|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är en het nybakad medlem på det här forumet och skickar genast in en tvådelad fråga. Är på jakt efter en nyare begagnad 318d el 320d touring. Med nyare menar jag -08-09 med upp till 5000 mil på mätaren. Fråga 1: vad är rimligt att få i rabatt (hos BMW-handlare) på en begagnad bil. Låt säga att handlarens utgångspris är 270.000 Att jag är på jakt efter en touring beror på att det snart ska slängas in en barnvagn (och barn) i bilen. Jag har sökt på forumet efter åsikter om barn + barnvagn + touring men åsikterna spretar väldigt mycket. Nu till fråga 2: Är bagaget fullt efter att vagnen har slängts in eller får man fortfarande plats med ett par matkassar och en träningsväska? Självklart är det ingen stor tvillingvagn vi pratar om utan en vanlig smidig barnvagn av modell mindre. Stort tack för hjälpen att äntligen bli en BMW-ägare! /wiggum | |
|
Tänk på att en NY 320d Touring får du 2010 med 0 mil för bara några tusenlappar extra.... 300 000 så har du en skaplig Touring på din garageuppfart. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Ja, jo men... ...tyvärr har jag inte 300.000kr för tillfället. Det är mycket som ska köpas i dagarna så min smärtgräns för bilköp är inte så hög. Men tack för förslaget! Jag vill ju inte gärna stå där som ett fån när jag försöker pruta utan jag vill gärna ha en rimlig uppfattning om vad slutpriset kan bli. /wiggum |
|
Verdi |
Ska man få en sprillans ny 320d touring med lite utrustning för 300' så måste man ha väldigt bra kontakter... Jag byggde precis en med det jag tycker att jag vill ha. Hamnade på 383'. Vet inte var man får 83' i rabatt (29%!!!). Men om du vet, så säg gärna till mig. :) |
Verdi |
För att svara på wiggums fråga. Jag fick min 08 för 260' och den var ute för 273'. Men det går säkert att ta nån tusenlapp till, jag är en usel prutare. |
|
Har precis köpt en 08:a och måste bara säga vilken fantastisk bil det är!! Det torde vara en av de absolut bästa kompromisserna idagsläget när det att kombinera komfort, ekononomi, miljö utan att samtidigt göra avkall på körglädje! För att svara på din fråga så är rabatten avhängig vilket utgångspris som gäller. Men försök åtminstone med 10% till en början o kolla responsen. Jag kikade under nästan 10mån innan jag köpte min och rabatterna låg alltifrån 0-10%. Samtidigt är 320dT extremt populära vilket handlarna vet och bilarna säljs oftast omgående om priset är rätt i förhållande till mil och utrustning. Jag betalade exakt i intervallet för vad Bilpriser tyckte var rimligt. Egentligen inget kanonpris men ville man ha en Touring med 177hk samt M-sportpaketet så var antalet bilar starkt begränsat. Rekomenderar starkt en bil med åtminstone Dynamic (eller Bavaria) paketet där sportstolar och xenonljus ingår. Komfortpaketet är förstås ett måste. Saknas sportstolar blir bilen mer svårsåld och komforten sämre. En vanlig barnvagn är inga problem, så länge det inte rör sig om en vintagevagn med cykelhjul a'la 1875. Jag har fått in vår Urban Jungle tvillingvagn i E91. Ovanpå detta går ett par matkassar eller några mjuka sportbagar att klämma in. Så det bör inte vara några problem under förutsättning att ni väljer en cityvagn typ BuggaBoo/Urban Jungle. |
|
|
Verdi: Nja jag sa inte med valfri utrustning iofs ;) Men nöjer man sig med en 320d med comfort paket typ så lär du kunna få den för ca 300ingen. ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
Verdi |
Ja, du borde ju veta som precis beställt en ny bil men en 320d touring ligger på 323' helt ren. Jag tog comfort och dynamic i princip. Kanske lite till. Extrautrustning för 60'. Det tycker inte jag är valfritt. Köper du en begagnad med samma snikutrustning så behöver du inte betala mer än 230' ungefär. Dessutom är risken att man tröttnar överhängande. Tro mig, jag vet. :) |
| Jag sålde min 325d årsmodell 2009 med 2200 mil i somras för 290 000:-. Är till salu igen hos en bilhandlare för 339 000:-. Känns saftigt med tanke på att jag gav 345 000:- för den som ny. (listpris 411 000:-med comfort, dynamic, drag, sportstolar, mm) | |
|
Begagnat priserna är åt he.... för nog skall en bil som gått 2200 mil ha ramlat mer i pris Ha de T |
|
|
Det stämmer att vissa BMW handlare sålt ut ett nya antal nya 320dT lagerbilar med endast comfortpaketet + metallic rabatterade till drygt 300kkr. Men då får du man varken sportstolar eller xenonljus vilket jag (och flera andra) har som absolut minimikrav. Det skulle förvåna mig mycket om du ens kan pruta något ytterligare på de rabatterade lagerbilarna. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte en sen 08:a utan facelift med den utrustningen jag ville ha, istället för att välja en snikutrustad 09:a för ytterliggare 40kkr. Men andra resonerar kanske olika. Sen är det tillgång/efterfrågan som styr. Just 320dT är som sagt löjligt populär pga kombinationen som jag skrev ovan. Det håller begagnatpriserna uppe. |
|
|
Tack för bra svar, Då är vi överens om att storleken på bilen räcker till om jag har lite sunt förnuft när jag köper barnvagn. Planen är självklart att köpa vagn efter bil och inte tvärtom. I den andra frågan har jag fått några riktigt bra svar men jag skulle gärna vilja få fler exempel på vad ni fick i rabatt på en begagnad bil. Rob1:s exempel är ju vad man inte vill råka ut för som begagnatkund. Bilhandlaren har ett listpris som bilen aldrig säljs för. Köparen av nybilen får bra rabatter och när bilhandlaren köper tillbaka den utgår han från FÖRSÄLJNINGSPRISET - så långt är det inga konstigheter. Men när bilen sedan säljs som begagnad så är det LISTPRISET som han utgår från. I praktiken får man betala nypriset en gång till - och till råga på allt får man höra: jag kan inte göra något på priset... *host* bull *host* Jaja nu fick jag gnälla av mig lite på situationen som råder på begmarknaden. /wiggum |
|
tornet |
wiggum: räkna med att kunna pruta allt mellan 10-15k på 270.000:- kan du pruta mer är det nog pga att utgångspriset redan ligger för högt jämfört med andra likvärdiga bilar på marknaden. Jag tror MARKNADSPRISET är det som gäller och inte vare sig listpris eller nåt annat för den delen heller... det som avgör hur mycket du kan pruta är den rådande situationen på marknaden, lager hos den aktuella bilhandlaren osv... Ska man bedöma möjligheterna till prutning hos en (seriös?) bilhandlare så kan du ju börja med att titta på prisbilden på den modell du vill ha, kolla t ex in 320dT på blocket, 08- så startar de på ca 270kkr och så bär det iväg uppåt. Om du försöker pruta på en av de "billigaste" i landet så kan du inte räkna med så många lappar av på priset, eller hur? mvh tornet |
Roffa1 |
Köpte en fab-ny redan nedsatt 330xi-09. Bilen var nedsatt från 556.000 till 475.000:- efter någon timmes förhandling kom vi överens om slutpriset 426.000:- (totalt 130.000 i rabatt) Efter att ha kollat den dagsaktuella begagnatmarknaden, så känner jag mig mkt nöjd med priset. En motsvarande beggad 330xi-09 (med 3000 mil på mätaren) har prislappen 440-475.000:- Var fräck i Din budgivning, stå på dig hela vägen. |
tornet |
g roffa: grymt snygg bil! :) ...lika grym rabatt, vart köpte du bilen nånstans? mvh tornet |
Roffa1 |
Köpte den i Okt mån hos M-bilar i Eskilstuna, de har verkligen tillmötesgående personal samt väldigt frikostiga rabatter;-) Känner mig helnöjd med dealen, tror att jag redan kan ha tjänat in 1.a årets värdeminskning. Får nog kanske ut samma peng som jag gav om ett år. |
| Även om Roffa fick grym rabatt på sin bil så är en inte alltför vild gissning är att förhandlingsutrymmet generellt är avsevärt större för en 330iAX sedan jmf med en 320dT. En 3-serie sedan med stor bensinsexa + automat och fyrhjulsdrift har givetvis en mindre kundkrets jmf med en snål dieselkombi som drar 0,49L/mil. Då blir förhandlingsutrymmet därefter. | |
Roffa1 |
Tror att det går att förhandla rätt friskt om prissättningen även om det handlar om en sniken 320dT. p.g.a det rådande ekonomiska läget, så sitter allt för många bilhandlare med bakbundna händer (kunden sätter själv priset) många handlare står redan vid ruinens kant. Passa på att handla ny (lagerbil) så länge det går. |
Verdi |
Det rapporteras ju om brist på bilar så jag tror inte så många handlare är desperata längre. Var nog annat förra vintern. |
|
Verdi: Du har helt rätt. Det har ju varit begagnatbrist hos bilhandlare sedan Feb/mars i år. Men fortfarande finns det bilar som är mer lättprutade än andra och en inte så vild gissning är att en bensindriven lagerbil i 450-500kkr klassen är mer lättprutad än en dieselbil på kampanj, vilket också var min poäng. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.