AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.595

Tickande motorljud E46 M3 (med länk för provlyssning)

Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag var förbi BMW-verkstaden nyligen med anledning av ett litet tickande ljud från motorn (intervallet följer varvtalet), och de lutar mot att det är ventilerna som kan behöva justeras (nya brickor samt justering av ventilspel), men att det också kan vara något som kärvar lite eftersom bilen varit stående utan att köras under två månader och att detta kan lösa sig själv genom lite intenssiv körning. I endera fallet bedömdes det ej som akut, utan försvinner det inte av sig självt kan man göra en ventiljustering senare i vår (eftersom bilen knappt kommer att köras något i vinter ändå).

Samtidigt är det alltid skönt med "a second opinion", så om någon här tror/tycker sig vara expert på motorljudet från en E46 M3 (årsmodell 2005 med 3.700 mil på mätaren som servats hos BMW enl. alla instruktioner; Inspektion 1 så sent som i juni i år) får han/hon gärna provlyssna på nedanstående länk och kommentera i tråden:

Länk

Ljudsnutten är 12 sek. lång, filen är i mp3-format och mindre än 100 KB (fungerar inte länken längre har fler än tio nedladdningar skett -- meddela i så fall väldigt gärna detta så laddar jag upp ljudfilen på nytt). Stort tack på förhand för ev. tips och kommentarer!
Visa användare
591
Schmiedmann
BMW M4 -14

BMWSC #652

www.schmiedmann.se
Har inte lyssnat på filen men jag hade ett tickande ljud i min när jag köpte den också så jag gjorde en vanlig service på den (nytt oljefilter och TWS Motorsport olja) så lät det ingenting sedan. Hur länge sedan var det den var inne på service? Vid 2000mil eller?

Mvh
Viktor Örtegren
E-post: viktor@schmiedmann.se

WWW.SCHMIEDMANN.SE
Vi har ALLT till BMW!
Em
215
Emm
Inspektion 1 med oljeservice gjordes vid 3.500 mil i juni, och nu har den gått 3.700 mil, så spontant känns det inte direkt oljerelaterat. Frågan är om det är vanligt att ventilerna kan börja kärva om bilen blir stående en lite längre period (i detta fall ca två månader, vilket i och för sig inte är en särskilt lång tid)? Om det nu är ventilerna, vilket BMW-mekanikerna var övertygade om.

Fortsatt tacksam för vidare uppföljning i denna tråd!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej, nja 2 månader är inte så lång tid så det borde väl knappt inverka..har haft flertalet av mina M3:or avställda betydligt längre utan uppstart....

Är du säker på det LÅGA miltalet?:-)

Ventilerna KAN ju behöva shimsas om, dock verkar det lite väl tidigt redan vid 3700 mil. De kontrolleras vid varje insp 2-ca 7000 mil men jag har aldrig varit med om att verkstan behövt justera dem!

MVH Peter
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej!

Lyssnade på ljud klippet och jag tyckte det lät lite halv skumt.
Visst m motorerna låter en aning mer än standard bilar, men att en m maskin ska låta såhär är jag inte säker på. Så lät typ min 525:a när det gick att hälla på 4 liter olja.

Om mil talet mot alla odds inte skulle stämma skulle jag sagt spännaren til kam kedjan. Testa häll i tws olja som föregående talare skrev så tror jag det tystnar. Iofs så får du ju inte reda på varför den låter som den gör då ny olja bara dämpar ljudet.

Mvh: Fredrik

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Javisst- M-motorerna brukat ju låta lite (hårt) eller vad man ska säga men nog tycker jag din tickar mer än normalt..

Ljudet är såklart inspelat med huven öppen eller?:-)

Byta olja känns onödigt efter bara 200 mil tycker jag, kolla däremot på kvittot så de hällt i castrol 10-60..

Mvh Peter
Em
215
Emm
Tack för svar. Faktum är att 3.700 mil nästan låter lite LÅNGT med hänsyn till bilens skick... BMW-verkstaden kollade upp bilen åt mig innan jag köpte den och även efteråt när jag kom förbi och visade upp den (de gjorde en grundlig inspektion), och bilen är i övrigt i samma skick mekaniskt som den ser ut (som ny vill säga :-). Eftersom bilen bara rullat som sommarbil tidigare (vilket också blir fallet för mig, även om jag kanske luftar den någon gång under vintern när det inte är saltat ute) är teorin i nuläget att ventilerna kan ha kärvat igen lite av de långa avställningarna och nu ger det tickande ljudet. Men eftersom verkstaden inte kan säga något definitivt utan att gå in i motorn ville jag höra om någon annan hört samma ljud tidigare och det då visat sig vara något annat än ventilerna?

Ljudinspelningen var faktiskt med huven stängd, jag tyckte det låter tillräckligt högt för att reagera på det ändå. Oljebyte efter 200 mil ställer jag mig fortfarande lite tveksam till, men jag skall nämna förslaget till versktaden.

Kan det vara något annat än ventilerna med tanke på att intervallet följer varvtalet?
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Kolla så det verkligen är Castrol 10w-60 olja i den. M-motorerna brukar gå bäst med den oljan. Det tickande ljudet, uppkom det helt plötsligt alltså? Låter mysko att det ska ticka på en motor med så lågt miltal. Den är ju som ny =) Bilen går bra annars?

/Jonas
Em
215
Emm
Säljaren hade den avställd en tid (hade redan skaffat en Z4 M i stället), och sedan har den varit stående hos mig ett tag också innan jag ganska nyligen började köra lite med den (jag har för tillfället två till bilar, en S6 Avant -07 som jag också skaffat för inte så länge sedan samt en RS4 Avant -08 (som f.ö. är till salu) så M3:an är primärt tänkt som en renodlad sommarbil). Bortsett från tickandet är bilen som sagt som ny både i känsla och utseende, så jag är supernöjd med den (hade för länge sedan en manuell -02:a, så det är extra kul med SMG2-lådan denna gång :-).

Nu har jag inte tänkt göra något åt detta innan våren, men det kan absolut vara en idé att byta till Castrol 10W-60 först av allt då för att se om det löser problemet innan jag låter verkstaden kolla ventilerna. Om någon dock har välgrundade misstankar om vad ljudet skulle kunna komma från om om det nu *inte* skulle vara ventilrelaterat så tar jag fortsatt tacksamt emot tips här i tråden!
michael.anki
Vad jag vet,o hört så skall man enbart köra med Castrol TWS Motorsport
10W-60.
Byt till våren så försvinner ljudet.

Bmw idag Bmw imorgon
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Men är de verkligen så känsliga med att få tws oljan. Visst min låter mer med en tunnare olja men den tickar absolut inte så i ventilerna. Snarare kam kedjan man hör mer.

Och att ventilerna skulle ha kärvat ihop känns rätt osannorligt då jag och många andra har sina bilar avställda i ca 7-8 månader om året och jag har iallafall aldrig upplevt att min bil låter mer bara för att den stått.

Jag skulle inte kört bilen, utan skulle åka in till bmw å krävt att få ett bättre svar än det du fått.

Mvh: Fredrik
Em
215
Emm
Eftersom bilen är nyservad på BMW-verkstad (juni, -200 mil) och man gjorde ett oljebyte då så är jag rätt övertygad om att det är den olja i motorn som det skall vara, men ett nytt byte i vår kan som sagt aldrig skada. Sedan är jag inte så insatt i motorteknik att jag själv kan bedöma sambandet mellan det tickande ljudet och kamkedjan -- menar du (Fredrik) att det faktum att tickandet följer varvtalet (ökar i intensitet med gaspådraget) antyder att kamkedjan kansk inte är helt intakt? Vidareutveckla gärna, då är det ju absolut något jag måste undersöka (lite märkligt bara att inte verkstaden nämnt i så fall)!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Återigen Emm: Har du inget kvitto på servicen som visar vad för olja de användt?

En del bmw-verkstäder använder inte 10-60 olja av egen erfarenhet...

Och angående ljudet igen så låter det inte som kamkedjan tycker jag iaf..

Jag hade kört bilen till ytterligare en Bmw-verkstad för råd!!

Mvh Peter
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jo jag menar kamkedjan som låter. Har iofs bara mina egna erfarenheter att jämföra med. Min m3 lät typ så när min spännare var dålig. Ljudet följde varvtalet men är inte riktigt säker om det är just detta ljudet. Svårt att höra på en länk.

Har kört med både tws och andra oljor och så stor skillnad är det inte. Motorn blir tystare med tws helt klart men inte har man missljud i motorn med andra oljor.

Håller med peddan om att du ska köra till en annan bmw-verkstad för ytterligare råd.

Mvh Fredrik
Em
215
Emm
Peddan: Jo, jag fick faktiskt med fakturan för senaste servicen med inspektion 1 och oljebyte, men på själva fakturan står det inte specificerat vilken olja det är. Jag vill dock minnas från förra gången jag hade M3 att verkstadsanvisningarna för oljan i M3/M5 är 10W-60 -- fast helt säker kan man ju aldrig vara ens om man ser oljebytet med egna ögon (hur vet man att det verkligen är 10W-60 i flaskan... ;-).

Lutar dock som ni säger mot att dubbelkolla med en annan verkstad (Solna?) också, även om jag har fullt förtroende för den verkstad jag anlitar (kan ju alltid finnas någon mek på annat håll med ännu mer kunskap om detta).
de
222
demax
520dA F11 xDrive M-Sport -14
Per Larsson Motorteknik i Huddinge, be han lyssna och ta en titt på den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.