själv inte kört Z3. Men jag har ju en Z4 och den känns väl sisådär 500 kilo tyngre. Misstänker att Z3 har mer gemensamt med den körupplevelsen än Miatan.

-------
//Lövet
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
OK, lite tung känsla då!?
I Z4 kanske det inte spelar någon roll då man har en 231 HK spis som sätter fart på den.
Men en Z3 med fyra kan ju kännas seg i värsta fall?

Jag får kolla upp hur det står till med vikten på Z3 jämförelsevis med Fiaten och Mazdan.
Provkörning blir svårt eftersom det inte direkt dräller av Z3 i min närhet just nu.

/L
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Miatan tycker jag är helt självklar.
Lättast, bäst chassi, billigast, mest driftsäker och roligast att köra?

Hade det varit en Z3 2,8 hade jag övervägt Z3:an men inte med de här motorerna. För tung och för tråkig.

Fiaten kan väl gå om man kan leva med designen och framhjulsdriften. Har inte kört men läst att det skall vara en trevlig bil.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Inte kollat på Fiatens syskonbil, Alfa Spider (modellserie 916 -95 till -99, därefter dyrare facelift)? Fanns med 150 (R4) och 190hk (V6). Riktigt underhållande chassie trots felhjulsdrift. Den lilla motorn har issues med tunna vevlagerytor och är oljebytesberoende, annars inga direkta svagheter.
ja alfan har ju grymmt och speciellt utseende i alla fall.. skulle nog satsa på en så ny miata som möjligt eller en z3:a.. z3:a är ju så underbart vacker dessutom.. vet inte hur lång du är men miatan känns ganska trång eller har jag fel?
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Hmmm, Alfa Spyder eller Mazda Miata - gissa vilken som får dyrast driftskostnader?
;-)

-------
//Lövet
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Strunta i driftkostnaderna. Rör det sig om en hobbybil som rullar några hundra mil om året, några månader om året spelar ju sånt ingen roll. Avställd kostar en Alfa Romeo lika mycket som en Micra med canvastop. :)

Leta upp en bil som KÄNNS bra - både som modell och som objekt.

Mina 70000 hade lagts på en Z3 eller en riktigt fin 944.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Löv: Spider, Spyder är Maserati, Porsche eller Lamborghini ;)
vad säger ni om mgf? typ en sån här Länk mittmotorbil och ganska charmig
Länk finns till helt ok priser
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Kan varmt rekommendera miatan. Välj dock gärna 1,8 framför 1,6, tror nog inte att det skiljer speciellt mycket i ägarkostnader mellan dem.

Har inte gjort annat än vanlig service på min NB under 10 års tid.

Kommer ev att säljas till våren men det blir lite mer än 70k tyvärr...
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mittmotor är coolt!

-------
//Lövet
Av dom bilarna du räknar upp så skulle mitt val stå mellan Barchetta och MGF. Troligen med en viss övervikt mot Barchettan. Z3 skulle gå bort helt, jag klarar inte av utseendet på den. Miatan är helt ok men nja, japanskt... Nej tack.

Men vore det jag som skulle handla så hade jag lätt siktat på alternativet Lus föreslog, en Alfa Romeo Spider och då självklart med V6:an som är en otrolig pärla till motor för den som bryr sig om vad som sitter under huven. En riktigt körglad bil som starkt kan rekommenderas.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Har kört både Z3 2,8 och Miata 1,6/1,8.
Motormässigt är ju BMWn överlägesen, men när det gäller att få den rätta sportbilskänslan är det Mazdan som gäller, den behöver liksom inte en massa motor, den är så jäkla kul ändå, och det känns verkilgen som man klär på sig bilen när man kliver ner i den, och jag upplever den som rymligare med taket uppe, i BMWn satt jag bara konstigt i.
Jag har själv en Miata -03 (1,8 145 hk) och kan varmt rekommendera Miatan. Mycket körglädje och väldigt bekymmersfri. Jag har kört min i tre säsonger och det har inte varit några som helst problem eller fel på bilen. Och som sagt, mycket körglad.

/// Erik
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Man får lyfta på hatten för alla tips och åsikter.
Det lutar väl åt Miata hållet som det blåser just nu.
Men det handlar lite om vad det dyker upp för objekt också.
Skulle en fräsch röd Z3 med anständigt miltal dyka upp så kommer jag
definitivt ge den en chans.

MGF har jag faktiskt bekantat mig med. Den har mittmotor vilket är fränt.
Men jag tyckte inte riktigt om växellådan och den långa växelspaken.
Blir lite svajigt och växla en roadster med Amazonspak.
Sedan tyckte jag styrning, reaktionerna och väghållningen var piggare i Miatan.

Alfa Romeo är kul men jag tror att jag kommer tröttna på diftkostnaderna runt den bilen. Sedan tycker jag dom var häftigare i sin gamla kostym (rundhäcken Duetto)

Just nu blocket-knarkar jag 24h/dygn efter lämpliga objekt.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Skulle nog titta på en Porsche 944. Får man dessutom lite mer krut exempelvis 163hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.